formelker 0 Postad 25 April , 2020 Hej, och välkomna till den längsta novellen om en Evinrude utombordare som har tändningsproblem. Innan jag beskriver problemet vill jag bara tacka alla som tar sig tid till att svar och engagera sig! börjar nämligen få krupp på denna motorn. Sommaren 2 år sedan köpte vi (MIN FAMILJ) båten. en styrpulpet med evinrude 40 hk 1996 årsmodell. När vi tillsammans med försäljaren skulle provåka båten ville den inte starta så han fick lämna in den på reparation. samma sak upprepade sig 1 gång till och den reparerades ännu en gång. Efter andra reparationen startade och funkade motorn felfritt (självfallet svårstartad efter lång tid ståendes utan användning, men startade alltid på 3:e försöket). motorn funkade sedan hela sommaren ut utan problem. Förra sommaren (1 år sedan) när vi skulle starta den efter vintern började samma krångel igen. efter att pillat på den i ca 2 veckors tid utan att vetat vad vi gjorde och försökte starta den ca 50 gånger startade den och funkade hela sommaren igen. Dock behövdes 2 säkringar byttas (om det hjälper experterna). det kan hända att vi lämnade in motorn på reparation denna sommaren en gång för att få den att funka. men det är inget jag minns. så de ät 50 50. Denna sommaren... första dagen vi försökte starta motorn fick vi gång den efter ca 15 försök och vi trodde problemet var löst. men när vi la i den i vattnet dagen efter så ville den inte starta. motorn togs då upp igen och teststartades ytligare en dag utan resultat. jag laddade då batteriet och köpte nya tändstift. dagen efter då de var dags att testa med de nya tändstiften och det nyladdade batteriet startade motorn på första försöket (inga problem alls). testade för säkerhetens skull dagen därpå igen. Kan ni gissa? Den startade igen på första försöket. På kvällen när vi la båten i vattnet startade han igen utan problem. 3-4 dagar senare. Jag bestämmer mig för att ta en tur med båten. gjorde exakt allt som man ska göra innan man startar motorn. försöker starta.. inget händer. försöker 10 gånger till innan jag ger upp. Och nu är ni läsare på exakt samma ställe som jag. batteriet fick vi med båten när vi köpte den. Batteriet kan alltså minst 2 år men troligen 3 år plus. jag har gjort ett antal slutsatser och de är: de är inte tändstiften motorn startar då batteriet är fulladdat. en spänning på ca 14 ohm tror jag. men då den inte startar har batteriet en spänning på ca 12.7 ohm, vilket ett fullladdat batteri ska ha... startmotorn går problemfritt. den får tillräckligt med bränsle och olja då motorn går problemfritt när den väl startat. kylningen funkar också som den ska. jag har inte rört död mans grepp och eftersom motorn startar ändå när andra saker påverkar tror jag inte att de är död mans grepp som är problemet men ändå värt att nämna att jag inte har rört den.. min fråga är nog ganska självklar... vad är felet? och vad är nästa del av motorn att felsöka? om vi är säkra på att de har med själva tändningen att göra de vill säga. Jag skulle dock påstå att de är tändningsproblem då startmotorn går. har inte bytt säkring men den ser hel ut och dessutom hade inte ens startmotorn funkat om den varit trasig. är jävligt tacksam för svar som hjälper mig framåt! mission one: find the next thing to felsöka gällande tändningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 April , 2020 Lång historia och säkert frustrerande. Att så här på distans avgöra vad som är fel låter sig inte göras, men några allmänna kommentarer. - En väl fungerande motor skall om rätt startprocedur används, starta på första försöket. Din motor har antagligen en så kallad primer-(ventil) istället för choke-(spjäll). Det skiljer lite i handhavandet. En choke skall/måste aktiveras med nyckel intryckt under startförsöket medan en primer med fördel aktiveras under ett antal sekunder innan startförsöket. Nyckeln trycks då in med tändningen påslagen och släpps därefter ut innan startmotorn aktiveras. I båda fallen är det viktigt att förgasarna först fyllts med hjälp av blåsan på slangen, den skall vara hård och att ge gas med "handgasen". Viktigt att inte prima för mycket så att motorn blir sur. Börja med 2-3 sekunder. - Ett möjligt fel är att prime-ventilen inte öppnar. Den kan öppnas manuellt med en röd spak. Var noga med att den stängs efter primning. -Tändsystemet är helt generellt oberoende av 12-volts batteriet. Om startmotorn snurrar på som den skall så är det inget problem med 12-volt-systemet. - Om voltmetern visar 14-volt utan ansluten laddare så är det fel på voltmetern. Ett fulladdat batteri har en spänning under 13-volt. - Motorn har bara en säkring under kåpan, så vilka två talar du om? - Vad har gjorts vid de olika servicetillfällena? - Gjordes en normal höstservice förra året? - Hur kan det komma sig att du inte minns om motorn var inlämnad på service förra året? - Hur säker att du på att felet inte är bränslerelaterat? Hur ser stiften ut efter de misslyckade startförsöken, är de blöta av bensin? Finns det bensin/oljefilm i vattnet runt motorn? - Exakt modellbeteckning? Bör vara någon av dessa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 April , 2020 Såg att du tidigare angett att motorn är från 1994, med hjälp av modellbeteckningen går det att ta reda på vilket som är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
formelker 0 Postad 26 April , 2020 Hej! vi upptäckte idag efter timmars felsökande att en sladd som har med temperaturmätaren i motorn hade kabelbrott... när vi desperat ryckte och tryckte i bland annat denna sladden startade motorn. och från och med då har den startat utan problem varje gång. dock startade motorn med eller utan denna sladd så frågan är vad sladden egentligen ät till för? Kan det vara denna sladden som är lösningen på problemet eller är det någon större och viktigare funktion också? 6 timmar sedan skrev guestsson: Såg att du tidigare angett att motorn är från 1994, med hjälp av modellbeteckningen går det att ta reda på vilket som är rätt. Det står på motorn att den är från 1996 så antar att den är det då. modellnumret är BE40EEDS. batteriet var dock inte fulladdat, så det är motbevisat att det är det som är orsaken.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser