Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

23 minuter sedan skrev Mellgard:

Båtklubben blir stämd eftersom den beter sig hur som helst.

Som exempel att styrelsen bakom ryggen på medlemmarna tagit beslut om att som villkor för sjösättning kräva intyg om TBT-fritt skrov. Ett beslut som inte kommunicerades till medlemmarna vid årsmöte i februari. Utan först i början av april strax före sjösättningar.

Nja det gick tydligen ut info hösten 2019 som du verkat missa, fast det blev väl överspelat när du och alla andra fick sjösätta 2020 ändå, och därmed fick ett extra år på er att lösa den hormonstörande färgen på botten av båten som nu skulle vara fixad innan säsongen 2021.
Som tack för det valde du att stämma klubben år 2022.

...med reservation för att något datum är fel, men du kanske kan komplettera med en mer korrekt händelsekedja?

bild.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja det gick tydligen ut info hösten 2019 som du verkat missa, fast det blev väl överspelat när du och alla andra fick sjösätta 2020 ändå, och därmed fick ett extra år på er att lösa den hormonstörande färgen på botten av båten som nu skulle vara fixad innan säsongen 2021.

Jag missar sällan. 🙂

Fem båtar förutom min hade förhöjda värden av tenn vid den mätning som utfördes i november 2020.

Om båtklubbens styrelse begär att vi sex före sjösättning 2021 ska ta bort all bottenfärg samt intyga att borttagningen var fullständig så är det inte rimligt att informera om det först i april 2021. 

Medlemmarna har aldrig tillfrågats eller godkänt klubbens miljöregler. Reglerna ändras av styrelsemedlem(mar) varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag missar sällan. 🙂

Fem båtar förutom min hade förhöjda värden av tenn vid den mätning som utfördes i november 2020.

Om båtklubbens styrelse begär att vi sex före sjösättning 2021 ska ta bort all bottenfärg samt intyga att borttagningen var fullständig så är det inte rimligt att informera om det först i april 2021. 

Medlemmarna har aldrig tillfrågats eller godkänt klubbens miljöregler. Reglerna ändras av styrelsemedlem(mar) varje år.

Du verkar hur som helst ha missat att det verkar ha gått ut info innan årsmötet 2020 då detta var uppe på årsmötet 23/2 2020 då bl a en "Melgard" fick anstånd med ett år med att fixa sin botten, och det är mer än ett år innan april 2021.
bild.png.837a47acccb1f04cc06850f969e43941.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Peter_K:

Du verkar hur som helst ha missat att det verkar ha gått ut info innan årsmötet 2020 då detta var uppe på årsmötet 23/2 2020 då bl a en "Melgard" fick anstånd med ett år med att fixa sin botten, och det är mer än ett år innan april 2021.

Inget har missats. De som fick sina båtar mätta hösten 2019 fick respit till våren 2021. De som fick sina båtar mätta hösten 2020 borde följaktligen fått respit till våren 2022.

Jag var inte berörd av fristen till våren 2022, bland annat eftersom rättsprövning var pågående och fortfarande kan komma att pågå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mellgard:

De som fick sina båtar mätta hösten 2020 borde följaktligen fått respit till våren 2022.

Du menar de som själva VALDE att vänta till hösten 2020 för att de motsatte sig mätning av Happy Boats borde ha fått specialbehandling och extra dispens..? 🤣
ALLA fick dispens, även de som inte kunde visa att deras båt var fri från TBT,  vare sig den mätts eller inte.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Du menar de som själva VALDE att vänta till hösten 2020 för att de motsatte sig mätning av Happy Boats borde ha fått specialbehandling och extra dispens..? 🤣

Skratta lagom. 🙂 De andra fem olyckliga var antagligen nya medlemmar som inte hade sina båtar på båtklubben det föregående året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Mellgard:

Skratta lagom. 🙂 De andra fem olyckliga var antagligen nya medlemmar som inte hade sina båtar på båtklubben det föregående året.

Hur många av de fem andra har åtgärdat sina båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev ArneRadar:

Hur många av de fem andra har åtgärdat sina båtar?

Vet inte för jag har inga sociala kontakter på båtklubben. Och klubbstyrelsen föredrar jag att kommunicera med via tingsrätten. 😁 

"Det var dom som började"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Varför tror du att det var så?

Du skriver ju ovan att du inte har någon kontakt med dem?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-02-14 vid 18:42 skrev Kjellman:

Nu har jag många års erfarenhet av rättshaverister. Sorry gubbar, men sluta svara. Tänk att ni ska aldrig mata trollen och det är precis det ni gör.. 

Föreslår att du Peter_K tar till dig vad Kjellman skrev. Men jag kan svara dig att jag sett en hel del nya båtar på klubbens markområde. Där jag nu råkat få en liten "sommarstuga". Den blir förresten xrf-mätt inom kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Mellgard:

Föreslår att du Peter_K tar till dig vad Kjellman skrev. Men jag kan svara dig att jag sett en hel del nya båtar på klubbens markområde. Där jag nu råkat få en liten "sommarstuga". Den blir förresten xrf-mätt inom kort.

Haha, gulligt av dig ❤️
Är det jobbigt att bli ifrågasatt?

Du besvarar dock inte på frågan. 
Som vanligt. 

ps Jag är inte rädd för troll som dig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Vet inte för jag har inga sociala kontakter på båtklubben.

Det förvånar mig. Jag trodde du drev en osjälvisk kamp för alla båtägare som drabbats av TBT-förbudet. Då vore det väl rimligt att ha kontakt med andra i samma situation i den egna klubben?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev ArneRadar:

Det förvånar mig. Jag trodde du drev en osjälvisk kamp för alla båtägare som drabbats av TBT-förbudet. Då vore det väl rimligt att ha kontakt med andra i samma situation i den egna klubben?

Eftersom båtklubben inte tillåter mig använda min båt har jag sällan anledning köra ut dit. Behöver vara där endast två nätter om året (nattvakt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan skrev Mellgard:

Förmodar att din och andras kritik grundas på bristande förståelse av att rättsprövning grundad på miljöbalkens skälighetsregel kan ge till resultat att övermålade rester av TBT inte behöver åtgärdas.   

Om nyttan med färgborttagning är obefintlig eller försumbar kan även mindre kostnader och besvär bedömas vara orimliga.

Tacksam för information om eventuell nytta med färgborttagning för människa och miljö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev Mellgard:

Tacksam för information om eventuell nytta med färgborttagning för människa och miljö.

Det här kanske kommer som en nyhet för dig, men tydligen är TBT hormonstörande för vattenlevande organismer. Därför vill man ta bort ämnet från båtbottnar så det inte sprids i naturen. 
Du kan läsa mer här bl a, https://www.havochvatten.se/miljopaverkan-och-atgarder/miljopaverkan/fororeningar-och-farliga-amnen/miljofarliga-amnen/hormonstorande-amnen.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev Mellgard:

Eftersom båtklubben inte tillåter mig använda min båt har jag sällan anledning köra ut dit. Behöver vara där endast två nätter om året (nattvakt).

Konstig kommentar. Man måste väl inte köra till båtklubben för att ha kontakt med de båtgrannar man kämpar för? Finns massor med andra sätt att kommunicera och andra ställen att ses på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev ArneRadar:

Konstig kommentar. Man måste väl inte köra till båtklubben för att ha kontakt med de båtgrannar man kämpar för? Finns massor med andra sätt att kommunicera och andra ställen att ses på.

Avstår från att använda båtklubbens sida på facebook för ändamålet. Det är nog många tacksamma för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mellgard:

Avstår från att använda båtklubbens sida på facebook för ändamålet. Det är nog många tacksamma för.

Jag tror att vad Mackey är ute efter att påpeka är att om du för någons grupptalan, t ex de där påstådda 5-6 nya och ledsna medlemmarna, så är det ju fint att koordinera insatsen. Ni kan kanske ses på ett café, hemma hos någon, mailas, skapa en egen FB-grupp. 

Och ja, det är märkligt att man inte pratar ihop sig med övriga missnöjda medlemmar om hur de upplever TBT-förbudet i klubben. De kan inte vara svåra att hitta dem då deras båtar borde stå på land sommartid. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Och ja, det är märkligt att man inte pratar ihop sig med övriga missnöjda medlemmar om hur de upplever TBT-förbudet i klubben.

Meningslöst. Majoriteten i båtklubbar är som i politiken okunniga, godtrogna och känslostyrda.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Mellgard:

Meningslöst. Majoriteten i båtklubbar är som i politiken okunniga, godtrogna och känslostyrda.

Fast nu får du bestämma dig. 

Antingen är det 5-6 personer inkluderat dig själv som är jävligt missnöjda med klubbens beslut om att man inte får sjösätta en båt med TBT på botten. Du driver då detta mot klubben, och då är frågan - varför har ni inte kontakt?

Eller så finns det inga sådana, för alla i klubben är okunniga, godtrogna och känslostyrda. Undantaget dig då, som varken är känslostyrd eller okunnig, såklart. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Antingen är det 5-6 personer inkluderat dig själv som är jävligt missnöjda med klubbens beslut om att man inte får sjösätta en båt med TBT på botten. Du driver då detta mot klubben, och då är frågan - varför har ni inte kontakt?

Hade för ett par år sedan kontakt med två medlemmar. De var missnöjda med att ha tvingats mäta och själva betala för mätning. Deras båtar blev dock "godkända" vid mätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länsstyrelsen Stockholm beslutade att "det är den enskilde båtägaren som ensamt är rättsligt ansvarig för sin båt, vilket inbegriper att vidta åtgärder avseende densamma som val av båtbottenfärg och att vidta undersökningsåtgärder gällande båten."
Se sist på andra sidan ("page 13 av 18") i bilagan Beslut. Bilagan innehåller utdrag från beslutet samt utdrag från professor Olle Lundins rättsutlåtande. 

Beslutet är ett hot mot båtunionens projekt med XRF-mätningar. Båtklubbar har ingen anledning lägga ned arbete och kostnader på XRF-projektet eftersom de inte är ansvariga för båtbottenfärg på medlemmarnas privatägda båtar.

Båtunionen skriver "Beslutet är vägledande men inte prejudicerande" 
https://batunionen.se/aktuellt/detta-innebar-lansstyrelsen-i-stockholms-beslut-for-batklubbarna/ 

Beslutet är dock grundat på ett prejudikat från Mark- och miljööverdomstolen (Mål nr M 4753-17)
https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/markochmiljooverdomstolen/avgoranden/2018/m-4753-17.pdf 

Det innebär att beslutet av Länsstyrelsen Stockholm har samma tyngd som ett prejudikat.

Båtunionen skriver vidare "Länsstyrelsen fastslår i sitt beslut att båtklubben saknar rådighet över medlemmarnas båtar, men nämner inte huruvida båtklubben är verksamhetsutövare eller inte. Vår tolkning är således att båtklubben, inte den enskilde båtägaren, är att betrakta som verksamhetsutövare och att båtklubben därmed fortsättningsvis behöver förhålla sig till miljöbalken och tillhörande förordningar, liksom båtägaren."

Har svårt att förstå att båtklubben skulle vara att betrakta som verksamhetsutövare när jag knästående står vid min båt och målar bottnen med Jotun NonStop VK. 

Beslut.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Mellgard:

Hade för ett par år sedan kontakt med två medlemmar. De var missnöjda med att ha tvingats mäta och själva betala för mätning. Deras båtar blev dock "godkända" vid mätning.

Så… vilka är de där 5-6 personerna du nämnde ovan? Låter väldigt mycket som det handlar om en enda medlem som inte vill följa klubbens regler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Så… vilka är de där 5-6 personerna du nämnde ovan? Låter väldigt mycket som det handlar om en enda medlem som inte vill följa klubbens regler.

Ingen aning ... brukar inte närvara vid båtklubbens årsmöten. År 2020 var ett undantag och ska nog inte upprepas. Det får räcka att betala avgifterna (ca 4.000) och gå vakt. 

Hur hög är årsavgiften i Morarna, alltså totala avgifterna till båtklubben för din båt?

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Mellgard:

8 timmar sedan skrev Mellgard:

7 timmar sedan skrev Mellgard:

6 timmar sedan skrev Mellgard:

Jättekonstiga resonemang. Om man nu lägger så mycket energi på att driva en fråga är det väl självklart att man har kontakt med andra båtägare i samma predikament.

Det är lätt att få uppfattningen att själva sakfrågan är underordnad, Mellgard har på något sätt blivit kränkt och måste därför processa in absurdum till höger och vänster.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev ArneRadar:

Jättekonstiga resonemang. Om man nu lägger så mycket energi på att driva en fråga är det väl självklart att man har kontakt med andra båtägare i samma predikament.

Vad får dig att tro att jag lägger ner mycket energi på frågan? Att sätta käppar i hjulen för maktmänniskor har underhållningsvärde. 😀

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev Mellgard:

Vad får dig att tro att jag lägger ner mycket energi på frågan? Att sätta käppar i hjulen för maktmänniskor har underhållningsvärde. 😀

Fast... den enda maktmänniskan i denna enfaldiga kamp är ju du själv. Övriga parerar ju bara efter bästa förmåga. 

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev ArneRadar:

Fast... den enda maktmänniskan i denna enfaldiga kamp är ju du själv.

Exempel på maktmänniskor är de självutnämnda "domare" på båtklubben som efter mitt 30-åriga medlemskap där plötsligt hindrar mig använda min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Info till Bohanjohan

Regeringsbeslutet kan inte överklagas, enligt besked i dag från regeringskansliet. Men jag "kan ansöka om att Högsta förvaltningsdomstolen gör en rättsprövning, dvs. prövar om regeringens beslut strider mot någon rättsregel på det sätt som du har angett eller som annars klart framgår av omständigheterna. Detta är dock inte samma sak som ett överklagande och hindrar inte att föreläggandet vinner laga kraft."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Hur hög är årsavgiften i Morarna, alltså totala avgifterna till båtklubben för din båt?

Stämmer rätt väl med de i Grödinge Båtklubb, alltså den båtklubben din båt ligger på land i. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...