Mrfckup 0 Postad 23 April , 2020 God middag, bytte impeller inkl packningar på min 60 hk Mariner från -79. Men när jag provkörde med spolmuff så får jag en stråle från ett hål i framkant på drevet. Det är precis i skarven där man delar drev från riggen. Jag tyckte det så konstigt ut och jämförde med bilder från tidigare provkörningar och då har jag ingen stråle där. Så helt klart har den uppstår efter impeller-bytet. Försökte vara noggrann så ”metallkoppen” i pumphuset av plast la sig rätt. Jag får fin kylvattenstråle från blocket. Vad f-n kan ha gått snett? Är det stigröret som går upp till blocket som tätar dåligt mot pumphuset? Eller är det bara spolmuffen som trycker ut vatten i ”dräningshålet”? Att bara varit igensatt med skräp och därför har jag inte sett vatten från de hålet? Är det någon som har erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robinjaha 7 Postad 23 April , 2020 (redigerade) Kan det möjligtvis vara ett avrinningshål för vattnet inne i riggen då man hissar upp utombordaren då man kört klart. Har för mig att det fanns ett likadant hål på en 30 hk 2-takt Yamaha från -89 som jag haft. Inte omöjligt att det samlats skräp i hålet med tidens tand. Redigerad 23 April , 2020 av Robinjaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrfckup 0 Postad 23 April , 2020 Ja, det känns som ett dräneringshål när man fäller upp motorn. Tog isär drevet nu igen. Mkt vatten tränger upp runt drivaxel men jag antar att det är normalt eftersom det inte sitter någon packning där. Men papperspackningen under pumphuset tätade inte 100%, fuktade/pärlade lite vatten i framkant när jag drog på vattnet med spolmuffen. Nu drar jag ihop skiten med flytande packning och håller tummarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanOcklboB16 0 Postad 3 Juli , 2020 Hej är det en Ockelbo B16 du har motorn på har samma uppsättning själv. Får du göra rent förgasarna ofta på Marinern? Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser