Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

7 timmar sedan skrev Mellgard:

 

 

Båtklubben har ansökt om återvinning och jag motsätter mig inte det.   

 

För därefter kan jag förhoppningsvis få sakfrågan båtklubbstyrelsens (denna och i förlängningen andras) eventuella överskridande av befogenheter behandlad och avgjord av Tingsrätten.

Behöver då kanske inte inkomma med ny stämningsansökan, en som skulle bli nästan identisk med den tidigare. 

 

Mackey skrev
"Det verkar hur som helst finnas möjlighet att tråden löper på i åtminstone 10 månader till." 

 

Det tror jag är en underskattning.

Det är helt enkelt överjävligt att belasta rättsväsendet med en sådan här sak. Det finns viktigare saker för dem att hantera.

Flera skriver att båten får fraktas någon annan stans men så enkelt är det inte. Finns det konstaterat TBT på skrovet så räknas det som miljöfarligt gods och då är det inte bara att lasta och åka iväg.

Jag vet inte hur torr och sjösättning fungerar i Mellgards klubb men hos oss är det frivilliga oavlönade krafter som står för arbetet. Så skulle vi få en medlem med konstaterad kontaminerad båt och med Mellgards inställning , så skulle den båten aldrig komma i sjön om inte en mobilkran hyrdes in, om ens då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt första försök att inte blanda in rättsväsendet gick ut på att föreslå båtklubben att i försökssyfte tillåta sjösättning av min båt i våras. Samt att jag på min bekostnad skulle låta göra en ny XRF-mätning efter en upptagning nu i höst. I syfte att kanske kunna visa att ingen utläckning av TBT inträffat.

 

Men det accepterades inte av klubbordföranden och miljösamordnaren.

Senare kom jag med ävenledes avvisade erbjudanden att dra tillbaka stämningsansökan. 

 

Har förresten nyligen (20 sept.) varit i kontakt med SBU. Jag skrev (utdrag) 


Önskar få ett stickprovstest utfört på min Comfort 30 vad gäller halt av tenn. Vid en mätning av Happy Boat förra hösten framkom ett medelvärde av 460 mikrogram tenn per kvadratcentimeter (åtta mätpunkter). Det vore intressant att få se mätresultat från annan aktör som mäter på samma sätt och på ungefär samma ställen som vid den tidigare mätningen. Är detta något som SBU kan hjälpa mig med? Kan i så fall betala upp till 4 tkr för tjänsten

 

Men SBU ställde inte upp. Fick svaret "Inom ramen för vårt XRF-projekt utför vi inte enskilda mätningar." 

 

Finns det kanske någon annan som kan hjälpa mig att kontrollera tillförlitligheten av XRF-mätning?

 

Sådan mätning ges rättsverkan av Transportstyrelsen, eller åtminstone av några personer där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Mitt första försök att inte blanda in rättsväsendet gick ut på att föreslå båtklubben att i försökssyfte tillåta sjösättning av min båt i våras.

Ett annat alternativ kunde också vara att följa klubbens regler, men det vill du inte göra. Så försök inte att lasta över ansvaret för detta spektakel på båtklubben, det är 100% Mellgard som stökar och bråkar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

... försök inte att lasta över ansvaret för detta spektakel på båtklubben, det är 100% Mellgard som stökar och bråkar. 

 

Den båtklubbstyrelse som i år införde sjösättningsförbud för den båt jag haft på båtklubben i 31 år startade ett bråk med mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mellgard:

 

Den båtklubbstyrelse som i år införde sjösättningsförbud för den båt jag haft på båtklubben i 31 år startade ett bråk med mig. 

Det var för det första inte i år, utan förr-förra året förbudet infördes, och du fick dessutom dispens ett år för att fixa till din botten - vilket du valde att inte göra.
För det andra, är man med i en klubb får man följa stadgarna klubben sätter upp, det gäller alla, även de som heter Mellgard eller varit medlem i en båtklubb i 31 år.  

 

Dvs, det är inte styrelsen som startar bråk med dig, det är du som gör startar bråket i dubbel bemärkelse; först genom att skita i reglerna, sedan genom att försöka stämma båtklubben för att du måste följa reglerna. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Det var för det första inte i år, utan förr-förra året förbudet infördes, och du fick dessutom dispens ett år för att fixa till din botten - vilket du valde att inte göra.

Jag ordnade uppskjutet förbud i februari 2020 för det året, för dem som redan fått sin båt mätt av Happy Boat. Tacksamheten från en drabbad var inte obetydlig. 

 

Min egen båt blev mätt först i november det året. Och det vet du. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag ordnade uppskjutet förbud i februari 2020 för det året, för dem som redan fått sin båt mätt av Happy Boat. Tacksamheten från en drabbad var inte obetydlig. 

 

Min egen båt blev mätt först i november det året. Och det vet du. 

 

 

Japp, vilket jag skrev.
2019 (=förr-förra året) kom förbudet på tapeten i din klubb, 2020 (=förra året) fick du dispens att sjösätta, och för snart ett år sedan mätte du din båt och fick bekräftat det du själv redan anade, att det var TBT-haltig färg på din botten.
Båten har alltså stått på land i ungefär ett år, och i stället för att göra något åt din botten har du lagt otaligt antal timmar på att försöka slippa det, vilket verkar gå sådär. 

Facit hittills är ingen segling med din båt 2021 och fler timmar nedlagda på att försöka hitta omvägar och kryphål än om du faktiskt gjort något åt det verkliga problemet, dvs TBT-haltig färg på din botten.
 

Du har istället bl a talat om konspirationer mellan myndigheter och privata företag, om att TBT bara är dubbelt så farligt som DDT, jämfört med terrorister som blandar radioaktiva ämnen i bilars lack, skrivit brev till myndigheter, begärt föreläggande från Transportstyrelsen, stämt din egen båtklubb mm mm.

Men det är din klubbstyrelse som är bovarna..?

Du är bara ett oskydligt offer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen ska det bli muntlig förhandling i Södertörns Tingsrätt. Intressant!

 

Också intressant var hur enkelt och billigt det var att lämna in en stämningsansökan som "förenklat tvistemål". Skriva ned ett yrkande och ange grunder för yrkandet. Samt betala in en avgift på obetydliga 900 kr.

 

Tvånget att "sanera" fritidsbåtar därför att de för mer än 30 år sedan blivit påmålade med en då ej otillåten bottenfärg ser jag som lågt hängande frukt. Den är värd att försöka plocka ned. 

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mellgard:

Tvånget att "sanera" fritidsbåtar därför att de för mer än 30 år sedan blivit påmålade med en då ej otillåten bottenfärg ser jag som lågt hängande frukt. Den är värd att försöka plocka ned. 

Lågt var ordet, sa Bull. 
Lågt att bråka om en så självklar sak som att ta bort ett ämne som försämrar havsmiljön, och i stället för att ta sitt ansvar som båtägare skjuta över problemet på kommande generationer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Lågt att bråka om en så självklar sak som att ta bort ett ämne som försämrar havsmiljön, och i stället för att ta sitt ansvar som båtägare skjuta över problemet på kommande generationer. 

Finns det några belägg för att resterna av TBT på min båt skulle spridas eller har spridits till havsmiljön? Eller spridas eller har spridits till luft eller mark när som nu båten ligger på land?

 

Jag har inte sett några belägg för det. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mellgard:

Finns det några belägg för att resterna av TBT på min båt skulle spridas eller har spridits till havsmiljön?

Ja. Detta då du har såpass olika värden på din båt. Det tyder på läckage och urlakning. 

 

9 minuter sedan skrev Mellgard:

Eller spridas eller har spridits till luft eller mark när som nu båten ligger på land?

Det vet jag inte där emot. 
Är din avsikt att fortsätta ha din båt på land? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja. Detta då du har såpass olika värden på din båt. Det tyder på läckage och urlakning. 

Det har vi diskuterat tidigare. Att något tyder på något är inget belägg. 

 

Att det efter mer än 30 år finns kvar en ej obetydlig mängd rester av TBT på min båt tyder på att vanlig bottenfärg spärrar för läckage och urlakning. Men det är inget belägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Det har vi diskuterat tidigare. Att något tyder på något är inget belägg. 

 

Att det efter mer än 30 år finns kvar en ej obetydlig mängd rester av TBT på min båt tyder på att vanlig bottenfärg spärrar för läckage och urlakning. Men det är inget belägg.

Exakt, jag håller med - ändå kommer du hela tiden tillbaka till detta, trots att det egentligen är helt ointressant.

Frågan handlar ju faktiskt om efterlevnad av uppsatta regler, förordningar och lagar. Du får tycka att det är jätte-jätte-dumt att man måste följa en klubbs regler - även alla som heter heter Mellgard - men är man med i en klubb är det klubbens regler som gäller. Klubben i sin tur måste följa markägarens regler om de vill behålla markkontraktet, och markägaren i sin tur har att rätta sig efter landets lagar och regler precis som alla andra.
Passar det inte; går ur klubben då, byt hamn till någon som inte bryr sig om ditt miljösvineri (om sådan finns år 2021?).
 

Frågan är egentligen mycket enkel.

Det finns alltså en förordning som säger att ett fartyg inte får användas inom EU om det har TBT på skrovet. Kommunen din klubb ligger i har regler som säger att båtar inte får sjösättas om de har TBT på skrovet. Din klubb har föreskrifter som säger att du inte får sjösätta om ditt har TBT på ditt båtskrov.
Har du TBT på ditt båtskrov?
Har du fått sjösätta?
Har du t o m fått anstånd av klubben ett extra år för att fixa detta?
Har du varit tillmötesgående tillbaka mot klubben?
Har du gjort något åt din TBT-haltiga färg?

Vem är det som äger problemet, brukar jag fråga mig när jag hamnar i sådana här situationer. Det är inte kommunen, det är inte båtklubben, det är inte styrelsen. Det är du. Det är din båt som står på land och inte kan användas, det är du som har TBT-haltig färg på skrovet. Det är du som också kan lösa problemet rätt enkelt med några dagars arbete och en skrapa eller slipmaskin. Eller anlita någon för blästring, om du inte vill få smuts under naglarna.
Men nej.
Du gör allt som går utom att faktiskt försöka lösa problemet som du själv äger. Försöker flytta fokus, försöker skjuta över ansvar, gör allt i din makt för att göra livet surt för alla andra.
Allt för att få behålla hormonstörande färg på båtbotten, en båt som ligger i ett känsligt hav som mår dåligt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

...  Kommunen din klubb ligger i har regler som säger att båtar inte får sjösättas om de har TBT på skrovet.  ...

Oj vad du kämpar på. Så du tror inte jag har undersökt vad kommunen har för regler om TBT, om några? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mellgard:

Oj vad du kämpar på. Så du tror inte jag har undersökt vad kommunen har för regler om TBT, om några? 

Tack detsamma 🙂

Jag har ingen aning om du kollat detta, eller HUR du kollat detta, eller vad du kom fram till - men någonstans gissar jag att EU:s förordningar gäller även Botkyrka Kommun, och i förlängningen dig..?

(...var det allt du hade att komma med som motargument till det jag skrev..?)

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:


(...var det allt du hade att komma med som motargument till det jag skrev..?)

 

 

Nej, men jag lämnar tråden för resten av dagen. Dags att åter täcka båten, efter att den nyligen blivit vårrustad.  🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om man kan anmäla båten som miljöfarligt avfall och få kommunen att destruera den? Och sedan att dom skickar en faktura till Mellgard?

Redigerad av pseudonym
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

 

Nej, men jag lämnar tråden för resten av dagen. Dags att åter täcka båten, efter att den nyligen blivit vårrustad.  🙂

Det känns som att du prioriterat lite fel! 😵

 

Jag vet inte vad du brukar göra när du vårrustar båten, men jag misstänker att det går fortare att skrapa bort den hormonstörande färgen än att vårrusta och det går absolut fortare än att göra en helt onödig vårrustning för att sedan bara något senare göra en lika onödig vinterrustning.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det känns som att du prioriterat lite fel! 😵

 

Jag vet inte vad du brukar göra när du vårrustar båten, men jag misstänker att det går fortare att skrapa bort den hormonstörande färgen än att vårrusta och det går absolut fortare än att göra en helt onödig vårrustning för att sedan bara något senare göra en lika onödig vinterrustning.

Den gubben har inte alla indianerna i kanoten!😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

...jag misstänker att det går fortare att skrapa bort den hormonstörande färgen än att vårrusta och det går absolut fortare än att göra en helt onödig vårrustning för att sedan bara något senare göra en lika onödig vinterrustning.

Lägg utöver det på tid att skriva brev till alla möjliga samt sitta i rättegång(ar?) så är det snart rena vinsten att skrapa bort den hormonstörande färgen 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I huvudsak jobbar jag ideellt mot TBT-saneringshysterin. Men fick ett erbjudande från tingsrätten om tredskodom. I tid så att jag som vanligt skulle kunna göra en veckolång segling på hösten med en kompis från Norge.

 

Att aktivister i båtklubbens styrelse sedan trotsade domslutet var en överraskning. Men ingen skada skedd. Fick tillfälle provköra motor, spis, värmare och vhf. Samt göra lite småjobb och städning i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mellgard:

I huvudsak jobbar jag ideellt mot TBT-saneringshysterin.

Jo, det är ju rätt sällan man får betalt när man gör något för helt egen vinning… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här turer på hösten brukar det bli. (utdrag från facebook).

 

Då vi gick från Huvudskär till Svenska Högarna 2019-09-07 hade vi undanvind, endast ett litet försegel hissat, öppen rufflucka och inga livlinor. Så  det var väl då precis som för Erik Aanderaa i hans video från utanför Haugesund på norska västkusten.  😉

 

 


Fast vi såg ju en annan segelbåt (bild), en enda, och det gjorde nog inte han. 

 

Det visade sig senare att vi haft en mer äventyrlig natt vid Högarna än önskat. För på kryssarklubbens hemsida kunde vi efteråt läsa att "Kättingen på bojen vid Svenska Högarna är angripen och är i dåligt skick. Detta skall åtgärdas så snart som möjligt".  Att byta bojkätting där kan nog vara besvärligt. 

 

När vi senast (2015-09-19) var vid Högarna kunde vi ta landförtöjning (bild), och en annan båt låg vid bojen. 

 

I den gamla boken "Seglarhamnar på ostkusten" står att läsa "Svenska Högarnas utsatta läge längst ut i havsbandet, avskilt från de andra utskärgårdarna, gör att följande icke nog kan understrykas: Till Svenska Högarna skall endast den segla som har en fullt sjövärdig båt, och en besättning som kan ta den därifrån även när vädret har gjort läget på de nedan beskrivna ankarplatserna oroande eller ohållbart". 

 

Fast moderna navigatorer gör stor skillnad, sådana där man på en kartskärm kan se både sin exakta position och kurs. Då vi senast (2019-09-10) gick in i östra hamnen på Arholma, efter nattsegling från Åland, kunde vi gå in helt "blint" i mörkret utan att se omgivningarna. 

A11.jpg

A12.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

I huvudsak jobbar jag ideellt mot TBT-saneringshysterin. Men fick ett erbjudande från tingsrätten om tredskodom. I tid så att jag som vanligt skulle kunna göra en veckolång segling på hösten med en kompis från Norge.

 

Att aktivister i båtklubbens styrelse sedan trotsade domslutet var en överraskning. Men ingen skada skedd. Fick tillfälle provköra motor, spis, värmare och vhf. Samt göra lite småjobb och städning i båten.

Den enda aktivisten i detta är Du. I bland hör man uttrycket miljötaliban men nu kan vi lägga till ett nytt och det är antimiljötaliban. Dit får du räknas.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, att jag lyckats missa en tråd med 38 sidor TBT diskussion ……… och det år 2020-2021. Trodde först det var en retro tråd från typ 1990-talet jag snubblade in på.
 

Självklart går det att ha åsikter om sanering vs inkapsling, men det är klubbens åsikt som leder till sjösättning, vare sig man vill eller inte.

 

Men som många redan påpekat, vad är problemet???? Skrap bort skiten och gå vidare i livet.
 

Mig tog det 3 timmar/sida att skrapa bort skiten på min Saga 27. Jag har tvingats lägga ner betydligt mer tid på min gamla inombordsmotor, även om jag inte håller med motorn om att den behöver repareras. Men jag har upptäckt att det är motorn som bestämmer…….

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mellgard:

öppen rufflucka och inga livlinor

Så smart gjort!
Man kan skippa flytvästen också. Och kanske slå sönder vhf:en, telefonen  och länspumpen. DÅ först är man en riktig tuffing!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev reva:

Så smart gjort!
Man kan skippa flytvästen också. Och kanske slå sönder vhf:en, telefonen  och länspumpen. DÅ först är man en riktig tuffing!

Nja, man skall väl ta sig en rejäl ankardramm bryggd på TBT också, det är ju så ofarligt?

 

Lite som direktörn på BT Kemi som tillverkade Hormoslyr om ni minns... DÅ är man en riktig tuffing! 

 

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev reva:

Så smart gjort!
Man kan skippa flytvästen också. Och kanske slå sönder vhf:en, telefonen  och länspumpen. DÅ först är man en riktig tuffing!

Inget tufft alls. Det var undanvind och helt torrt i sittbrunnen.

 

Har grabbräcken. Livlina har jag aldrig känt behov av. De få gånger jag behövt reva storseglet under gång har jag dock bundit fast mig vid masten. Vid behov att snabbt ta ned försegel har jag jobbat sittande eller knästående på fördäck. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ArneRadar:

Hormoslyr

Det var en måltidsdryck som hette duga. 
 

Att göra dumma saker gör vi alla. Att skryta om det gör dumskallar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Boanjohan:

Självklart går det att ha åsikter om sanering vs inkapsling, men det är klubbens åsikt som leder till sjösättning, vare sig man vill eller inte.

 

Det kan ha intresse för fler än mig att få en rättsprövning av ett fall där en styrelse i en båtklubb lägger restriktioner på nyttjandet av en klubbmedlems båt, utan att ha sökt eller fått tillstånd för det av årsmöte. Eller ha stöd i stadgarna.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...