Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Arclight

Koppla Garmin GFS10 via NMEA till En Simrad GO5

Rekommendera Poster

Sitter och kliar mig i huvudet men blir inte klokare.

Jag har en Simrad Go5 (egentligen oviktigt i sammanhanget) och har nu köpt en Garmin GFS10 för att hålla lite koll på bränsleåtgången, hittade lite tips om installation (förutom i manualen) då jag även ska koppla till en bränslegivare från tanken, har ingen mätare utan hoppas få fram detta i min GO5.

Men det här med NMEA, jag har inget annat som ska gå via detta, utan bara gfs10, och på min go5 har jag en kontakt ut där jag kopplar till ström, den delar sig och där sitter även NMEA, mao den får ström och kan ta emot nmea, på gfs10 sitter kablar för ström samt nmea, borde man inte kunna koppla nmea kabeln direkt in i min go5, båda får ju egen ström, men när jag kollar lite så kommer det hela tiden upp att jag behöver ett nmea startkit, men va fasen, det är ju bara 2 extra t kopplingar som då dessutom ska ha egen ström, i min värld känns det otroligt onödigt om man nu bara ska ha en enhet i systemet, eller är det så krasst att jag måste ha det så och lägga nästan en tusing till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det NMEA2000 så behöver du ett nätverk, vilket hela systemet bygger på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Arclight:

Sitter och kliar mig i huvudet men blir inte klokare.

Jag har en Simrad Go5 (egentligen oviktigt i sammanhanget) och har nu köpt en Garmin GFS10 för att hålla lite koll på bränsleåtgången, hittade lite tips om installation (förutom i manualen) då jag även ska koppla till en bränslegivare från tanken, har ingen mätare utan hoppas få fram detta i min GO5.

Men det här med NMEA, jag har inget annat som ska gå via detta, utan bara gfs10, och på min go5 har jag en kontakt ut där jag kopplar till ström, den delar sig och där sitter även NMEA, mao den får ström och kan ta emot nmea, på gfs10 sitter kablar för ström samt nmea, borde man inte kunna koppla nmea kabeln direkt in i min go5, båda får ju egen ström, men när jag kollar lite så kommer det hela tiden upp att jag behöver ett nmea startkit, men va fasen, det är ju bara 2 extra t kopplingar som då dessutom ska ha egen ström, i min värld känns det otroligt onödigt om man nu bara ska ha en enhet i systemet, eller är det så krasst att jag måste ha det så och lägga nästan en tusing till?

Ja, du behöver ett nätverk som ChristerN skriver. Finns startkit att köpa, ett exempel här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anade nästan det var så, tyckte bara det lät dumt att behöva tillföra något som dessutom behöver extra ström, när man skulle kunna koppla ihop dom direkt. men utgår från att det finns nåt som är ingjutet i dessa t kopplingar som utgör själva nätverket då :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du vill ha är ett nätverk med två termineringar i ändarna. Deras funktion är att belasta nätverket något så att signalerna kan växla mellan full spänning och tillbaka till noll tillräckligt snabbt. Dessutom förhindrar dom reflexioner så att signalerna blir renare.

Sedan behövs en spänningsmatning till nätverkskabeln men den är främst avsedd för enheter som saknar egen spänningsmatning som t.ex givare och mindre instrument. Det kan hända att du klarar dig utan den just nu, men sannolikt lurar du dig själv för när du nästa gång ska koppla in något mer på nätverket så har du glömt detta och står och kliar dig i huvudet... För du kommer garanterat att skaffa fler enheter framöver 🙂

sshot-1.png.45fa6c3a2a51b4e79bdd63a123072e04.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar,  jo det är väl lika bra att skaffa, hade bara hoppats slippa de extra ca 800kr bara för att koppla ihop 2 enheter, men som du skriver så kanske det tillkommer något mer i framtiden och då är det ju lika bra att det är förberett :)

var nog mest bara att jag tyckte det lät orimligt, lite som att jag kan inte sätta i antennen rakt in i tv´n utan jag måste sätta en förgrening mellan för det ska funka :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...