Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Georg_Ohm

Jag saknar en kabel till Northstarplotter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har nu äntligen installerat min AIS, det blev en sådan där gul från Thru heading eller vad den nu heter.

Efter en hel del plågsamma koppleriförsök kom jag på att NMEA out på plotters inte tar emot signaler utifrån... tankefel.

Plottern är en Northstar M84, visst gammal men väldigt välfungerande.

En kabel saknas, en med rund multikontakt och vit låsning för NMEA in, samma kabel som används till flödesgivare etc.

Nåväl jag ser iallafall AIS-informationen i min lilla Garminnavigator, men jag vill ju ha informationen i den stora plotters där den kan läggas i radarbilden.

Är det nån som har en sådan kabel liggandes? Någon som vet var jag får tag i en? Jag har gjort ett försök att kontakta svenska Simrad som tog över agenturen för Northstar och Navman, ännu inget svar.

 

Sedan har jag inte lyckats få in data från NMEA out in i VHF-radion varesig från Norhstaren eller Garminen... att allt skall vara så jäkla svårt, vaddå ”plug and play”?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Sedan har jag inte lyckats få in data från NMEA out in i VHF-radion varesig från Norhstaren eller Garminen... att allt skall vara så jäkla svårt, vaddå ”plug and play”?

NMEA0183 är ett protokoll för punkt-till-punkt-kommunikation. Det krävs en kabel till varje apparat du vill få att kommunicera. Med många apparater så blir det många kablar. Det är inte "plug and play" utan snarare "plug and pray"

 

NMEA2000 (och deras alternativnamn hos olika tillverkare) låter data flyta mellan alla anslutna apparater. Men det är "plug and pay". Man får vad man betalar för och får betala för enkelheten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

NMEA0183 är ett protokoll för punkt-till-punkt-kommunikation. Det krävs en kabel till varje apparat du vill få att kommunicera. Med många apparater så blir det många kablar. Det är inte "plug and play" utan snarare "plug and pray"

 

NMEA2000 (och deras alternativnamn hos olika tillverkare) låter data flyta mellan alla anslutna apparater. Men det är "plug and pay". Man får vad man betalar för och får betala för enkelheten...

Just det, jag behöver alltså kabeln med utgående NMEA0183, den med ingående signaler är gemensam med den till strömförsörjningen.

Apparaten är för gammal för att ansluta till nätverk, och tillverkaren av AISen rekommenderade inte den typen av anslutning ändå.

Många kablar med Wegokontakter blev det iallfall.

 

Kan meddela att Biltemas blåa lysdiod med förkopplingsmotsånd för 12v lyser i "silent mode" trots att det skall vara en lågvoltsutgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen fanns närmare och var billigare än vad jag trodde, ibland har man tur.

Den saknade kabeln fanns redan i båten, jag fann den i en låda med diverse bra att ha el-grejer, tur att jag inte kastat bort någonting.

Jag tror det är en överbliven kabel från min Garmin, standardkontakt, 8 pin, passar! med ohm-meter (vad annars?) tog jag reda på vilka kablar som gick till vilka pins. Men blev inte klokare av det, fann ingen information om vilka pins som var NMEA-ingång, men så läste jag någonstans att vit brukar vara NMEA+ och svart NMEA- in, så jag testade och det funkar! HURRA!

 

Men nu undrar jag om jag får sämre resultat, liksom sämre AIS-mottagning om/när jag har båda plottrarna inkopplade till AIS-transpondern? Plottrarna hittar diverse fartyg i Göteborgs hamn, signalen försvinner ibland, men i datorn som också är inkopplad i transponderns USB-port ser jag fler fartyg, de flesta med namn.

Nu står båten på land, troligtvis i en ordentlig radioskugga, så det kanske inte är så konstigt??? 

 

Har stängt av plottrarna växelvis, ingen skillnad, just nu finner dom bara en basstation, datorn med "pro AIS2" ger samma dåliga besked, men det fanns 6-7 olika fartyg i plottrar och dator för 20 minuter sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det var ju elementärt, har jättedålig GPS-signal, så det är ju inte konstigt att det är som det är (när det inte är som det skall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...