torsten21 0 Postad 20 April , 2020 Har en äldre brandsläckare monterad på min Scand 7800, förmodligen installerad 1989. Inser att det kan vara klokt att montera en ny men undrar i väntan på det hur man gör för att utlösa denna modell? Som synes kan kan skruva av toppen - ska man sedan slå ner "knappen" som syns på bild nummer 2? Verkar omständigt men kanske är det jag som inte fattar? Någon som har några kloka ideer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 960 Postad 20 April , 2020 Utlösaren på motsvarande handbrandsläckare sitter på motsvarande plats så - Ja. Fördelen med din typ av släckare är att inte behöva öppna någon lucka till motorutrymmet. Sen vill man nog inte riskera vådautlösning av en pulversläckare, därför görs det lite krångligt. Det blir mycket att städa efter att släckaren utlöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 20 April , 2020 (redigerade) Se bara till att det inte är Halon 1211, visserligen ett effektivt släckmedel, men det förstörde också ozonlagret och förbjöds 1994. Munstycket i andra ändan av röret kan avslöja om det är en Halonsläckare. Det såldes en hel del sådana släckanläggningar för fritidsbåtar, halonet var rent och gasformigt och till skillnad från pulver krävdes det inga kostsamma och besvärliga saneringar efter utlöst släckare. Idag är väl koldioxid som tränger undan syret som är de renaste släckmedlet, men inte direkt ofarligt om man råkar befinna sig i motorrummet då släckaren aktiveras. I en båt jag en gång hade fanns det en vanlig standard pulversläckare vid förarplatsen, slangen var förlängd och mynnade ut vid förgasarna i motorrummet. Ja jag behövde aldrig testa denna släckare, så jag vet inte hur den skulle fungerat. Men det var säkerligen direkt obra att motorn via förgasarna sög i sig pulvret under gång. Jag har sett att det finns automatiska släcksystem som liknar ditt, men med automatisk utlösning om det blir alldeles för varmt. Möjligen är dessa lättvattensläckare (skum) eller pulver. Själv har jag en större och helt manuell skumsläckare i motorrummet. Sedan finns det två pulversläckare samt brandfilt ombord. Redigerad 20 April , 2020 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perraiskogen 1 Postad 24 April , 2020 Men den "spärren" du hr ca mitt på klumpen du skruvade bort. Är inte det utlösningen? Du drar ut den och sitter väl antagligen en fjäder ovanför som då trycker ner ventilen i släckaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser