Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

17 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kanske skall kolla om du kan ha båten i den klubben istället? Fråga dem vad de skulle tycka om du sjösatte båten i en fjällsjö, eller kanske målade vandringskängorna med organiska tennföreningar.

Hela Norge räcker antagligen bra för mitt återstående behov av båtliv. Få se om styrelsen i båtklubben kan tänka sig tillåta sjösättning av min båt med båtklubbens kran om Norge blir destination.

 

Har förresten en kompis som gärna hänger på. Men endast om det blir sträcksegling. Ovanligt önskemål, men jag har förståelse för det.

 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mellgard:

Hela Norge räcker antagligen bra för mitt återstående behov av båtliv. Få se om styrelsen i båtklubben kan tänka sig tillåta sjösättning av min båt med båtklubbens kran om Norge blir destination.

 

Har förresten en kompis som gärna hänger på. Men endast om det blir sträcksegling. Ovanligt önskemål, men jag har förståelse för det.

 

Du kan ju köra båten från klubben på kranbil, sjösätta utanför klubben och sedan segla till Norge? Sträckseglingen blir ju nödvändig, du får ju inte anlöpa i någon hamn med inom EU med din bottenfärg, så önskemålet förstår jag också. 
🙂 

Eller… så tar du bort dina hormonstörande färgrester, och använder båten precis som du vill..? Känns som du just nu arbetar väldigt hårt för att slippa arbete, och det känns felprioriterat i min värld. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mellgard:

För de som inte vet kan jag säga att sällskapet i listan är ett fint sådant.

Då skulle jag säga att det förpliktigar att inte dra detta ”fina” sällskap i smutsen genom att fundera på hur man agerar gentlemannamässigt i andra sammanhang. 
 

Har du samma resonemang kring Fjällklubbens miljöarbete och policies som du har kring TBT och Östersjömiljö, dvs finns det skäl att ifrågasätta forskningsresultat och avstå från att anta försiktighetsprincip, så gör du det (av princip, som du brukar hävda)? Fjällvärlden anses väl vara en känslig biotop, så jag kan tänka mig att Fjällklubben anser att man ska vara varsam om miljön.

 

Jag vill inte göra en höna av en fjäder, men du bör nog vara lite försiktig med att ståta med att vara hedersledamot i ett sällskap med (gissar jag) stark miljöprofil samtidigt som du i andra sammanhang antar en - ja, faktiskt - rättshaveristisk princip kring TBT. Det är tur för dig att du inte är politiker, då hade du fått en tuff måndag när dags- och kvällstidningarna börjat ringa.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kan ju köra båten från klubben på kranbil, sjösätta utanför klubben och sedan segla till Norge?

Nej, det blir ett alldeles för enkelt slut på den här historien, eftersom det med ens skulle lösa alla problem. Båten ska sjösättas på klubbens bekostnad, helst efter domslut och handräckning av Kronofogden, eller inte alls - av ren princip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Båten ska sjösättas på klubbens bekostnad, helst efter domslut och handräckning av Kronofogden, eller inte alls - av ren princip.

Kommer att fortsatt betala alla avgifter till båtklubben. Vilket jag även gjorde senast båten övervintrades i Norge. Nu kan det kanske bli flera övervintringar.

 

Det här årets avgifter gav mig inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

Kanske jag kom med för att man tyckte att inte endast min fru var förtjänt?

 

För de som inte vet kan jag säga att sällskapet i listan är ett fint sådant. Claes Grundsten och Per Klingbjer hann inte bli införda i denna lista ur senaste årsboken.   

Jan Lundhag är förresten lite mer än skomakare. 

https://www.lundhags.com/se/om-lundhags/lundhags-historia/ 

 

Hedersledamöter.JPG

Av de nu fortfarande levande hedersmedlemmarna känner jag de flesta. Jag har ännu bara hunnit fråga tre, men ingen av dem vet vem du är eller varför du kvalificerar till hedersmedlemskap 

 

Vad det har med din TBT-bemängda båt att göra förstår jag inte men förklara gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ArneRadar:

Av de nu fortfarande levande hedersmedlemmarna känner jag de flesta. Jag har ännu bara hunnit fråga tre, men ingen av dem vet vem du är eller varför du kvalificerar till hedersmedlemskap 

Hilleberg och Söderlund känner mig kanske enbart till namnet. Men de övriga åtta i livet vet definitivt vem jag är. 

ArneRadar är en lögnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mellgard:

Hilleberg och Söderlund känner mig kanske enbart till namnet. Men de övriga åtta i livet vet definitivt vem jag är. 

ArneRadar är en lögnare.

Det förekommer absolut att jag ljuger.

 

Men vad har ditt medlemskap i Fjällklubben med din TBT-båt att göra? Tror du övriga hedersledamöter i Fjällklubben uppskattar att du utnyttjar dem till name-dropping?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ArneRadar:

Det förekommer absolut att jag ljuger.

 

Men vad har ditt medlemskap i Fjällklubben med din TBT-båt att göra? 

Det påstås att jag driver TBT-frågan av egoistiska skäl. Därför ville jag visa att jag i annat sammanhang arbetat ideellt. Så även vad gäller TBT.

 

Bland de avlidna hedersledamöterna har jag förresten arbetat tillsammans med sju. Umgåtts privat med tre av dem samt träffat tjugo av de avlidna. Har varit mycket givande för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mellgard:

Det påstås att jag driver TBT-frågan av egoistiska skäl. Därför ville jag visa att jag i annat sammanhang arbetat ideellt. Så även vad gäller TBT.

 

Bland de avlidna hedersledamöterna har jag förresten arbetat tillsammans med sju. Umgåtts privat med tre av dem samt träffat tjugo av de avlidna. Har varit mycket givande för mig.

Man kan inte arbeta ideellt i ett sammanhang och egoistiskt i ett annat menar du?

 

Det enda din name-dropping ger prov på är dåligt omdöme.

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ArneRadar:

Man kan inte arbeta ideellt i ett sammanhang och egoistiskt i ett annat menar du?

Nej, det menar jag inte.

 

Att jag i TBT-frågan också har ett privatekonomiskt intresse är inget som motståndarsidan kan dra fördel av. Framför allt motsätter jag mig meningslöst arbete med färgborttagning.

 

XRF-mätning kan ha en roll att spela vad gäller förekomst av aktiv biocid (koppar) på exempelvis fritidsbåtar i Mälaren. Men TBT är en inaktiv biocid eftersom den blivit ordentligt övermålad efter 30 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mellgard:

Men TBT är en inaktiv biocid eftersom den blivit ordentligt övermålad efter 30 år.

Det återstår för dig att bevisa att det är så. Än så länge är det bara lösa, ogrundade påståenden. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mellgard:

Nej, det menar jag inte.

 

 

Men du tycker det är rimligt att utnyttja Fjällklubbens hedersledamöter, både levande och avlidna, till att försöka bygga din trovärdighet?

 

Är inte det heeeelt fel sällskap att dra ner i din hormonstörande byk? Tror du någon av dem uppskattar det du gör? Tror du de håller med dig i sak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Det återstår för dig att bevisa att det är så. Än så länge är det bara lösa, ogrundade påståenden. 

Bevisbördan ligger rimligtvis på aktör som tänker bötfälla mig (100 000 kr) till följd av ett ogrundat påstående om att TBT sprids från min båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mellgard:

Bevisbördan ligger rimligtvis på aktör som tänker bötfälla mig (100 000 kr) till följd av ett ogrundat påstående om att TBT sprids från min båt. 

Nope, faktiskt inte. 
Det är den som påstår något som skall bevisa. Transportstyrelsen påstår att du har TBT på din båtbotten, det har de bötfällt dig för och det finns det bevis för.
Du påstår att den är inmålad med självpolerande bottenfärg och därmed inaktiv, så det skall du bevisa. 
Lycka till med det sista 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ArneRadar:

Är inte det heeeelt fel sällskap att dra ner i din hormonstörande byk? Tror du någon av dem uppskattar det du gör? Tror du de håller med dig i sak?

Eventuell skadlighet av rester av TBT på fritidsbåtar avgörs av experter. Inte av allmänheten.

 

Fanns det några experter i SBU miljökommitté för två år sedan? Jo, möjligen en. Men ingen kemist och ingen marinbiolog.

 

Båtbottenfärger faller inom området fysikalisk kemi, det senare ett område där jag varit verksam som forskningsassistent. Göteborgs universitet för 51 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Eventuell skadlighet av rester av TBT på fritidsbåtar avgörs av experter. Inte av allmänheten.

 

Fanns det några experter i SBU miljökommitté för två år sedan? Jo, möjligen en. Men ingen kemist och ingen marinbiolog.

 

Båtbottenfärger faller inom området fysikalisk kemi, det senare ett område där jag varit verksam som forskningsassistent. Göteborgs universitet för 51 år sedan.

Skadligheten avgjordes av experter för måååååååånga år sedan, därav försäljningsförbud sedan 1989, och sedan totalförbud. 
 

Att du var labbass 1970 känns rätt irrellevant; då byggdes t ex fortfarande hus i radioaktiva material och asbest förekom i samma hus mm.

Det var bly i bensinen man hällde i tvåtaktaren som rök gott. 
Folk rökte överallt inomhus, alla dagis hade rökrum. 
Bara sex år innan du var labbass rekommenderades att man skulle sänka sopor i havet mm.

Dvs, du verkar fortfarande inte fatta att världen förändras, och det är dags att kliva på det tåget  

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Dvs, du verkar fortfarande inte fatta att världen förändras, och det är dags att kliva på det tåget  

Hahaha, nog har jag sett att världen förändrats. Till det sämre.

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mellgard:

Hahaha, nog har jag sett att världen förändrats. Till det sämre.

Låg-oddsare på den kommentaren av en boomer.

”Det var bättre förr”

😂😂😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mellgard:

Eventuell skadlighet av rester av TBT på fritidsbåtar avgörs av experter. Inte av allmänheten.

 

Fanns det några experter i SBU miljökommitté för två år sedan? Jo, möjligen en. Men ingen kemist och ingen marinbiolog.

 

Båtbottenfärger faller inom området fysikalisk kemi, det senare ett område där jag varit verksam som forskningsassistent. Göteborgs universitet för 51 år sedan.

Goddag yxskaft.

 

Men jag kan åta mig att motionera till Fjällklubbens stämma om att utesluta dig som medlem. Till grund kan jag ange ditt enträgna arbete med att få behålla förbjudna hormonstörande ämnen på din båt vilket i en vid bemärkelse kan anses motverka klubbens syften. Motionen avslås kanske, men om inte annat får ju klubben i allmänhet och hedersledamöterna i synnerhet upp ögonen för ditt stora självuppoffrande ideella arbete i miljöförstöringens tecken. Du får säkert ännu högre status ju fler som får kännedom om dina insatser.

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att stödja påståendet att självpolerande bottenfärg fungerar som spärrskikt är det bara att be om ett dokument på det från berörd färgtillverkare. Det tror jag dock att det blir svårt att få. Färgen i fråga är knappast framtagen för att ha just den egenskapen. Så i ditt fall kan du lika gärna påstå att x antal lager Falu Rödfärg fungerar som garanterat effektiv spärrfärg.

 

När du ändå har färgtillverkaren på tråden så kan du slänga med frågan om de har någon sertifierad spärrfärg som garanterar att inte TBT läcker igenom. Om de har en sådan vågar jag anta att det finns en hel del parametrar som måste tillgodoses för att färgen skall fungera. Däribland kan man anta att lagren av självpolerande bottenfärg skall slipas bort och när det är gjort skulle det kännas lite konstigt att inte fortsätta jobbet tills även TBT-färgen är borta. 

 

Jag anar att orsaken till ditt obstinerande inte beror på något medborgerligt rättspatos, egentliga orsaken är att du vill slippa sätta några tusenlappar på att fixa problemet. I stället bränner du andras surt förvärvade skattepengar genom att processa via myndigheter och rättsväsendet. Med det i åtanke får vi å skattebetalarnas vägnar hoppas att du en dag får betala vitet...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller spärrfärg så är det där herr Mellgard inte håller med (om jag förstått honom rätt). Han tycker det är någon av klubb, kommun, riksdag/regering som ansvarar för att bevisa att en spärrfärg inte fungerar, inte tillverkaren av en påstådd "spärrfärg" och det bli då därför även klubb, kommun, regering som måste bevisa att TBT läcker från herr Mellgards botten.

Det är alltså i princip omvänd logik mot t.ex principerna för CE-märkning av produkter, Ratt-märkning av säkerhetsutrustning för sjöfarten och säkert många många fler områden i vårt samhälle!

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Faderullan:

För att stödja påståendet att självpolerande bottenfärg fungerar som spärrskikt är det bara att be om ett dokument på det från berörd färgtillverkare.

Det finns också ett stort hål i Mellgards resonemang.
Han påstår att den självpolerande färgen är tillräckligt tät för att fungera som spärr. Samtidigt framhåller han fördelen att den inte bygger tjocka lager som en fördel vid användning; inget slipande är nödvändigt, bara lägga på ny färg på våren. 
Det skulle i så fall betyda att bottenfärgskiktet som skall utgöra en spärr är nära noll i tjocklek på hösten, och då borde rimligen ett läckage av TBT uppstå. 

 

Jag använde för övrigt självpolerande färg på min förra båt; att den inte skulle bygga tjocka skikt, eller att man inte behöver slipa är ett felaktigt påstående. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stadgarna för Svenska Båtunionen står inledningsvis att den är en friluftsfrämjande intresseorganisation som skall tillvarata fritidsbåtlivets intressen. 
https://batunionen.se/wp-content/uploads/2020/03/sbu-stadga-nu-gallande-version.pdf 

 

Dock står här att man vill "hjälpa båtklubbar att uppfylla kommunala regler kring bottenfärger". 
https://batunionen.se/miljo/batmiljo-for-batklubbar/xrf-matning-i-batklubbens-regi/ 

 

Finns det ett behov av kommunala regler kring bottenfärger? Kemikalieinspektionen har för bottenfärger delat in landet i endast tre delar.

 

I egenskap av intresseorganisation för båtfolket skall SBU motsätta sig nya pålagor från myndigheter, däribland kommuner och andra. Även sådana pålagor som vore sakligt grundade. Men den sakliga grunden för att kräva borttagning av TBT-rester är minst sagt bräcklig.

 

Kanske finns i bakgrunden en dröm om ett giftfritt samhälle. Drömmarna har nog inte satt sig in i hur många arter av växter, djur och andra levande organismer som i så fall måste utrotas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Mellgard:

I egenskap av intresseorganisation för båtfolket skall SBU motsätta sig nya pålagor från myndigheter, däribland kommuner och andra. Även sådana pålagor som vore sakligt grundade.

Nu kom ytterligare ett märkligt påstående från dig. 
Varför skall en organisation som värnar om båtlivet motsätta sig pålagor som främjar havsmiljön, anser du?


Vilka andra pålagor skall de motsätta sig anser du? Toatömningslagen, hastighetsbegränsning, sjöfylleri, krav på körkort på vattenskoter, förbud mot oljeutsläpp, förbud mot nedskräpning..? 
Annat?

 

Frågan är alltså, gäller det ALLA pålagor som påverkar båtägare - eller bara de DU tycker är fel?

Och i så fall; har du på riktigt sådan hybris att du tror du är förnuftets och folkets röst..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Faderullan:

Jag anar att orsaken till ditt obstinerande inte beror på något medborgerligt rättspatos, egentliga orsaken är att du vill slippa sätta några tusenlappar på att fixa problemet.

Det visade sig i något inlägg längre bak faktiskt inte handla om pengar, vilket jag också trodde ett tag, utan om ren princip. Principen att man inte får bestämma över Mellgard. Mellgard är sur på att någon bestämt vad han ska göra, utan att de i hans tycke har tillräckligt på fötterna. Det kan han helt enkelt inte släppa, utan lägger nu oräkneliga timmar på att argumentera för sitt fall.

 

Därifrån tar det aldrig slut, har jag insett, utom möjligen om Mellgard får sjösätta sin båt. Men jag tvivlar på att det räcker, för då har han ju inget att lägga sin oändliga fritid på. Det skulle inte förvåna mig om han kräver Kunglig Majestäts skriftliga ursäkt för den förnedrande behandling han utsetts för, ett rejält skadestånd samt att Transportstyrelsen och Grödinge Båtklubbs styrelse och säkert några till får stå vid skampåle på Stortorget också. Och kanske Lex Mellgard som grädde på moset, som för all framtid låter båtägare med TBT-haltig färg ha den kvar på skrovet.

 

Jag är ganska nyfiken på Mellgard som privatperson vid det här laget, för jag har ibland svårt att avgöra om han håller på bara för att det är roligt att göra folk upprörda eller om det hela är på allvar, eller båda två. Han verkar iallafall blivit fullständigt fixerad vid att ha rätt, på ett sätt som verkar lätt ohälsosamt.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag är ganska nyfiken på Mellgard som privatperson vid det här laget, för jag har ibland svårt att avgöra om han håller på bara för att det är roligt att göra folk upprörda eller om det hela är på allvar, eller båda två. Han verkar i alla fall blivit fullständigt fixerad vid att ha rätt, på ett sätt som verkar lätt ohälsosamt.

 

Du behöver inte vara nyfiken. För "in real life" är jag oansenlig, talar tyst och undviker konflikter. Men jag kan överraska. Hur många nyutexaminerade civilingenjörer har som sin första anställning varit fångvårdare ("plit") på ett fängelse? Långholmen, våren 1971. 

 

Varför skulle jag inte ha rätt? Inget annat land har tolkat AFS-förordningen som krav på att ta bort bottenfärg på fritidsbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Därifrån tar det aldrig slut, har jag insett, utom möjligen om Mellgard får sjösätta sin båt.

Det finns en utgång till. 
Mellgard är enligt egen utsago 78 år, och det betyder att om detta drar ut tillräckligt länge så… tja… då får någon annan hantera båten. 

 

42 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Det visade sig i något inlägg längre bak faktiskt inte handla om pengar, vilket jag också trodde ett tag, utan om ren princip.

Jag instämmer till 100%. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mellgard:

Inget annat land har tolkat AFS-förordningen som krav på att ta bort bottenfärg på fritidsbåtar.

Betyder detta att du faktiskt gått igenom vad alla länders tolkning är nu?

Kan du länka till den sammanställningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:

I egenskap av intresseorganisation för båtfolket skall SBU motsätta sig nya pålagor från myndigheter, däribland kommuner och andra. Även sådana pålagor som vore sakligt grundade.

Mycket märklig syn! Att en intresseorganisation för båtfolket (i detta fall SBU) SKA motsätta sig ALLA pålagor. Varför det? Det kan ju vara så att vissa pålagor gynnar båtfolket (om en majoritet av båtfolket anser så) och då ska väl SBU driva frågan att skapa pålaga, annars jobbar de ju mot båtfolket. Ibland tycker man som majoriteten och blir glad över det arbete och/eller opinionsbildning som görs, och ibland håller man inte med majoriteten. Kan man inte acceptera det så är det lov att gå ur klubben och sköta sig själv. Det är inget tvång, eller rättighet, att vara med i en båtklubb.

 

Men jag förstår att jsg skriver för blinda ögon....,!


Ett exempel där intresseorganisation jobbat för pålagor är t.ex. EU:s fritidsbåtsdirektiv som kom till efter initiativ och önska från organiserade båttillverkare, eftersom de var trötta på en massa olika europeiska nationella regleringar för fritidsbåtar som bara skapade merarbete med specialanpassningar för export och därför ville ha lika spelregler för att lättare kunna ta sig in på nya marknader och på så sätt expandera och tjäna mer pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...