Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
MMB357

Volvo Penta 3.0

Rekommendera Poster

Hej, 

jag har en Seamaster 21, från -99. 

Den har en Volvo Penta 3.0 GLP-J från 2009, 130 Hk.

En "frysplugg" eller täppbricka kanske det kallas för, som suttit under "limpan" har lossnat och försvunnit. Jag är nybörjare på detta men har fått det förklarat för mig av en motorintresserad vän. Har sökt på Volvo Pentas reservdelsida. Det visar sig att denna reservdel har utgått! Vad tar man sig till istället? Motorn går ju inte att använda utan denna lila del. Vet inte ens om den är gjord i metall eller plast.

Tacksam om någon har något förslag.

Mvh / David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan lossna men inte försvinna.

Den ligger i oljespillet under motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, du har säkert helt rätt. 

"Tyvärr" fick jag hjälp av mina söner att tvätta ut motorrummet - de gjorde det bra! :)

Men sannolikt försvann den i samma tvättning. Båten har varit lite illa skött och det var rätt lortigt - jag hittar den iallafall inte där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle mäta upp hålet och uppsöka Autoexperten, där har jag flera gånger blivit överraskad av att dom har alla möjliga smådelar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att tänka mig att den utgått från sortimentet, ring en marina som säljer reservdelar till penta så kan de säkert hjälpa dig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-04-24 vid 21:48 skrev trewq:

Jag skulle mäta upp hålet och uppsöka Autoexperten, där har jag flera gånger blivit överraskad av att dom har alla möjliga smådelar

Tack! Bra förslag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-04-24 vid 22:07 skrev Mellqvist:

Svårt att tänka mig att den utgått från sortimentet, ring en marina som säljer reservdelar till penta så kan de säkert hjälpa dig. 

Tack! Jag var på Wahlbergs Marina men det var de som sa att den ugått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-04-24 vid 22:34 skrev ABC:

Om jag inte tar helt fel så finns den här hos Marine Parts Europe i alla fall  🙂

Hej,

jag kikade på sprängskisserna, det är reservdel nr 2 på "insug och avgasrör" på 3.0GLP-J skissen som jag behöver. http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/23856.jpg

Det står att den artikeln utgått. 

Funderade dock på om täppbrickan , nr 6, på sprängskissen "cylinderblock och svänghjulskåpa" , den du hänvisade till, är av samma dimension så att den passar på "limpan".. Det vore i så fall smidigt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
59 minuter sedan skrev Jorgen01:

Mercruiser 3,0 var förr samma block.

Försökte söka efter sprängskiss på Mercruiser 3.0 men hittade ingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller gå in på närmaste bilverkstad, dom kanske har en liggande eller vet i alla fall var dom brukar köpa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...