Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Mellgard:

Dårskapen består i att båtägare låter sig hunsas till att ta bort all bottenfärg. Grundat på indikation om kvarvarande rester av färg lagligen påmålad för mer än trettio år sedan.

 

Gott Nytt År !

Vi som gillar båtliv är genrellt sådana som också är rädda om havet. Ett hormonstörande ämne hör inte hemma där, de flesta som förstår någonting om ekologi inser varför.
Så hunsade, nej. Inte alls. 
 

Gott Nytt År 🥳 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mellgard:

Dårskapen består i att båtägare låter sig hunsas till att ta bort all bottenfärg. Grundat på indikation om kvarvarande rester av färg lagligen påmålad för mer än trettio år sedan.

 

Gott Nytt År !

Det är nog ytterst få båtägare som seglar omkring i tre decennier utan att ens några gånger under den tiden slipat ner bottenfärgen och förnyat alla skikt.  Din kamp är dryga trettio år för sent om du förväntar dig ett prejudikat som leder till att båtägare får segla med hormonstörande färg på sina båtar.

Dags för nyårslöftet att göra den enkla åtgärden att ge din båt den service den borde ha fått för decennier sedan.

Gott nytt år!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Faderullan:

Det är nog ytterst få båtägare som seglar omkring i tre decennier utan att ens några gånger under den tiden slipat ner bottenfärgen och förnyat alla skikt.  Din kamp är dryga trettio år för sent om du förväntar dig ett prejudikat som leder till att båtägare får segla med hormonstörande färg på sina båtar.

Dags för nyårslöftet att göra den enkla åtgärden att ge din båt den service den borde ha fått för decennier sedan.

Gott nytt år!

Det gör han aldrig. Han är en sån där protestant som sitter på barrikaderna med ett plakat och tror han har rätt i sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mellgard:

Dårskapen består i att båtägare låter sig hunsas till att ta bort all bottenfärg. Grundat på indikation om kvarvarande rester av färg lagligen påmålad för mer än trettio år sedan.

 

Gott Nytt År !

Dom flesta båtägare är positiva till att sanera botten från skitfärger till förmån för mer miljövänliga alternativ. 

Dina likar torde utgöra en mycket liten skara som drömmer om att dom vet allas bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mellgard:

........färg lagligen påmålad för mer än trettio år sedan.

Vilket faktiskt är helt orelevant i frågan!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett rättssamhälle handläggs miljöbrott av åklagare och domstolar. Men i svenska samhället handläggs och straffas vissa påstådda miljöbrott av styrelser i båtklubbar och marinor.

 

Intressant förresten att Bullandö Marina (saltsjön) kräver sanering/blästring om i genomsnitt mer än 50 µg/cm2 tenn vid XRF-mätning. Medan Stockholms stad har gränsen 100 µg/cm2. 

Att flytta sin båt från mälarsidan (dricksvattentäkt) i Stockholm till Bullandö kan bli dyrt. 


Anarki. 

(blev tydligare efter att anarki står i nytt stycke)

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det anarki att en marina väljer sina egna regler för att få ha sin båt där? 
Jag tror t.ex. de flesta marinor och båtklubbar har olika medlemsavgifter och platsavgifter, är det också anarki. Olika kommuner har olika skattesatser, är det anarki. Är det anarki om en båtklubb/marina kräver en specifik färg på täckningarna av båtarna under vintern? 
Bullandö är väl dessutom en helt privatägd marina, så det är i princip en person som bestämmer alla regler. Det låter mer som en diktatur än anarki.

 

Du verkar ha en skev världsbild och märkliga värderingar.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

 


Anarki. 

 

Anarki hade det väl varit om inga regler fanns? Båtklubbar (och även privata marinor) har ofta väldigt tydliga regler. Är det inte just regler som gjort att det slagit slint i ditt fall med din båtklubb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt wikipedia är en betydelse av anarki "Förvirring och kaos då statsförfall gör att lagar och/eller regeringsmakten inte kan upprätthållas."  

 

Att ge rättsverkan åt mätresultat från ett ej auktoriserat familjeföretag tyder väl på statsförfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Mellgard:

Enligt wikipedia är en betydelse av anarki "Förvirring och kaos då statsförfall gör att lagar och/eller regeringsmakten inte kan upprätthållas."  

 

Att ge rättsverkan åt mätresultat från ett ej auktoriserat familjeföretag tyder väl på statsförfall?

Nej.

 

Regeringsmakten hotas inte av att Happy boat har en mätmetod som du inte gillar.

 

Du framstår alltmer som en förvirrad gammal gubbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Regeringsmakten hotas inte av att Happy boat har en mätmetod som du inte gillar.

 

Jo, regeringsmakten hotas av förvaltningsdomstol i nästa omgång.  😀

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

 

Jo, regeringsmakten hotas av förvaltningsdomstol i nästa omgång.  😀

 

 

Ja, och med alla dina förvirrade skrivelser sprängfyllda med irrelevanta sakskäl och argument kommer det helt säkert att gå vägen!! Kör hela vägen in i kaklet gubbe!

 

Happy Boat är jäääääättedumma. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2022-12-30 vid 13:38 skrev Mellgard:

Å andra sidan avlastar ideella båtklubbar rättsväsendet genom att ta ansvar för rättsskipning. 😉

Ja, det är väl ungefär så ett fungerande samhälle faktiskt är uppbyggt.

 

Båtklubbes styrelse, liksom många andra ideella föreningars styrelser, följer väldigt många lagar och regler och ser även till att medlemmarna gör det i den utsräckning som behövs för att verksamheten som helhet ska uppfylla gällande lagar och regler.

 

Om man är ointresserad av att följa lagar och regler i Sverige tror jag det är bäst att undvika föreningslivet.

 

God fortsättning på er!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju ändå någonstans vara imponerad över hur många timmars pappersarbete en del lägger ner för att slippa några timmars kroppsarbete - även om det innebär att man inte får använda sin båt. 
🙂 

 

@Mellgard, om du i förväg vetat om konsekvenserna av ditt eget handlande, dvs hundratals timmars skrivande och åratal av båten på land - hade du då lagt tiotalet timmar på att fixa båtbotten istället?

 

Att du nu lite målat in dig i ett hörn och har svårt att backa kan jag någonstans förstå, en del personer har väldigt svårt att erkänna att man valt fel väg.

För så jävla kul kan väl det här inte vara?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Man måste ju ändå någonstans vara imponerad över hur många timmars pappersarbete en del lägger ner för att slippa några timmars kroppsarbete - även om det innebär att man inte får använda sin båt. 

 

Det finns personer som är beredda att lägga ned mycket arbete för att andra ska slippa meningslöst tvångsarbete. Särskilt om man kan ge en knäpp på näsan åt maktlystna översittare.

 

Klubbstyrelsens användningsförbud för min båt försöker jag nu närmast motverka genom motioner (fyra styck) till klubbstämman i februari.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Det finns personer som är beredda att lägga ned mycket arbete för att andra ska slippa meningslöst tvångsarbete. Särskilt om man kan ge en knäpp på näsan åt maktlystna översittare.

Knäpp… jo, visst… fast kanske inte så som du avser ordet. Men låt oss funder över vad som är meningslöst ett tag. 
Är det meningslöst att ta bort ett hormonstörande ämne från en båtbotten?

Eller är det meningslöst att lägga hundratals timmar på att skriva massor med blaj-text vilket resulterar i ingenting?

 

1 timme sedan skrev Mellgard:

Klubbstyrelsens användningsförbud för min båt försöker jag nu närmast motverka genom motioner (fyra styck) till klubbstämman i februari.

Utan att veta vad det står i motionerna gissar jag att resultatet efter årsstämman kommer vara desamma som idag, dvs att din båt står kvar på land och klubbens miljöregler finns kvar. Och att ingen lider med dig. 
 

Något användningsförbud finns inte för din båt. Du behöver bara följa klubbens regler, precis som alla andra medlemmar. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det meningslöst att ta bort ett hormonstörande ämne från en båtbotten?

 

Ja, för det gör ingen skada där det sitter. Utdrag nedan från ett obesvarat mail sänt till en kommunal miljöförvaltning

 

Ni skriver vidare "Försök har gjorts att ta fram spärrfärger i syfte att kapsla in gamla färglager för att förhindra läckage. I dagsläget finns det dock ingen spärrfärg där läckage inte förekommer." 

 

Men i databladet för färgen Primocon står "Primocon förhindrar läckage utav TBT från en underliggande bottenfärg förutsatt att den appliceras i minst 80µm torrt skikt (minst 2 skikt med rulle) och att färgfilmen är intakt."
http://www.fresks.se/storage/ma/51dc0a1fbf6f4acc9be305fe30a1e6d0/8254a9e677324bb18a76b9f4d6c7b1e0/pdf/4/Primocon.pdf

 

Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) skriver "SMBF kommer, om någon båtägare drabbats av något föreläggande efter att denne målat båten med spärrfärg, driva frågan på förbundets kostnad, i domstol."
https://www.smsb.se/wp-content/Pictures/Utdrag-från-SMBF-biocidfärger.pdf

 

De som utvecklat XRF-mätmetoden skriver "The XRF data show that when tin is detected, it is most likely present in coatings close to the hull with several layers of other coatings on top. Thus, leaching of OT compounds from the hull into the water is presumed to be negligible. The risk for environmental impacts arises during maintenance work such as scraping, blasting and high pressure hosing activities."
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S026974911630210X

 

Någon "scraping, blasting and high pressure hosing activities" behövs inte för båtar i saltsjön som använder tillåtna självpolerande färger med koppar. Eftersom begränsad användning av sådan färg inte bygger skikt som flagnar och kanske så småningom skulle behöva skrapas eller slipas.

 

Att övermålning av TBT-färg med vanlig bottenfärg medför att utläckning av TBT blir försumbar (negligible) innebär rimligtvis att utläckning efter påmålning med särskild spärrfärg helt uteblir.  

 

Vore tacksam för ett klargörande från kommunens miljöförvaltning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Klubbstyrelsens användningsförbud för min båt försöker jag nu närmast motverka genom motioner (fyra styck) till klubbstämman i februari.

Oj, har de lagt ett användningsförbud för din båt. Det var en ny utveckling och en allvarlig sådan. Vad jag vet är det bara Transportstyrelsen som får meddela nyttjandeförbud på fartyg (såväl båtar som skepp) och du bör därför polisanmäla klubben för "Föregivande av allmän ställning" d.v.s. en form av att bedriva olovlig myndighetsutövning.
Eller egentligen gäller det bara om någon utger sig för att vara en myndighetsperson och bedriva myndighetsutövning, och klubben har kanske inte utgett sig för att vara Transportstyrelsen när de meddelade nyttjandeförbud på din båt. Oavsett har klubben ingen rätt att meddela ett nyttjandeförbud på din båt, så det är bara att skita i det nyttjandeförbudet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mellgard:

Ni skriver vidare "Försök har gjorts att ta fram spärrfärger i syfte att kapsla in gamla färglager för att förhindra läckage. I dagsläget finns det dock ingen spärrfärg där läckage inte förekommer." 

 

Men i databladet för färgen Primocon står "Primocon förhindrar läckage utav TBT från en underliggande bottenfärg förutsatt att den appliceras i minst 80µm torrt skikt (minst 2 skikt med rulle) och att färgfilmen är intakt."

Har du Primocon struken på din båtbotten?
Nä, det har du inte.

24 minuter sedan skrev Mellgard:

Att övermålning av TBT-färg med vanlig bottenfärg medför att utläckning av TBT blir försumbar (negligible) innebär rimligtvis att utläckning efter påmålning med särskild spärrfärg helt uteblir.

Kan du bevisa detta påstående?
Nä, det kan du inte.
Är det du som skall avgöra vad som är försumbart eller inte?
Nä, det är det inte.
Finns "försumbart" med i AFS-förordningen som ett godtagbart mått på läckage?
Nä, inte det heller.

Dvs, du kommer ingenstans med detta.
Det spelar ingen roll till vilka du skickar dina brev, eller vad du själv tycker. Det var det där med att kunna BEVISA sitt påstående, och inte bara HÄVDA saker utan grund om du vill nå någon som helst framgång. Du kan TYCKA du har rätt, men det får inte din båt sjösatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

Någon "scraping, blasting and high pressure hosing activities" behövs inte för båtar i saltsjön som använder tillåtna självpolerande färger med koppar. Eftersom begränsad användning av sådan färg inte bygger skikt som flagnar och kanske så småningom skulle behöva skrapas eller slipas.

 

Att övermålning av TBT-färg med vanlig bottenfärg medför att utläckning av TBT blir försumbar (negligible) innebär rimligtvis att utläckning efter påmålning med särskild spärrfärg helt uteblir.  

Kan du ge ett seriöst svar på den här frågan:
Vid vilken tjocklek (antal mikrometer) är den självpolerande färgen så tät att du helt stoppar läckage av TBT från underliggande färglager, och säkerställer du att hela din botten minst håller denna nivå under en hel säsong?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill påminna om att kraven på färgborttagning från fritidsbåtar efter XRF-mätning har sin grund i att ansvariga satt tilltro till ett antal sanningslösa påståenden. Som exempelvis  

 

"TBT anses som ett av de giftigaste ämnena som människan framställt"

"TBT är det giftigaste ämne som människan tillverkat, till och med giftigare än DDT" 

"är cancerogent och bryter ner immunförsvaret"

"Trots att den trettio år gamla färgen är övermålad med flera lager nyare bottenfärg så tränger TBT igenom och ut i vattnet"

 

Man kan googla dessa meningar (med anföringstecknen) för att visa källa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Mellgard:

Vill påminna om att kraven på färgborttagning från fritidsbåtar efter XRF-mätning har sin grund i att ansvariga satt tilltro till ett antal sanningslösa påståenden. Som exempelvis  

 

"TBT anses som ett av de giftigaste ämnena som människan framställt"

"TBT är det giftigaste ämne som människan tillverkat, till och med giftigare än DDT" 

"är cancerogent och bryter ner immunförsvaret"

"Trots att den trettio år gamla färgen är övermålad med flera lager nyare bottenfärg så tränger TBT igenom och ut i vattnet"

 

Man kan googla dessa meningar (med anföringstecknen) för att visa källa.  

Och jag vill påminna om att kraven på färgborttagning från fritidsbåtar kommer från AFS-förordningen, som bl a innehåller texten:
”Från och med den 1 januari 2008 får de fartyg som avses i artikel 3.1 antingen inte ha några tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem på sina skrov, yttre delar eller utsidor, eller så måste de vara täckta med en beläggning som utgör en spärr för sådana föreningar som läcker ut från det förbjudna antifoulingsystemet.”
Man kan googla denna mening (med anföringstecknen) för att visa källa.  

Du kan inte visa att din båt uppfyller detta.
Ditt hat mot Happy Boats kan liknas vi "Båtfolket" och deras hat mot Kustbevakningen för att de upprätthåller lagen som gör att man inte får köra båt på fyllan, dvs det är bara genomskinligt, pinsamt och gynnar inte din sak då du bara framstår som bitter och oseriös.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Ditt hat mot Happy Boats kan liknas vi "Båtfolket" och deras hat mot Kustbevakningen för att de upprätthåller lagen som gör att man inte får köra båt på fyllan, dvs det är bara genomskinligt, pinsamt och gynnar inte din sak då du bara framstår som bitter och oseriös.

Likheterna mellan rättshaveristerna i "Båtfolket" och dito Mellgard är slående på flera sätt. Bl.a. det här med att mängden argument tycks vara viktigare än argumentens relevans. Precis som för "Båtfolket" gör det bara att fokus förskjuts bort från kärnfrågan och från argument med eventuell bärkraft.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Peter_K:

Ditt hat mot Happy Boats kan liknas vi "Båtfolket" och deras hat mot Kustbevakningen för att de upprätthåller lagen som gör att man inte får köra båt på fyllan, dvs det är bara genomskinligt, pinsamt och gynnar inte din sak då du bara framstår som bitter och oseriös.

 

För mig står SBU lägre i rang än Happy Boat.

 

Hade det funnits majoritet av kompetenta personer i SBU miljökommitté hade SBU kunnat stoppa.

 

SBU ska stödja båtklubbar. Inte stödja kommunala miljöförvaltningar eller andra myndigheter.

 

För övrigt känner jag mig inte bitter. Hänger här mest "for the lulz".  😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

För mig står SBU lägre i rang än Happy Boat.

 

Hade det funnits majoritet av kompetenta personer i SBU miljökommitté hade SBU kunnat stoppa.

 

SBU ska stödja båtklubbar. Inte stödja kommunala miljöförvaltningar eller andra myndigheter.

Fast det är ju precis det man gör. 
Man stöttar klubbarna och dess medlemmar i hur man följer gällande lagar och inte svinar ner. 
 

 

8 minuter sedan skrev Mellgard:

För övrigt känner jag mig inte bitter. Hänger här mest "for the lulz".  😃

Oki. Det är vi andra tacksamma för, det är alltid kul att ha en rövhatt att argumentera med 😊

Jag skrev också hur du framstår, inte hur du är. 
 

Kan du inte svara på den här frågan nu istället? För kan du inte det, kanske det är dags att börja fundera på ett annat sätt att närma sig ditt problem. 
 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Vid vilken tjocklek (antal mikrometer) är den självpolerande färgen så tät att du helt stoppar läckage av TBT från underliggande färglager, och säkerställer du att hela din botten minst håller denna nivå under en hel säsong?

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den självpolerande färgen behöver inte helt stoppa läckage.

 

I första artikeln i AFS-förordningen står att syftet med förordningen är att "minska eller helt undanröja skadliga effekter ...".  Så det räcker väl att minska. 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mellgard:

Den självpolerande färgen behöver inte helt stoppa läckage.

 

I första artikeln i AFS-förordningen står att syftet med förordningen är att "minska eller helt undanröja skadliga effekter ...".  Så det räcker väl att minska. 😀

 

Nja, man får nog läsa HELA förordningen och inte ägna sig åt att plocka russinen om man vill nå ett resultat. Inte bara välja ut en eller två meningar som passar ens agenda. Trodde du märkt att det inte funkar vid det här laget 🙂 

 

Men då drar jag slutsatsen att du faktiskt inte kan svara på frågan ovan. Så länge du inte kan göra det, kommer du inte heller få någon som helst framgång i dina överklaganden, skrivelser och förslag till klubben. 

För - första frågan i problemlösning är: 

Vem äger problemet?

Det är du som gör. 
Du behöver alltså lösa det. 
Transportstyrelsen, regeringen, kommunen, båtklubben, rättsväsendet, Happy Boats, SBU… de har faktiskt inga problem med TBT-frågan. De har ingen anledning att ge dig ett frikort. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja, man får nog läsa HELA förordningen och inte ägna sig åt att plocka russinen om man vill nå ett resultat. 

 

Det är genom förarbetena man blir klar över syftet med förbudet (2008) om förekomst av aktivt TBT.

 

De som här i landet har affärs-, yrkes- eller andra intressen i förbudet framställer det som att man upptäckt att rester av TBT på fritidsbåtar var så skadliga att det inte räckte med försäljningsförbudet (1989) för TBT-färg för fritidsbåtar.

 

Medans syftet med förbudet för Sveriges och andra länders del var att få en kontrollmekanism så att inte större fartyg bottenmålades med TBT i länder som valde att stå utanför AFS-konventionen. Fartyg som sedan gick i trafik i till konventionen anslutna länder och där kunde läcka TBT.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mellgard:

Medans syftet med förbudet för Sveriges och andra länders del var att få en kontrollmekanism så att inte större fartyg bottenmålades med TBT i länder som valde att stå utanför AFS-konventionen.

Jaha, var framgår det att så var syftet?

 

Du kan alltså fortfarande inte svara på min fråga kring hur tjocka lager av självpolerande färg som krävs för att stoppa läckaget från underliggande lager av TBT-haltig färg, och hur du säkerställer att din båt behåller ert sådant skick under en hel säsong?

AE08305F-4833-4EEF-A162-200279C5AAAF.jpeg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...