Tokkul 0 Postad 25 April , 2020 Hej! Jag har köpt Biltemas epoxiprimer 1L versionen (833ml bas + 167ml härdare) Jag är ny på 2-komponents produkter och det här med blandning. Och jag vill inte använda hela burken på engång. På burken står det Blandningsförhållande : 5:1 (Bas,härdare) Jag tror att jag har fattat rätt och här är några teoretiska exemplar X bas delat på 5 = mängd härdare (100%) 833ml bas = 167ml härdare (75%) 624,75ml bas = 124,95ml härdare (50%) 416,5ml bas = 83,3ml härdare (25%) 208,25ml bas = 41,65ml härdare (100%) 833ml bas = 167ml härdare (66%) 549,78ml bas = 109,956ml härdare (33%) 274,89ml bas = 54,978ml härdare Känner mig lite korkad som behöver fråga, men vill gärna veta om min hjärna fungerar rätt. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 25 April , 2020 Ser väl rätt ut. Välkommen till MG! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tokkul 0 Postad 25 April , 2020 Skönt att höra! Tack så mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 25 April , 2020 Jag tyckte jag var smart och använde en köksvåg. Bra då att veta att densiteten är olika på bas och härdare, men mäter du milliliter så är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 27 April , 2020 Å ska du använda köksvåg för att blanda så börja med att väga de båda burkarna.Jag har en epoxy där jag skrev på burkarna hur mycket de vägde fulla sen är det bara att väga upp samma viktprocent ur båda o blanda. Mina burkar var i plast så emballagevikten tar jag ingen hänsyn till. Plåtburk kan vara lite svårare att avgöra hur mycket "tara" som ska dras av. Elektronisk köksvåg i plastpåse för att skydda mot spill är väldigt enkelt o praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 28 April , 2020 8 timmar sedan skrev Lintott: Å ska du använda köksvåg för att blanda så börja med att väga de båda burkarna.Jag har en epoxy där jag skrev på burkarna hur mycket de vägde fulla sen är det bara att väga upp samma viktprocent ur båda o blanda. Mina burkar var i plast så emballagevikten tar jag ingen hänsyn till. Plåtburk kan vara lite svårare att avgöra hur mycket "tara" som ska dras av. Elektronisk köksvåg i plastpåse för att skydda mot spill är väldigt enkelt o praktiskt. Låter bakvänt. Jag ställde kärlet jag skulle blanda färgen i på vågen, nollade, fyllde så mycket bas jag skulle ha. Räknade ut hur mycket härdare jag behövde, lät kärlet med bas stå på vågen, nollade, fyllde upp med härdare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 28 April , 2020 2020-04-25 vid 12:05 skrev Tokkul: Hej! Jag har köpt Biltemas epoxiprimer 1L versionen (833ml bas + 167ml härdare) Jag är ny på 2-komponents produkter och det här med blandning. Och jag vill inte använda hela burken på engång. På burken står det Blandningsförhållande : 5:1 (Bas,härdare) Jag tror att jag har fattat rätt och här är några teoretiska exemplar X bas delat på 5 = mängd härdare (100%) 833ml bas = 167ml härdare (75%) 624,75ml bas = 124,95ml härdare (50%) 416,5ml bas = 83,3ml härdare (25%) 208,25ml bas = 41,65ml härdare (100%) 833ml bas = 167ml härdare (66%) 549,78ml bas = 109,956ml härdare (33%) 274,89ml bas = 54,978ml härdare Känner mig lite korkad som behöver fråga, men vill gärna veta om min hjärna fungerar rätt. Tack på förhand Biltemas blandningsförhållande avser volymdelar. Kolla med Biltema vad det blir i viktsdelar. Om du vill blanda mindre mängder kan du sen ta en tom burk på en brevvåg t.ex.deras 84-084 och skriv upp vad den väger. Sen fyller du på härdare med så många gram du skall ha. Skriv upp vikten på burk plus härdare. Sen fyller du på med mängden bas. Orsaken att göra så här är att medan man fumlar så kan vågen automatiskt stänga av sig, så för att fortsätta på rätt sätt är det säkrast att veta totalerna i varje steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 April , 2020 Om man väger bukarna när dom är fulla får man ju viktförhållandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 28 April , 2020 3 timmar sedan skrev Skoter: Om man väger bukarna när dom är fulla får man ju viktförhållandet. Om man vet vad burken väger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 April , 2020 Ytter temperaturen bör man också väga in när man blandar härdare. Ju kallare ute desto mer härdare behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 April , 2020 28 minuter sedan skrev Peter_K: Om man vet vad burken väger... Du ska ju räkna ut ett viktförhållande och burkarna har väl ungefär samma viktförhållande inbördes. Noggrannare än så behöver det väl inte vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 28 April , 2020 Densiteten brukar stå på burkarna, så det är nog lätt att räkna om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 28 April , 2020 13 minuter sedan skrev Skoter: Du ska ju räkna ut ett viktförhållande och burkarna har väl ungefär samma viktförhållande inbördes. Noggrannare än så behöver det väl inte vara. De har ju inte det... burkarna väger rätt olika eftersom de är olika höga, men botten och toppen som är de tjockaste delarna och därmed de tyngsta delarna är lika stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 28 April , 2020 26 minuter sedan skrev RikardE: Ytter temperaturen bör man också väga in när man blandar härdare. Ju kallare ute desto mer härdare behövs. Nej, aldrig! Däremot får man längre härdtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 28 April , 2020 10 minuter sedan skrev Peter_K: De har ju inte det... burkarna väger rätt olika eftersom de är olika höga, men botten och toppen som är de tjockaste delarna och därmed de tyngsta delarna är lika stora. Nu gäller det ju att blanda färg till båten och inte någon kemilaboration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 223 Postad 28 April , 2020 45 minuter sedan skrev Skoter: Nu gäller det ju att blanda färg till båten och inte någon kemilaboration. Alla gör ju som de själva vill - men vill man att epoxyn skall vara tät är det skitnoga med proportionerna, precis som med alla 2K-produkter, och det är ju lite det som är grejen med arbetet man gör, som brukar vara rätt många timmar och kronor, och att då slarva med blandningsförhållandena... tja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ric_Gbg 1 Postad 20 Maj , 2024 Jag kollade på biltemas Art.nr. 30-618 och densiteten står i säkerhetsdatabladet: 1400 kg/m3 för bas 932 kg/m3 för härdare Viktförhållande blir vid 20C: 7.5 : 1 (Om jag väger dessa två burkar, deras viktförhållande är 6.37 : 1. Så, inte riktigt samma sak) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 23 Maj , 2024 Varför krångla med våg och räkna med densitet när det är volym som anges? Snacka om att gå över ån efter vatten! Använd blandningsbägare, de finns färdiggraderade från 1:1 upp till 1:10. Dessa t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser