Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

11 minuter sedan skrev Mellgard:

Det är kanske lättare att utesluta aktivister i båtklubbstyrelser som genomdriver ekonomiska och andra sanktioner mot klubbmedlemmar vars båtar har rester av en bottenfärg som lagligen påmålats för mer än 30 år sedan?  😏

 

Båtklubbar är vanligen ideella kamratföreningar med syfte att tillvarata medlemmarnas intressen i anslutning till båtlivet. Att agera domstol i miljöfrågor kan vara stadgebrott, särskilt om klubbens medlemmar inte har blivit tillfrågade. 

Jag har faktiskt inte sett några sådana exempel där klubbars medlemmar på eget bevåg hittar på sådana idéer, däremot är det ju pålagor till klubbarna från bl a markägarna som ofta är kommuner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

Instämmer. 
I ett låst giftskåp är t ex TBT helt ofarligt 🙂 

Och i väldigt små mängder så är även de giftigaste ämnena ofarliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev BSven:

Och i väldigt små mängder så är även de giftigaste ämnena ofarliga.

Exakt. 
Och i stora mängder kan annars ofarliga ämnen vara giftiga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har faktiskt inte sett några sådana exempel där klubbars medlemmar på eget bevåg hittar på sådana idéer, däremot är det ju pålagor till klubbarna från bl a markägarna som ofta är kommuner. 

Mig veterligen finns inga beslut av politiskt ansvariga i kommuner angående mätning och borttagning av rester av TBT. Utan det verkar handla om att kommunanställda miljöinspektörer försöker få båtklubbar att utföra deras arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mellgard:

Mig veterligen finns inga beslut av politiskt ansvariga i kommuner angående mätning och borttagning av rester av TBT. Utan det verkar handla om att kommunanställda miljöinspektörer försöker få båtklubbar att utföra deras arbete.

Mycket möjligt, jag har inte grottat i det. 
Men det var inte det jag skrev heller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsens orealistiska projekt Skrovmålet verkar numera avsomnat. Det senaste jag sett därifrån är denna rapport från 2019-10-22.
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/skrovmalet/skrovmalet-kunskapslage-batbottenfarger-20191022-final.pdf 

 

På sid 13 står
"3.3 Spärrfärger för äldre TBT-färger
Sedan 2008 gäller totalförbud för bottenfärger som innehåller TBT. Färgen måste avlägsnas alternativt inneslutas med beläggning/färger som förhindrar spridning.

Spärrfärgernas effektivitet har undersökts i en studie från Stockholms universitet (Ferreira m fl., 2015). Resultaten varierade något beroende på typ/märke av spärrfärg men slutsatserna är att
färgerna förhindrar spridning av TBT via diffusion, men att borstning och annan nötning av spärrskikten kan leda försämrad funktion. I studien rekommenderades därför inte spärrfärger som förseglingsmetod i de fall båtägaren avser att mekaniskt nöta på färgerna genom exempelvis borsttvättning." 

 

Så bra, för jag har inga planer på att borsta eller på annat sätt nöta på mitt spärrskikt av flera lager konventionell bottenfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett utskick nyligen från Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) står    
"SPÄRRFÄRGER
I frågan om användning av spärrfärger, har SMBF nyligen beslutat förorda spärrfärg som skydd för spridning av gifter till vattnet från tidigare färglager på båtbottnar. Vi avråder båtklubbar att tillåta blästring, slipning och skrapning på klubbens mark, eftersom det är svårt att eliminera spill vid borttagandet av giftig färg och huvudskälet är skydd för människors hälsa och förhindra att gifter kontaminerar mark och vatten. Om båtbottnar ska saneras mekaniskt är det viktigt att det görs med rätt utrustning och på därför avsedd plats."

SMBF.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mellgard:

I ett utskick nyligen från Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) står    
"SPÄRRFÄRGER
I frågan om användning av spärrfärger, har SMBF nyligen beslutat förorda spärrfärg som skydd för spridning av gifter till vattnet från tidigare färglager på båtbottnar. Vi avråder båtklubbar att tillåta blästring, slipning och skrapning på klubbens mark, eftersom det är svårt att eliminera spill vid borttagandet av giftig färg och huvudskälet är skydd för människors hälsa och förhindra att gifter kontaminerar mark och vatten. Om båtbottnar ska saneras mekaniskt är det viktigt att det görs med rätt utrustning och på därför avsedd plats."

Bl.a så här har Stockholms stad bemött SMBF rekommendation.

 

Det är mycket olyckligt att en intresseförening för båtägare ger sina medlemmar en rekommendation som går tvärt emot den rekommendation som ges av myndigheterna. Det kan upplevas förvirrande för den enskilde båtägaren.

 

Målet är ju att få bort TBT helt en gång för alla och då funkar ju inte spärrfärger. Det är förståeligt om inte alla inser detta, men man kan ju förvänta sig att SMBF har satt sig in i frågan och förstår syftet.

Redigerad av Mackey
"från kretsloppet" borttaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mellgard:
3 timmar sedan skrev Mackey:

Målet är ju att få bort TBT helt från kretsloppet en gång för alla ...

På vad grundas påståendet att TBT (instabil substans) ingår i ett kretslopp? https://sv.wikipedia.org/wiki/Kretslopp 

Fel av mig, jag tar bort "från kretsloppet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-15 vid 16:03 skrev Mackey:

Målet är ju att få bort TBT helt en gång för alla och då funkar ju inte spärrfärger. Det är förståeligt om inte alla inser detta, men man kan ju förvänta sig att SMBF har satt sig in i frågan och förstår syftet.

 

Målet är inte att få bort TBT helt en gång för alla. SMBF har gjort en korrekt tolkning av AFS-konventionen. I länken nedan kan man läsa om konventionen, inklusive dess syfte.   

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/LSU/?uri=CELEX%3A32003R0782 

 

Några utdrag, och med min fetstilning. 


"Från och med den 1 januari 2008 måste fartyg som kommer in i en hamn i ett EU-land antingen vara utan beläggning med tennorganiska föreningar som fungerar som biocider, eller ha ett andra lager som förhindrar att tennorganiska föreningar kommer ut från det icke-överensstämmande undre lagret av antifoulingfärg.

 

"Ingen besiktning eller certifiering emotses för fartyg med en längd på mindre än 24 meter, dvs. huvudsakligen fritids- och fiskebåtar".

 

Transportstyrelsens och kommunala förvaltningars tolkning av AFS-förordningen kommer nu att bli juridiskt prövad genom min försorg. Transportstyrelsens diarienummer för ärendet är 2020-4039. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mellgard:

Målet är inte att få bort TBT helt en gång för alla.

Jo! Målet i och runt Stockholm är att bli av med TBT en gång för alla.

 

Att det inte är ditt mål, det är uppenbart.

 

Tillägg: Om målet att få bort TBT en gång för alla är förenligt med olika lagstiftning vet jag inte, men det får vi väl svar på så småningom. Då är förhoppningsvis all TBT borta från alla båtar utom möjligen din.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendationen om spärrfärger från Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) har förresten kommenterats i facebook-gruppen Segelbåtsfix med att "Det här beslutet/info skulle ha kommit för 2 år sen!" och jag har kommenterat att beslutet hade kunnat tagits för 4 år sedan om exempelvis svenska båtunionen haft en miljökommitté med en majoritet av naturvetenskapligt utbildade. 

 

Båtfolket har föga nytta av okritiska stödjare av maktens påbud. "What greater pleasure in life, at least for some people, than that of causing difficulties for others in the name of the public good". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mellgard:

har förresten kommenterats i facebook-gruppen Segelbåtsfix med att "Det här beslutet/info skulle ha kommit för 2 år sen!" och jag har kommenterat att beslutet hade kunnat tagits för 4 år sedan

De som är med i den gruppen blir säkert väldigt glada!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Mackey:

De som är med i den gruppen blir säkert väldigt glada!

De som nu slipper kostnaderna och besväret med att sanera blir kanske desto gladare. 

 

"EU förordningen för TBT anger spärrfärg som alternativ till borttagning av giftfärgen och har använts av handelsflottan". (se sista sidan i länken, från mars 2020)
http://smbf.org/wp-content/uploads/2020/03/Spärrfärger-Kjell-Carlsson-SMBFs-miljökommitté.pdf 

 

Det som handelsflottan använder sig av för att uppfylla miljökrav duger rimligen även för fritidsbåtar. Min ståndpunkt är att konventionell bottenfärg ger tillräcklig spärr för utlakning av TBT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Mellgard:

De som nu slipper kostnaderna och besväret med att sanera blir kanske desto gladare. 

Inget har ju ändrats så du strör ju bara salt i såren på de som tagit hand om sin TBT och de som ännu inte tagit hand om sin TBT kommer att ha gjort det innan någon ev. ändring sker. Det blir salt i såren där också!

 

God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Transportstyrelsen funderar man fortfarande på hur man ska ta sig ur knipan. Jag har alltså beställt ett föreläggande angående sanering av min båt. Föreläggandet avser jag utnyttja för att få en domstolsprövning av Transportstyrelsens alltför ingripande tolkning av AFS-konventionen. En tolkning som inte har motsvarighet utomlands.    

 

Ett föreläggande om att sanera min båt, eller att på båten anbringa lager av någon av de speciella spärrfärger som finns på marknaden, skulle jag komma att överklaga. Min ståndpunkt är att konventionell bottenfärg ger tillräckligt hinder för spridning av TBT. 

 

Ett föreläggande som jag skulle acceptera vore ett som föreskrev att jag årligen skulle underhålla spärrskiktet av äldre lager konventionell bottenfärg genom påmålning av ett nytt lager. Samt att jag inte tillåts nöta på befintliga lager genom sådant som exempelvis blästring, skrapning, slipning, borstning med styv borste, maskinell borstning, eller högtrycksspolning. 
Som hittills under föregående 30 år avser jag att efter båtupptagningar endast rengöra bottnen med en blöt tvättsvamp, följt av avspolning med vattenslang utan munstycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-28 vid 11:15 skrev Mellgard:

På Transportstyrelsen funderar man fortfarande på hur man ska ta sig ur knipan.

Enkelt.

De skriver inget föreläggande till dig, så är deras problem löst, men inte ditt 🙂

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alls inget problem, för jag kan låta båten ligga kvar på land det här året.

 

Om Transportstyrelsen inte tänker ge mig ett föreläggande får de en del att förklara. Bland annat varför de begärde in och har erhållit köpekontrakt för båten (från 1990, och nu allmän handling) samt mätprotokoll från Happy Boats mätning den gångna hösten.

 

Utvägen att skicka tillbaka ärendet till kommunens miljöförvaltning är nog stängd, tror jag mig ha förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mellgard:

Jag har alls inget problem, för jag kan låta båten ligga kvar på land det här året.

 

Om Transportstyrelsen inte tänker ge mig ett föreläggande får de en del att förklara. Bland annat varför de begärde in och har erhållit köpekontrakt för båten (från 1990, och nu allmän handling) samt mätprotokoll från Happy Boats mätning den gångna hösten.

 

Utvägen att skicka tillbaka ärendet till kommunens miljöförvaltning är nog stängd, tror jag mig ha förstått.

Som sagt, lösningen är att de skiter i föreläggande och annat, eller att skicka ärenden till kommunen heller för den delen, och låter dig behålla båten på land.
Bra för nästan alla 🙂

Jag funderar nu över vilka andra regler du tycker man skall begära personliga förelägganden om från TRV? Att man måste följa lokala parkeringsregler, är det en sådan?


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på helt andra saker. Exempelvis när stryks påståendet att "Det är förbjudet att sjösätta en båt med TBT-rester på sin botten ...."?

https://batmiljo.se/batagare-2/batbottenfarger/13593-2/

 

Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) har ju rekommenderat att man i stället för att ta bort rester målar på en spärrfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mellgard:

Funderar på helt andra saker. Exempelvis när stryks påståendet att "Det är förbjudet att sjösätta en båt med TBT-rester på sin botten ...."?

https://batmiljo.se/batagare-2/batbottenfarger/13593-2/

 

Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) har ju rekommenderat att man i stället för att ta bort rester målar på en spärrfärg.

Nu är väl det inte SMBF som sätter upp regler vi skall rätta oss efter..?
Så här säger myndigheten Transportstyrelsen (men det här vet vi alla redan...), blå markering har jag gjort.


bild.png.38fd4f90616be22c97a411a0850cf977.png

 

Personligen tror jag att om du målar din båt med godkänd spärrfärg, så är saken ur världen. I alla fall tills din båt byter ägare.

Men för sakens skull kanske du kan svara, borde vi alla begära ut förelägganden från TRV att var och en skall följa lokala parkeringsregler anser du..?

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-28 vid 11:15 skrev Mellgard:

På Transportstyrelsen funderar man fortfarande på hur man ska ta sig ur knipan. Jag har alltså beställt ett föreläggande angående sanering av min båt.

Vad dillar du om, man kan ju inte beställa ett föreläggande. Det är ju helt upp till transportstyrelsen att bestämma om de vill dela ut ett föreläggande eller inte. Jag kan inte tänka mig att det finns någon lag som tvingar dem att göra det.

 

Din båt kommer nog stå där den står tills du antingen uppfyller båtklubbens villkor för sjösättning eller själv anordnar transport till annan plats.

 

Risken är ju förstås att du blir utesluten ur båtklubben för att båten står kvar på land för länge. Många båtklubbar har sådana regler men jag vet inte om din har det. Om så blir fallet blir det antingen du själv eller kronofogden som på din bekostnad transporterar bort båten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt ett föreläggande för att på den vägen få en domstolsprövning och PREJUDIKAT beträffande Transportstyrelsens alltför långtgående tolkning av AFS-konventionen. För det är så det går till i ett rättssamhälle. Ett prejudikat som går min väg skulle många bli tacksamma för.

 

Ideellt arbetande styrelser i båtklubbar skall inte behöva befatta sig med TBT-mätningar eller pressa berörda medlemmar att sanera sina båtar. 

 

Om en miljöinspektör tar sig ton mot en båtklubb angående TBT så kan klubben begära ett formellt föreläggande (överklagningsbart). Inget sådant kommer att utfärdas, och inspektörens försök att få andra att göra arbetet upphör.   

 

TBT-saneringar har till största delen förekommit i stockholmsområdet. Ingen nämnvärd spridning till andra delar av landet. Eftersom "reglerna" från Transportstyrelsen gäller för hela landet kan man fundera över det. Stockholmare är kanske inte lika smarta som lantisar? 

 

Frågan om att begära föreläggande om lokala parkeringsregler besvarar jag nekande. 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mellgard:

Har beställt ett föreläggande för att på den vägen få en domstolsprövning och PREJUDIKAT beträffande Transportstyrelsens alltför långtgående tolkning av AFS-konventionen. För det är så det går till i ett rättssamhälle. Ett prejudikat som går min väg skulle många bli tacksamma för.

Det kan också vara så att ditt föreläggande och prejudikat slår åt andra hållet - dvs det blir noggrannare inspektioner och krav på sanering i övriga delar av landet också.
Vad tacksamma många båtägare kommer att bli då 🙂

...om du nu får ett föreläggande.
Jag tippar på att du inte kommer få det, men jag har haft fel förr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Mellgard:

Frågan om att begära föreläggande om lokala parkeringsregler besvarar jag nekande. 

Varför?
Var ser du skillnaden mellan dessa två frågor?
Om en kommun som hyr ut mark till en båtklubb ställer upp vissa regler för att man skall få "parkera" sin båt där, eller om kommunen hyr ut mark till en bilparkering och har regler där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden fyller ett år i April ,och jag har hittills sett noll resultat av Mellgards korståg för TBT.

Hoppas verkligen du kan släppa detta med TBT nån dag Mellgard och ägna dig åt nåt roligare mer meningsfullt som driver framåt istället för bakåt. Slutar följa tråden hej då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!

Herre min je att ni ens orkade..... Jag orkade in e läsa alla inslag....men såg vartåt det hela gick ganska snart.

Bidrar inte till debatten men är jätteglad att förra ägaren av min båt slipade ner gelcoaten å lade på epoxi så jag kan sova med gott samvete. En får tacka.

Kan det vara såååå svårt att skrape rent botten å läggat i en plastpåse å lämna in på farligt avfall på "tippen"

Hoppas  våren kommer snart å vi har annat för oss än att prata strunt om påvens skägg å kan komma ut å segla istället.

Ha en skön sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ruskpricken:

Hoppas  våren kommer snart å vi har annat för oss än att prata strunt om påvens skägg å kan komma ut å segla istället.

Påvens skägg???   😅

 

image.png.6eeecbc1acb5a47a9efb4c32d85c5b9b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev ABC:

Påvens skägg???   😅

 

image.png.6eeecbc1acb5a47a9efb4c32d85c5b9b.png

Inget är längre som det var förr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...