Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Mellgard:

Därför att jag hoppas att ni efterhand kommer förstå att era åsikter styrts av korrupta personer.

Hellre fatta i efterhand,  än att aldrig fatta  och istället springa  runt och vara kränkt i flera år över att man måste följa regler angående bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mellgard:

Fick förresten min båt xrf-mätt för andra gången i dag. Nu har jag en uppgraderad plan men håller den för mig själv.

Jag tror på två scenarier:

Första är att den andra mätningen ger något annorlunda värden jämfört med första mätningen, så du kommer hugga på att XRF-metoden är opålitlig. 
Svaret du får från myndigheterna kommer då vara att det enbart är en indikation, och därför en oexakt men ändå godtagbar metod för mätning då du på båda ändå kan påvisa förekomsten av förbjudna tennrester. 

Andra är att det ÄR liknande värden, då kommer du trycka på att värdena inte minskat och att din bottenfärg därför VISST fungerar som spärr. 

Svaret från myndigheterna blir då att du inte sjösatt, och därför är detta ointressant. 

Undra vilken jag får rätt på..?

Oavsett kommer din båt stå kvar på land. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mätningen i går bekräftade endast resultatet från den mätning som Happy Boat utförde i november 2020. Men denna gång får jag ett ordentligt protokoll.  

Vad är det som får er att tro att ni har med en dumskalle att göra? Kanske dumheten finns på annat håll ... 😉 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mellgard:

Vad är det som får er att tro att ni har med en dumskalle att göra? 

Kanske för att du fortsätter driva denna enfaldiga kamp mot imaginära väderkvarnar istället för att åtgärda bristen på din båt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev ArneRadar:

Kanske för att du fortsätter driva denna enfaldiga kamp mot imaginära väderkvarnar istället för att åtgärda bristen på din båt?

De "väderkvarnar" som hindrar mig från att använda min båt är högst reella.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mellgard:

De "väderkvarnar" som hindrar mig från att använda min båt är högst reella.

Absolut. De bor inne i ditt huvud.

Ingen annan än du själv hindrar dig från att använda din båt. Allt ligger i dina egna händer.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan skrev ArneRadar:

Ingen annan än du själv hindrar dig från att använda din båt. Allt ligger i dina egna händer.

I den perfekta värld som är vår förstår inte slavarna att de är förslavade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev Mellgard:

I den perfekta värld som är vår förstår inte slavarna att de är förslavade.

Genom att sanera sin båt från hormonstörande TBT kan t.o.m. den mest enfaldige slaven bli fri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev ArneRadar:

Genom att sanera sin båt från hormonstörande TBT kan t.o.m. den mest enfaldige slaven bli fri.

Jaja, ni får väl fortsätta inbilla er att ni kan påverka.

"A harmless man is not a good man. A good man is a very dangerous man who has that under voluntary control."

(Jordan B. Peterson)  🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mellgard:

Är det du eller vi andra som kan njuta av skärgården med våra båtar?

”Vi är vårt eget ödes arkitekter.”

(Albert Einstein)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Den enda inbillningen i denna tråd består i att det skulle föreligga en korrupt konspiration som förhindrar dig från att använda din båt. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mellgard:

Mätningen i går bekräftade endast resultatet från den mätning som Happy Boat utförde i november 2020. Men denna gång får jag ett ordentligt protokoll.  

Vad är det som får er att tro att ni har med en dumskalle att göra? Kanske dumheten finns på annat håll ... 😉 

Dina egna ord och motvilja att göra rätt men dina böter lär du ju ändå få som straff jävla stolpskott!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-02-24 vid 13:50 skrev Mellgard:

På söndag blir det ett nytt pass på Klätterverket.

Ha det så kul idag ihop med alla barn som har sportlov 🫶

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Ha det så kul idag ihop med alla barn som har sportlov 🫶

Barnen kommer lite senare.

På Klätterverket gasverket finns hela 10 auto-belays. Så man kan klättra på höga väggar utan att en partner behöver säkra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Mellgard:

På Klätterverket gasverket finns hela 10 auto-belays. Så man kan klättra på höga väggar utan att en partner behöver säkra.

Jag vet 😉 

Måste vara praktiskt när man beter sig som en röv så man driver vänner och bekanta på flykten. Annars är det ju trevligt att klättra med vänner. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag vet 😉 

Får jag se bevis på det. 😉

Partnern för dagen (foto från i dag) hängde med efteråt på sight-seeing till Riddarholmen och Högsta förvaltningsdomstolens brevlåda.

FEDD0F42-7124-4947-B476-964272C00E6F.jpeg

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Mellgard:

På Klätterverket gasverket ...

Fast det var inte särskilt mycket barn där idag. Mest helt vanliga klätterjunkies. Och en TBT-marodör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Fast det var inte särskilt mycket barn där idag. Mest helt vanliga klätterjunkies. Och en TBT-marodör.

Stämmer, förutom sista meningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får jag se bevis på det. 😉

Om du vill se bevis på att jag klättrar så kommer inga. Har andra intressen - skidåkning och segling t ex. Däremot har jag av andra skäl insyn i inomhus klätterverksamhet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Om du vill se bevis på att jag klättrar så kommer inga. Har andra intressen - skidåkning och segling t ex. Däremot har jag av andra skäl insyn i inomhus klätterverksamhet. 

Du klättrar visst Peter, på din karriärstege.😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev pseudonym:

Du klättrar visst Peter, på din karriärstege.😉

Haha, det vetefan, ibland undrar jag 😅

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att komma billigt undan om man har TBT på båten!

Screenshot_20230226_182151_Facebook.jpg

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå skrotning av båtar så skriver båtunionen att "Det är förbjudet att sjösätta en båt med TBT-rester på sin botten och det jobbas hårt med att identifiera de båtar som fortfarande har TBT-färg kvar och få till stånd säkra saneringar eller skrotning med varningstext."  
https://batmiljo.se/mala-baten/valja-bottenfarg/tbt-och-andra-biocider/

Med reservation för att båtunionens texter inte är en seriös källa kan man notera att skrivningen "... saneringar eller skrotning med varningstext" tyder på att man inte behöver genomföra någon färgborttagning före en skrotning. 

Påståendet om sjösättningsförbud verkar vara falskt. För om det vore riktigt så medverkar Kalmar kommun till brottslig verksamhet. Eftersom sjösättningarna där görs av kommunanställda och kommunen tillåter sjösättning av TBT-båtar även under nästa år.
https://kalmar.se/bygga-bo-och-miljo/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2021-04-16-gratis-batbottenmatning-for-batagare-i-kalmar-kommun.html  

Ser ni förresten något föga seriöst i denna intygsmall från båtunionen?  

Intygsmall.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan skrev Mellgard:

Eftersom sjösättningarna där görs av kommunanställda och kommunen tillåter sjösättning av TBT-båtar även under nästa år.

Hur långt har du till Kalmar..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur långt har du till Kalmar..?

Från hemmahamnen tar det 32 timmar vid fem knop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

"Fritidsbåtar omfattas inte av någon skyldighet att ha certifikat eller försäkran som visar att man uppfyller AFS-förordningens krav." Låter som ett klart besked

"Därför kan tillsynen över fritidsbåtarna i stället inbegripa fysisk inspektion av båten, då vi testar om TBT förekommer på skrovet."   Vi testar?? Transportstyrelsen utför inga tester. Finns ingen person eller firma som är befullmäktigad av myndighet att utföra XRF-mätning på fartyg eller fritidsbåtar

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batliv-miljo/regler-om-batbottenfarg/vad-gor-transportstyrelsen/   

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mellgard:

Från hemmahamnen tar det 32 timmar vid fem knop. 

Svårt utan att få sjösätta… jag tänkte med kranbil och från hemmet till hamnen med bil när du skall åka dit för en tur. Det kan ju vara ett alternativ för dig i två år tänkte jag, så kan du köra samma sväng en gång till med början 2025 - det vore väl skoj?

🙂 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På sista sidan i senaste protokoll från SBU miljökommitté står att man fram till hösten gör uppehåll med sitt XRF-projekt. Förhoppningsvis lägger man ned projektet. 

Det är inte båtunionens uppgift att bedriva en verksamhet som belastar medlemmarna (båtklubbar) med extra ansvar och arbetsuppgifter.

https://batunionen.se/wp-content/uploads/2023/02/MiK-2023_02.pdf 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På sista sidan i senaste protokoll från SBU miljökommitté står att man fram till hösten gör uppehåll med sitt XRF-projekt.

Nej, det står det inte. 
Du får läsa alla orden i meningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns information om det nämnda XRF-projekt som drivs av Chalmers?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...