Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Mellgard

Funderingar kring TBT (tributyltenn)

Rekommendera Poster

9 timmar sedan skrev Mellgard:

Har redan besvarat icke-frågan särbehandling. 

Lagar och domstolsbeslut väger tyngre än hittepå-regler för arrendatorer och medlemmar.

Helt rätt 👍

Lagar gäller över regler. 

Men menar du då att det finns en lag som säger att du skall ha gammal bottenfärg kvar på båten..? 
Vilken är den lagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mellgard:

Har redan besvarat icke-frågan särbehandling. 

Lagar och domstolsbeslut väger tyngre än hittepå-regler för arrendatorer och medlemmar.

En förening kan ha egna regler/stadgar och fatta beslut enligt stadgar bara de inte strider mot några lagar.

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

17 timmar sedan skrev Mellgard:

@Mackey. Kan en möjlig förklaring till ditt och andras överraskande intresse för Morarnas båtklubb vara att Skärgårdsstiftelsen agerat efter att de tagit del av min skrivelse? 😉

Skämtade bara. Ett annat skämt, men en fälla, var när jag 14 oktober svarade Mackey

"Att mäta eventuell utläckning av TBT från en båtbotten kostar inte mycket. Man kan mäta tenn med XRF på många punkter ett år och upprepa mätningen nästa år. Eller mäta bägge åren på exakt samma ställen."

XRF-mätning har helt otillräcklig precision för att kunna mäta så små eventuella förändringar som det kan bli i det fallet.

Hade någon kunnig kommenterat skulle jag kunnat kommentera att det är egendomligt att man ger XRF-mätning "rättsverkan" ute på båtklubbarna.

"Using a portable XRF instrument customized for ship inspection, analysis is automatically executed and determines whether tin is present or not. If the presence of tin is confirmed by XRF, the sample is subsequently examined at an analytical laboratory using more rigorous analytical techniques, such as gas chromatograph mass spectrometry (GC-MS)."
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0892701021000057918 

Båtbottenfärger med koppar kan innehålla tenn när man använder återvunnet koppar vid framställningen.

Intressant att artikeln från Japan är från 2003, långt innan några svenska marinbiologer gjorde en "uppfinning". Jag har haft som huvudsakligt yrke att försöka visa att "nya" idéer inte är nya, och därmed tveksamma att försöka patentera. Hittar jag inget så kan det vara patenterbart. Om jag säger att jag en gång i tiden hade fem företag på börsens A-lista som kunder, samtidigt, så blir jag nog inte trodd. Därför säger jag inte det.

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mellgard:

Ett annat skämt, men en fälla, var när jag 14 oktober svarade Mackey

Har läst så mycket jag orkat (och jag orkar läsa mycket!) i denna tråd och är imponerad över debatten. Att ni orkar!

Men, @Mellgard, hur tror du att du ska kunna vinna gehör hos någon del av läsarna genom att sätta upp ”fällor”? Så fort någon konstaterar att denne är lurad tappar den helt respekten för den som lurats!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-04-21 vid 00:51 skrev Mackey:

TBT-frågan borde vara lika död som det TBT tagit död på och fortfarande tar död på! Fortfarande finns TBT i bottensediment i hamnar och populära naturhamnar liksom på båtbottnar. Att 2020 försöka påskina att TBT inte är så värst farligt måste man nog se som någon sorts trollande.

Har anledningar att försöka lura @Mackey, @Peter_K  och några andra här. Det jag skriver i tråden kan lämnas utan avseende, om man så vill. Innehållet i mina länkar ger klart besked.

Det kan finnas fel i det jag länkat. Har helt nyligen upptäckt ett obegripligt fel (hackare?) i den här artikeln. http://pmep.cce.cornell.edu/profiles/extoxnet/pyrethrins-ziram/tributyltin-ext.html 
Där står "The oral LD50 of TBT is 1,500 mg/kg for rats, 2,000 mg/kg for rabbits, and 900 mg/kg for mice (5)". Men det gäller en helt annan förening (p-tert-butyltoluen) och som inte innehåller något tenn. 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan skrev Mellgard:

Har anledningar att försöka lura @Mackey, @Peter_K  och några andra här. Det jag skriver i tråden kan lämnas utan avseende, om man så vill. Innehållet i mina länkar ger klart besked.

Lycka till med din metod!

Du får säkert bra gehör från de du önskar påverka.

Principiellt har jag inget emot att du - eller andra - krigar för att vis att TBT inte är något problem, men dina metoder är märkliga och väldigt nära gränsen för hur en rättshaverist ofta agerar.

Det är sällan någon som lyssnar på en rättshaverist, även när denne har rätt, så mitt råd är att du ska byta strategi och försöka vinna gehör för din ståndpunkt istället för att försöka vinna genom att luras.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev ChristerN:

Har läst så mycket jag orkat (och jag orkar läsa mycket!) i denna tråd och är imponerad över debatten. Att ni orkar!

Det är mycket som står på spel. Kanske någon vill försöka göra en uppskattning av de ekonomiska och andra skador som forskarna kring Happy Boat orsakat ägare till äldre båtar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan skrev Mackey:

Lycka till med din metod!

Du får säkert bra gehör från de du önskar påverka.

Kanske håller jag en annan ton i skrivelser till myndigheter och förvaltningar. Samt till låtsas-myndigheter som SBU. 😉 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Kanske någon vill försöka göra en uppskattning av de ekonomiska och andra skador som forskarna kring Happy Boat orsakat ägare till äldre båtar? 

Det är ju ganska enkelt, i stort sett ingenting.

TBT är förbjudet sedan länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Mellgard:

Kanske håller jag en annan ton i skrivelser till myndigheter och förvaltningar. Samt till låtsas-myndigheter som SBU. 😉 

Man hoppas ju det.

Jag tror jag ska begära ut skrivelser till kommuner och myndigheter från dig för att bilda mig en egen uppfattning. Ska bli intressant att se om du försöker lura dem också, eller om det bara är här på MG du kör den stilen.

Jag föreslog vid något tillfälle att tråden skulle flyttas till Flashback och tänk så rätt jag då hade.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde man inte tänka sig att SBU i stället hjälpte båtfolket att motsätta sig nya pålagor i form av kommunala regler? Särskilt som dessa "regler" på båtklubbarna vanligen endast är grundade på önskemål eller rekommendationer från lokala miljöinspektörer. 

https://www.batliv.se/2019/10/15/svenska-batunionen-hjalper-batklubbar-hitta-gifter-pa-batbottnar/  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Låter ju rimligt. 
Tyvärr kan jag inte någonstans av allt det som skrivits och/eller länkats till här hitta något som skulle tala för att vetenskapen anser att TBT skall vara kvar på skrov, eller att någon myndighet gjort fel. 
Därav min fråga. 

Mackey har rätt att det verkligen är Flashback nivå på argumentationen.
TBT-frågan är inget problem för naturen eller miljön men det ständiga missbrukandet, eller missförståndet, av vad som är vetenskap eller vetenskapligt bevisat är ett problem på många områden och därför kommer jag fortsätta att säga emot varje gång det kommer upp.

Nej, du hittar inget "som skulle tala för att vetenskapen anser att TBT skall vara kvar på skrov". Ingen har heller påstått det.
Det betyder varken att det är sant eller att motsatsen skulle vara det.

Du har i tråden gått från att hävda att allt var vetenskapligt bevisat och förankrat, till att försöka hitta denna förankring, till att medge att den saknas. Och nu ångrat dig?
Varje försök i tråden att efterkonstruera någon slags vetenskaplig logik har misslyckats.
De som har drivit frågan har bevisligen gjort det på andra grunder än vetenskapliga.
Därmed kan man inte heller hävda att myndighetspersoners handläggning eller beslut haft någon vetenskaplig förankring vilket skulle kunna vara ett regelbrott.
Vi har därför heller inget stöd för påståendet att alla myndighetspersoner agerat rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev BSven:

Mackey har rätt att det verkligen är Flashback nivå på argumentationen.
TBT-frågan är inget problem för naturen eller miljön men det ständiga missbrukandet, eller missförståndet, av vad som är vetenskap eller vetenskapligt bevisat är ett problem på många områden och därför kommer jag fortsätta att säga emot varje gång det kommer upp.

Nej, du hittar inget "som skulle tala för att vetenskapen anser att TBT skall vara kvar på skrov". Ingen har heller påstått det.
Det betyder varken att det är sant eller att motsatsen skulle vara det.

Du har i tråden gått från att hävda att allt var vetenskapligt bevisat och förankrat, till att försöka hitta denna förankring, till att medge att den saknas. Och nu ångrat dig?
Varje försök i tråden att efterkonstruera någon slags vetenskaplig logik har misslyckats.
De som har drivit frågan har bevisligen gjort det på andra grunder än vetenskapliga.
Därmed kan man inte heller hävda att myndighetspersoners handläggning eller beslut haft någon vetenskaplig förankring vilket skulle kunna vara ett regelbrott.
Vi har därför heller inget stöd för påståendet att alla myndighetspersoner agerat rätt.

Fast vänta här nu. 
Man HAR faktiskt konstaterat att TBT har kraftig inverkan på snäckor bl a, och det har jag skrivit precis hela tiden. 
Att då hävda att ”TBT-frågan är inget problem för naturen eller miljön” så har man nog rätt mycket otur när man tänker. 

Att sedan argumentera för att det skulle vara OK att lämna kvar sådan bottenfärg, trots att man kan konstatera läckage till och med genom spärrskikt enligt vetenskapliga studier, vilket jag länkar till, med kommentaren att sådana bevis saknas..?

Och det är JAG som håller ”Flashback-nivå”..?

Om du och din kompis Mellgard skall få till någon förändring av regler kring ett ämne som varit förbjudet i över 30 år får du nog vässa argumenten lite mer. T ex visa att TBT skulle vara ofarligt. 
Hittills har ingen av er lyckats. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-10-22 vid 22:04 skrev BSven:

Men för att det skall störa hormoner och förgifta haven så måste det också finnas där i meningsfull mängd. Det Mellgard och tråden har visat är att de mängder som läcker från småbåtar idag är så liten att den är oerhört svår att ens mäta? Vi kan bara gissa att den finns där.
De mängder som har samlats i sedimenten under decennier medan färgen var laglig och användes i stor omfattning ligger knappt över vad naturvårdsverket anger som acceptabelt.
Det finns mätbara mängder runt spolplattor och uppställningsplatser men dessa hamnar uppenbarligen inte i havet trots den korta sträckan dit.
Det spelar ingen roll hur skrämmande det låter - ämnet finns knappt i småbåtshamnar.
För alla som bryr sig om miljö och natur så är det här bra!

Du frågade vad alternativet till sanering är?

Citat

Vad som sker just nu är naturlig nedbrytning och resultatet är:
- Inga mätbara mängder TBT i sjövatten
- Inga mätbara mängder i ytavrinningsvatten 
- Låga (knappt över gränsvärdet) nivåer i sediment

Vilket resultat förväntar man av att sanera alla kvarvarande båtar före 2021?
Negativa mätvärden av TBT?
Mer koppar då ytterligare 10% målar på färsk kopparfärg?

Jag svarade så du kanske kan säga vad du förväntar dig för resultat av saneringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt har vi väl lite till mans fått lite Flashback i oss i den här tråden precis som i otaliga 0,2-promilletrådar.

Det finns ett förbud.

Vissa ondgör sig över förbudet.

Andra tycker förbudet är bra, eller i alla fall okej.

Det finns inte några direkt starka bevis för att förbudet är bra, men det är i någon mån rimligt.

Sedan blir det sida upp och sida ner med diverse synpunkter, kommentarer, orimliga uttalande, påhopp, etc, etc.

Min ståndpunkt är klar, alla fall ganska.

Jag följer det som gäller så länge det gäller, men ondgör mig över det om jag inte tycker om det.

Jag tycker TBT är värre än att dricka en öl när jag framför båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan skrev BSven:

Du frågade vad alternativet till sanering är?

Jag svarade så du kanske kan säga vad du förväntar dig för resultat av saneringen?

Så, resonemanget är att så många varit bra på att ta bort TBT att Mellgard och kanske du (?) borde få ha kvar giftfärgen..?

Hur många % i en båtklubb borde få slippa sanera med det resonemanget, och hur avgör man vilka som skall slippa tycker du..?

Resultatet jag förväntar mig är att läckaget av TBT upphör helt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Hur stora kostnader tycker du det är rimligt att belasta svenska båtägare med för att uppnå detta dröm-mål?

Forskare på området använder förresten termen utlakning och inte utläckning. Det senare leder tankarna fel.
https://www.swedgeo.se/sv/kunskapscentrum/var-forskning/aktuell-forskning/renare-mark/tbt-spridning-till-och-fran-sediment/ 

Redigerad av Mellgard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Mellgard:

Hur stora kostnader tycker du det är rimligt att belasta svenska båtägare med för att uppnå detta dröm-mål?

Forskare på området använder förresten termen utlakning och inte utläckning. Det senare leder tankarna fel.
https://www.swedgeo.se/sv/kunskapscentrum/var-forskning/aktuell-forskning/renare-mark/tbt-spridning-till-och-fran-sediment/ 

Inget med båtägande är gratis. 
Att få bort all min bottenfärg kostade strax över 1.000 kr för en slipmaskin, dammsugare, slippapper och mask. 
Det var det väl värt för att få en bra grund till en epoxybehandling och en slät botten. 

När anser du att det är för dyrt för att åtgärda ditt miljöproblem..?

Vad anser du är en rimlig kostnad att betala för att få bort ett hormonstörande ämne som varit förbjudet i över 30 år från din egendom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Vad anser du är en rimlig kostnad att betala för att få bort ett hormonstörande ämne som varit förbjudet i över 30 år från din egendom?

Tänker inte betala något alls för det fall att det finns TBT på min båt. För det är "inkapslat" av många lager bottenfärg utanpå. Det kan alltså inte orsaka någon skada för liv eller miljö. 

Tack för att du två gånger i tråden lämnat information som var ny och intressant för mig. Därmed skiljer du dig fördelaktigt från ett par andra här. 😉

Du svarade förresten inte på min fråga nyss, utan ställde endast en motfråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Mellgard:

Tänker inte betala något alls för det fall att det finns TBT på min båt. För det är "inkapslat" av många lager bottenfärg utanpå. Det kan alltså inte orsaka någon skada för liv eller miljö. 

Tack för att du två gånger i tråden lämnat information som var ny och intressant för mig. Därmed skiljer du dig fördelaktigt från ett par andra här. 😉

Du svarade förresten inte på min fråga nyss, utan ställde endast en motfråga.

OK. 
Har du lyckats ta fram ett test som visar att många lager bottenfärg kapslar in TBT, för de tester som finns visar ju att t o m spärrfärger läcker igenom.

Jag vet inte vad jag skulle säga är för dyrt för att åtgärda botten.

20-30 kkr kanske?

Beror ju på båtens värde också. 
Ibland kanske det är billigare att skrota och köpa annan båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Peter_K:

Så, resonemanget är att så många varit bra på att ta bort TBT att Mellgard och kanske du (?) borde få ha kvar giftfärgen..?

Hur många % i en båtklubb borde få slippa sanera med det resonemanget, och hur avgör man vilka som skall slippa tycker du..?

Du drar slutsatser som är enbart dina egna.
Jag tror att du bryr dig mycket om miljön?
Jag bryr mig mycket om miljö och natur, och vetenskap. Så pass mycket att jag har en femårig utbildning och tio års yrkesarbete inom området.
Mellgard tycks ha tillbringat mer tid, och engagerat sig mer, i den svenska naturen än de flesta.

Jag tror att vi alla har mycket gemensamt.

TBT är giftigt men mängderna vi talar om är så små att de inte är ett problem för snäckorna i svenska småbåtshamnar. Tillåtna gränsvärdet är 1,5ng/l. Det är vad myndigheterna kallar "inte ett problem". Uppmätt halt är - inte mätbar. Det är inte otur, det är ett faktum.

Mellgard får tala för sig men jag har varit tydlig med att jag inte är ute efter att ändra några regler eller förbud kring TBT.

Jag har inte argumenterat för att man skall, eller skall få (varken generellt eller jag eller Mellgard personligen) låta färgen sitta kvar. Bara att det inte finns något vetenskapligt belagt argument för att det kommer att göra någon märkbar eller mätbar skillnad att ta bort den. Faktum.

Mitt enda resonemang är, och har hela tiden varit, att när Mellgard påstod att det fanns vetenskapliga brister  bakom förbudet så talade han sanning och de som påstår motsatsen har fel.
Vetenskap, fakta, sanning. Det är allt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som påpekats - att SXK inte lyckades mäta TBT är inte samma sak som att det är så lite att det inte går att mäta. 

Jag bryr mig ungefär lika mycket om miljön som de flesta skulle jag säga. Att då behålla en hormonstörande färg på en botten - för det är vad det handlar om - tycker jag är vansinne. 
För det är vad detta handlar om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Peter_K:

Som påpekats - att SXK inte lyckades mäta TBT är inte samma sak som att det är så lite att det inte går att mäta. 

Nu var det ett lab som gjorde mätningarna på uppdrag av SXK men det faktum att ingen annan tycks ha brytt sig om att försöka mäta är kanske ett tecken på hur allvarligt problemet anses vara bland myndigheter och forskare? 
Det är mycket som kan tyckas vara vansinne för den som inte är insatt ett ämne och det är vad kvällspress och sociala medier lever på. Det kanske är tjatigt men jag begriper inte att så många fortfarande inte ser igenom, eller inte vill genomskåda reklam och klickmedia? Det är ju inte så att de smyger med sina "påverkansmetoder".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev BSven:

Nu var det ett lab som gjorde mätningarna på uppdrag av SXK men det faktum att ingen annan tycks ha brytt sig om att försöka mäta är kanske ett tecken på hur allvarligt problemet anses vara bland myndigheter och forskare? 
Det är mycket som kan tyckas vara vansinne för den som inte är insatt ett ämne och det är vad kvällspress och sociala medier lever på. Det kanske är tjatigt men jag begriper inte att så många fortfarande inte ser igenom, eller inte vill genomskåda reklam och klickmedia? Det är ju inte så att de smyger med sina "påverkansmetoder".

Nu handlar det inte om ”klick-media”, utan pålagor från kommuner till klubbarna. Pålagor som säger att ett ämne som varit förbjudet i över 30 år nu skall tas bort helt. Ett hormonstörande ämne som riskerar att frigöras bl a vid tvättning av båtskrov, något som blir allt vanligare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev BSven:

Det kanske är tjatigt men jag begriper inte att så många fortfarande inte ser igenom, eller inte vill genomskåda reklam och klickmedia? Det är ju inte så att de smyger med sina "påverkansmetoder".

Påverkansoperationer kan man finna på överraskande ställen. I den här länken från Transportstyrelsen finns flera exempel.   
https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/regler-om-batbottenfarg/

Ett exempel är meningen "TBT är också giftigt för människan, eftersom det påverkar våra hormoner". 

Giftig och hormonpåverkande är helt olika saker, och det är elementärt. Anabola för kroppsbyggare och p-piller för kvinnor påverkar hormoner men är inte giftiga. TBT är hormonpåverkande även i låga doser men har låg giftighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får man flika in och fråga er här om vilka ni anlitat för att kolla era bottnar? Måste ju finnas fler en Happy boat t ex. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En länk till en rapport (2019) om vattenkvalitén i Mälaren.

Jag har inte läst den ännu, men jag vet att Norrvatten gjort/gör mätningar på sitt råvatten och där finns det inte TBT.

En annan rapport (2014) om TBT i fisk runt Stockholm.

Inte heller den har jag läst, men det verkar som att fisk nära Stockholm innehåller onödigt mycket TBT, men längre bort från staden är fisken okej.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

En annan rapport (2014) om TBT i fisk runt Stockholm.

Inte heller den har jag läst, men det verkar som att fisk nära Stockholm innehåller onödigt mycket TBT, men längre bort från staden är fisken okej.

Läste den, och mellan 2000 och 2014 har halterna i stort sett halverats till att vara något över föreslaget gränsvärde. I Riddarfjärden och utanför Beckholmen var det markant högre medan längre ut betydligt lägre. Man undrar då hur det förändrats de senaste sex åren.

Vad som skrämmer mig mer är förekomsten av medicinrester, ffa Diklofenak och Oxazepam. Konsumtionen av mediciner lär väl knappast minska, vi kanske får väldigt lugna fiskar, väl skyddade mot inflammationer, högt blodtryck och önskade graviditeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2020-10-27 vid 11:08 skrev ChristerN:

Men, @Mellgard, hur tror du att du ska kunna vinna gehör hos någon del av läsarna genom att sätta upp ”fällor”? Så fort någon konstaterar att denne är lurad tappar den helt respekten för den som lurats!

Du har en poäng, och därför har jag läst igenom och kontrollerat samtliga inlägg jag gjort i tråden. Hittade några saker att komplettera.

Skrev 23 april "Angående miljöregler försökte klubbstyrelsen vid årsstämman få godkännande för paragrafen "Vid torrsättning och sjösättning ska medlem följa Transportstyrelsens och Kemikalieinspektionens rekommendationer". Det gick inte så bra med det försöket."

Att styrelsen avstod från att försöka få årsstämmans godkännande av miljösamordnarens förslag till nya miljöregler berodde nog mer på andra invändningar från mig. Tyckte väl att det var fascinerande att ålägga klubbens medlemmar att förutom lagar även följa rekommendationer. 

Skrev 30 april att "TBT säljs främst i form av bis(tri-n-butyltenn) oxid eller TBTO. Det har vidsträckt tillåten användning i plaster och som träskyddsmedel". TBT har visserligen använts i plaster och alldeles bestämt som träskyddsmedel. Men när man använder tennorganiska föreningar för sådant så är det vanligen fråga om föreningar som inte är helt identiska med TBT, bara nära besläktade.   

Skrev 25 oktober "Det är faktiskt så att jag hoppas att det finns TBT på min båt. För det ger mig möjlighet att ge en "lektion" till alla båtklubbars styrelser."

Planen är då att på något sätt klargöra eller arrangera så att båtklubben inte längre har jurisdiktion över min båt, om den någonsin haft det. Därefter beställa ett personligt föreläggande från kommunens miljöenhet om sanering av min båt. Ett föreläggande som sedan överklagas. 

Den planen kan envar som har TBT på sin båt följa. 

Det finns en mängd ointressanta inlägg från opponenter i tråden som jag förbigått med tystnad. Fann väl inte inläggen värda att lägga ned tid på. Om någon vill ha svar på något speciellt så "shoot". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klubben har å ena sidan inte jurisdiktion över båten. 

Däremot kan de helt klart ställa krav på hur din båt skall vara för att få ligga i klubbens hamn. Sådant kan t ex vara att den inte får läcka olja eller drivmedel, att den skall vara försäkrad, att den skall ses efter - eller vad som får finnas på botten. 

Följer man inte dessa regler, får man inte sjösätta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...