Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Atoll

Nött axel vid impeller

Rekommendera Poster

Hej!

I slutet av förra säsongen slutade min impeller att fungera, men jag lyckades koppla in en länspump och tillfälligt pumpa kylvatten med den för att ta mig hem till bryggan. (Rätt så spännande äventyr då vår 3 månader gamla bebis var med ombord).

Blev så knäckt så jag orkade inte börja felsöka i höstas. Men nu har jag skruvat isär. Ser ut som att det hade sugits in några små stenar/grus in till pumphuset. De gjorde i sin tur att den förstärkningen i impellern sprack (markerat med rött i bilden) och kilen som driver den lossnade.

Det som är det tråkiga i det hela verkar vara att kilen har nött ner axeln några tiondels millimeter på diametern. Man ser tydliga spår på både kilen och axeln. Jag gissar att kilen klämdes mot axeln av den spräckta impellernringen, och sakta slet ner den när jag körde hem

mot bryggan.

Nu funderar jag på hur jag ska gå vidare. (motorn är en Honda bf90a från -99)
1. Bara köpa en ny impeller och kil, skruva ihop och köra. Men jag funderar på om glappet på några tiondelar mellan axeln och impellern kan göra att kilen glappar och lossnar igen? Eller att något annat otrevligt kan hända.

2. Ta lös axeln, lämna in till en verkstad där dom sprutsvetsar på mer material och sedan svarvar den till rätt diameter och fräser eller slipar ytan för kilen. Borde bli bra. 

3. Köpa ny eller begagnad Axel

vad tror ni?

90D6BED8-E552-44F9-BFA6-FD54E6551C1E.jpeg

D130B1F7-4565-4C13-BDEA-20F5CD788AA4.jpeg

9E92E578-60C4-4F4C-8383-284DD2FC1E65.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är absolut ingen expert och inte säker på att jag förstår vad du menar men kan du inte köpa en ny impeller och se hur väl den passar? Glappar den och det är risk att den hackar över får du väl ta nästa steg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Är absolut ingen expert och inte säker på att jag förstår vad du menar men kan du inte köpa en ny impeller och se hur väl den passar? Glappar den och det är risk att den hackar över får du väl ta nästa steg?

Ja, det får bli steg ett.

Jag kommer inte riktigt ihåg, hur mycket spel det brukar vara mellan impellern och axeln. Det brukar vara ganska thigth va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Atoll:

Ja, det får bli steg ett.

Jag kommer inte riktigt ihåg, hur mycket spel det brukar vara mellan impellern och axeln. Det brukar vara ganska thigth va?

Jag kom på att det kan jag ju bara jämföra på den onötta delen av axeln bredvid hur mycket spel det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag äntligen kommit till stugan igen och jag kom ihåg den nya impellern och kilen. Fick även med mig en mikrometer. 

Glappet kändes ganska bra radiellt. Jämfört med den onötta delen av axeln. Det skiljer 15-30 hundradels mm på diametern mellan nött och onött axel.

Men med kilen på plats så kändes glappet ganska stort mellan axeln och impellern när man vred dem relativt varandra. Jag provade att shimsa mellan kilen och axeln. Jag lyckades pressa in ca 45 hundradelars mm av mässings shims , 50 gick inte att få in. Med 45 kändes det  det thight och fint. Jag kommer inte ihåg, men det brukar väll vara lite spel i den riktningen?

Så nu är min idé att löda (eller kanske limma?) en shims som är ca 40-45 hundradelar tjock    på baksidan av kilen. Vad tror ni om det? 

Tror ni det fungerar med en shims i mässing? Eller ska jag göra en i rostfritt?

/Henrik

B6AAF1B0-D808-4397-969F-9998744FCF95.jpeg

38B3EA4A-03F1-4720-B156-A0571CF17AA1.jpeg

F7AF3F93-4309-479F-934F-4D0EC99CACCF.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde en shims på 0,45 i rostfritt som jag lödde fast med silverlod i kilen. Det blev bra. 
nu sitter impellern på plats, thigth och fint.

Skönt att det inte behövde bli en dyr historia.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...