Hallersrudsbo 3 Postad 21 April , 2020 Hej Jag har en Yamaha F 40 -00 som krånglar för mig. Startar lätt ( räcker att klicka till den med nyckeln ). Kör jag den hemma med kåpor på så går den bra. Kommer jag i sjön och gasar på så tvekar den och drar jag på för mycket så stannar motorn. Klarar om jag gasar försiktigt och ökar sakta så får jag upp den i ca 4500-4600 varv. Men får pumpa lite på gasen när jag ska få den att varva upp, sitter det acc pump på förgasarna kanske? När jag ger på och motorn börjar gå dårligt så märker jag att det blir mer vibrationer i den precis som den tappar en cylinder. Misstänker förgasare som kanske är tät i mellan registret. Men ska man ge sig på att göra rent förgasare till en sån här snurra? Jag har hört att det kan va svårt. Hälla i bensin tillsättning? Men är det tätt så misstänker jag att det är svårt att få det att lossna. Eller är det någon som har en bra ide vad jag ska felsöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 21 April , 2020 Om du inte tömde förgasarna i höstas så är det sannolikt en rengöring som behövs. Den normalhändige fixar detta, men för att få riktigt just lågfart måste förgasarna synkas efteråt. Finns filmer på detta jobb just på en F40. Jag har inte kollat på dem, så jag kan inte kommentera innehållet. Det är två delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 21 April , 2020 Jag köpte motorn i vinter. Men den va aldrig tömd efter vi provstartade och körde den. så stor risk att de är fulla av skit då. får riva till helgen och rensa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 3 Maj , 2020 Lite info. jag har sett på motorn idag. det är tydligen cylinder 2 som inte fungerar. drar jag av tändhatten så händer inget. har gnista. kan en förgasare bli så tät så den inte ger någon bensin alls ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Maj , 2020 Inte helt osannolikt. Spruta in lite bensin i förgasaren allt startgas. Tänder den då skulle jag börja med den trilskande men räkna med att riva alla förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dahook 0 Postad 7 Maj , 2020 Hej! Har du fått ordning på motorn? Jag har en F40-99 som aldrig gått riktigt bra på full gas. Gaspådrag fungerar precis som du beskriver, man får smyga upp gasen annars dör den. På fullgas så hackar den, drar jag ned gasen litegrann så går den rent. Har rengjort förgasare och bränslepump, bytt filter och kollat slangar. Blir inte riktigt klok på vad problemet är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 7 Maj , 2020 Ska synka förgasarna först. det jag fick besked om innan jag tar isär. så hoppas på att kunna synka i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hallersrudsbo 3 Postad 1 Juni , 2020 Hej kan ge er info , felet är nu löst. jag tog och synkade förgasarna de va lite fel. men va inte riktigt nöjd ändå. så jag plockade isär dom helt och ultraljudstvätta dom, enda rätta menar ja om man ska göra rent. då det för rent där man inte kommer åt. synkade om förgasarna på nytt och motorn gick väldigt fint. tog en provtur idag med båten och den svara direkt och gick som en dröm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser