nossnahoj 49 Postad 21 April , 2020 Skulle provstarta vår Volvo Penta KAD 42 idag, men startmotorn var död som en fisk. Har satt batteriet på laddning nu, men det hade 12,6 V så det är nog tyvärr inte det som är problemet. Motorn funkade fint i höstas och det jag gjort sedan dess är att byta instrumentpanel, dvs inte omöjligt att jag klantat till nån elkoppling - även om jag tycker att kontakterna bara passar på ett sätt... Får börja mäta imorrn. Nåväl, jag tycker inte att VP kopplingsschemat stämmer med mitt tändningslås (heter det så på en diesel förresten?). Mina anslutningar är märkta 1 till 5, inte 15, 30, 50 etc som i schemat. Vad är vad, dvs någon tåt som är extra intressant ur startsynpunkt? Instrumenten och drevtrimmet tänds å funkar och voltmätaren går ner till noll när jag vrider nyckeln till startläget. Var börjar man felsökningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 April , 2020 Börja med batteriet. Även om spänningen verkar OK kan det vara slut. Ta med det till verkstad/mack/batterisäljare och gör ett belastningstest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 22 April , 2020 11 timmar sedan skrev nossnahoj: och voltmätaren går ner till noll när jag vrider nyckeln till startläget. Jag tänker att du inte har tillräckligt med ström av någon anledning. Att spänningen sjunker drastiskt (voltmätaren går till noll) kan tyda på att ditt batteri inte klarar att leverera ström (ampere) nog till din startmotor. Men kan ju så klart även bero på felkoppling kanske, alltså att voltmetern kopplas bort av tändningslåset. ( Som jag också undrar vad det heter på en diesel 😉) Jag skulle börja med batteriet, därefter ev. felkopplingar. Kanske låna ett batteri från någon bil eller så. Lycka till. /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 477 Postad 22 April , 2020 Du kan ju dubbelkolla och mäta spänningen över batteriet när du slår på tändningen så ser du om det dör av det. Alltså med en annan voltmeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 23 April , 2020 Har du bytt tändningslåset också? Är det VP original? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 23 April , 2020 Inte bytt, VP original. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 23 April , 2020 Du har nog en kontakt med anslutningar 1-5 som du kan lossa från startlåset och under har du anslutningarna enligt elschemat! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 April , 2020 DIN 75552 används mycket, främst inom bilvärlden, men många siffror på "tändningslåset" kan vara gemensamma. Du behöver inte hela listan, men jag lägger ut den ändå... 1 Lågspänning, tändspole till tändfördelare 1a Lågspänning, tändspole 1 till brytare 1 1 Lågspänning, tändspole 2 till brytare 2 2 Kortslutningskontakt vid magnettändning 4 Högspänning, tändspole till tändfördelare 4a Högspänning, tändspole 1 till tändfördelare 4b Högspänning, tändspole 2 till tändfördelare 7 Transistortändning, brytare till styrdon 7a Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 1 7b Transistor- resp. kondensatortändning, basmotstånd 2 7f Kondensatortändning, tändapparat till laddningskontakt 15 Tändning och dagsförbrukare 15a Förkopplingsmotstånd till tändspole 17 Kontrollmotstånd kortslutet 19 Kontrollmotstånd inkopplat 30 Batteri, plus 30a Batteriomkopplare, plus batteri 2 31 Batteri, minus 31a Batteriomkopplare, minus batteri 2 31b Minus över strömställare resp. relä till gods 31c Batterifrånskiljare från minus batteri 1 32 Elmotorer, återledning (Polaritetsväxling) 33 Elmotorer, huvudanslutning 33a Elmotorer, parkeringsläge 33b Elmotorer, kortslutningsfält 33f Elmotorer, lågt varvtalssteg 2 33g Elmotorer, lågt varvtalssteg 3 33h Elmotorer, lågt varvtalssteg 4 33L Elmotorer, vänstergående 33R Elmotorer, högergående 44 Utjämningsledning, parallelldriftgenerator 45 Huvudström, parallelldrift startmotorer 45a Manöverström, parallelldrift startmotor 1 (över 42 V) 45b Manöverström, parallelldrift startmotor 2 (över 42 V) 48 Styrning av startupprepningsrelä 49 Blinkdon, ingång 49a Blinkdon, utgång (blinkkrets 2) 49c Blinkdon, utgång (blinkkrets 3) 50 Startkontakt (direkt) 50a Startkontakt (indirekt över batteriomkopplare) 50b Startkontakt vid parallelldrift av 2 startmotorer 50c Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 1 50d Startkontakt vid skilda magnetomkopplare, startmotor 2 50e Styrning av startspärrelä, ingång 50f Styrning av startspärrelä, utgång 50h Startupprepningsrelä, till anslutning 50 startmotor 51 Utgångslikriktare 52 Alarm för punktering 53 Vindrutetorkare, helfart 53a Vindrutetorkare, självparkering 53b Vindrutetorkare, halvfart 53c Vindrutetorkare, eldriven 53e Vindrutetorkare, bromsledning 53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal 54 Bromsljus 54f Bromsljus vid 2-krets blinkersströmställare 54g El-styrd broms 55 Dimstrålkastare 56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare) 56a Helljus 56b Halvljus 56c Separat helljusglödlampa 56d Ljustuta 57 Parkeringsljus, endast motorcyklar 57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus 57L Parkeringsljus, vänster 57R Parkeringsljus, höger 58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus 58b Bakljus, för enaxlad traktor 58c Bakljus, släpvagn (över separat säkring) 58d Reglerbar instrumentbelysning 58L Baklykta, vänster 58R Baklykta, höger 59 Utgång, växelspänning 59a Utgång, växelspänning för laddningslindning 59b Utgång, växelspänning för bakljuslindning 59c Utgång, växelspänning för bromsljuslindning 61 Laddningskontrollampa 63 Laddningsregulator, ändring av spänning 63a Laddningsregulator, ändring av strömbegränsning 64 Styrledning för laddningsregulator med halvledare 71 Ingång, signalväxeldon, alltså "tuta". 71a Utgång, signalväxeldon låg ton 71b Utgång, signalväxeldon hög ton 72 Omkopplare, körvisarblink/varningsblink 75 Bilradio, cigarettändare. 76 Högtalare 77 El-styrning av dörrventil 81 Ingång, omkopplare (öppnar och växlar) 81a Utgång, omkopplare, öppnar 1 81b Utgång, omkopplare, öppnar 2 82 Ingång, omkopplare, stänger 82a Utgång, strömställare, stänger 1 82b Utgång, strömställare, stänger 2 82z Ingång 1, strömställare, stänger (skilda strömkretsar) 82z1 Ingång 2, strömställare, stänger (skilda strömkretsar) 83 Ingång, stegströmställare 83a Utgång, stegströmställare, steg 1 83b Utgång, stegströmställare, steg 2 83L Utgång, stegströmställare, vänster steg 83R Utgång, stegströmställare, höger steg 84 Ingång, strömrelä 84a Styrning strömrelä 84b Utgång strömrelä 85 Relä, styrning utgång 85c Alarmkopplare till signalväxeldon 86 Relä, styrning, ingång 86a Relä, styrning, ingång, lindning 1 86b Relä, styrning, ingång, lindning 2 87 Relä, ingång, öppnar och växlar 87a Relä, utgång 1, öppnar 87b Relä, utgång 2, öppnar 87c Relä, utgång 3, öppnar 87z Relä, ingång 1, öppnar och växlar (skild strömkrets) 87y Relä, ingång 2, öppnar och växlar (skild strömkrets) 87x Relä, ingång 3, öppnar och växlar (skild strömkrets) 88 Relä, ingång, stänger 88a Relä, utgång 1, stänger 88b Relä, utgång 2, stänger 88c Relä, utgång 3, stänger 88z Relä, ingång 1, stänger (skild strömkrets) 88y Relä, ingång 2, stänger (skild strömkrets) 88x Relä, ingång 3, stänger (skild strömkrets) B+ Batteri plus B- Batteri minus C Blinkdon, kontrollampa 1 C01 Blinkdon, ingång, kontrollankare C2 Blinkdon, kontrollampa 2 C3 Blinkdon, kontrollampa 3 D+ Generator, plus (D= dynamo) D- Generator, minus DF Generator, fältlindning DF1 Generator, fältlindning 1 DF2 Generator, fältlindning 2 J växelströmsgenerator med skilda likriktare (fältlindning, plus) K växelströmsgenerator med separat likriktare (fältlindning, minus) L Blinklyktor, vänster R Blinklyktor, höger S signal, ofta på hel-/halvljusrelän. Mp växelströmsgenerator med separat likriktare (mittpunktsanslutning) U växelströmsanslutning på växelströmsgenerator W växelströmsanslutning på växelströmsgenerator X kan ha flera betydelser, oftast "extra" kan återfinnas på tändningslås. Det är väl 58b som är litet speciell.... 😶 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 23 April , 2020 58b har jag inte, men med innanstående hjälp är felet lokaliserat och löst. Jag hade gjort det för lätt för mig när jag återmonterade startlåset och kopplat ihop kablar med samma färg med varann. Nu vet jag att röd tråd (50) från startlåset skall kopplas till gulröd tråd i kabelstammen... 🙄. Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 April , 2020 Vad bra att det löste sig! Ett annat fel som kan förekomma, är i andra ändan av kabelstammen, den där runda kontakten som sitter i svarta boxen uppepå motorn. Om den kontakten inte sitter i ordentligt kan allehanda mystiska fel förekomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 23 April , 2020 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: - - - 58b Bakljus, för enaxlad traktor - - - Det är väl 58b som är litet speciell.... 😶 Det måste väl vara en midjestyrd dumper.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 23 April , 2020 17 minuter sedan skrev Lintott: Det måste väl vara en midjestyrd dumper.... (Jag minns från 60 och 70 talen liksom under mina besök i DDR en enaxlig traktor som hette Belos, man kopplade den framför en vagn, javisst midjestyrd... Den hade ett styre som en sekelskiftsmotorcykel. Jordfräsar ser idag ungefär likadana ut men som är mindre. Med nutida terminologi kanske man nog kallat den för ”redskapsbärare” det fasta schaktblad och roterande borste att sätta på vintertid...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 23 April , 2020 33 minuter sedan skrev Lintott: Det måste väl vara en midjestyrd dumper.... Totalt OT men ändå: BM Volvo DR631 (GrusKalle) är ett exempel på en enaxlad traktor och det är en tidig ramstyrd (midjestyrd) dumper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nossnahoj 49 Postad 23 April , 2020 De allra första dumprarna var väl annars hemmabyggen där man satt styrning mellan traktorn och en vagn med drivning via kraftuttaget och sen helt enkel tagit bort framhjulen på traktorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 24 April , 2020 11 timmar sedan skrev nossnahoj: De allra första dumprarna var väl annars hemmabyggen där man satt styrning mellan traktorn och en vagn med drivning via kraftuttaget och sen helt enkel tagit bort framhjulen på traktorn. Läs boken "Lilla boken om traktorer" från Trafiknostalgiskaförlaget. Trådskaparen må ursäkta oss då vi kanske inte är ute och cyklar, men som synes "åker traktor"... Problemet med "startlåset" på KAD 42an är ju fixat, så med en utsvävning från industrinormen 75552 hamnade vi ute på en åker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser