Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Hjorth

Motorbyte Uttern510

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Uttern510ht med en Mercury80hk från tidigt 80tal (81-82) som elen börjar bli dålig på,

tycker även att den är ”grymt” törstig och kanske onödigt stor för båten.

Går i tankarna att byta motor (begagnad) men vet ej till vad? Jag vill inte ha en alltför slö motor sett till båten och gärna lite billigare i drift än nuvarande.

Tips mottages mer än gärna:)

Tack på förhand;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare bytte motor på en Flipper 510 (från -70/-80 talet) där föll valet på en 70 hk Evinrude E-Tec. Var nog ca 5 år sedan nu. 
Den var lättare mot för en del andra 4-taktare samt hade ett snabbare klipp i början som gjorde att båten lätt och snabbt kom upp i plan. Även om de åkte 4 pers i båten. 
 

vet inte om det skiljer så mycket i vikt nu mellan de olika märkena, men få detta skedde så var det skillnad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en styrpulpetbåt uttern med ett skrov som ser likadant ut som ditt, båten var 5 meter, är din 5.1 meter? Den hade 60 hk, förgasar tvåtakt, motorn från mitten av 00-talet. Den räckte bra men kanske snålt med effekt till en ht-båt då den antagligen är tyngre. Den var dock inte så snål på dropparna. Modernare konstruktion föreslås. Direkt-insprutad tvåtakt eller fyrtakt. Bränsleinsprutning gör livet bekvämare, slippa choke. Insprutare går ju snällt både som kall och om man tilltar upp så propellern är precis under vattenytan, i sådana lägen har jag märkt att förgasarmotorer kan vara lite trixiga.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-L:

En polare bytte motor på en Flipper 510 (från -70/-80 talet) där föll valet på en 70 hk Evinrude E-Tec. Var nog ca 5 år sedan nu. 
Den var lättare mot för en del andra 4-taktare samt hade ett snabbare klipp i början som gjorde att båten lätt och snabbt kom upp i plan. Även om de åkte 4 pers i båten. 
 

vet inte om det skiljer så mycket i vikt nu mellan de olika märkena, men få detta skedde så var det skillnad. 

Ok, en kollega tipsade just om e-tec oxå, ska kika närmare och se om man kan hitta nån begagnad. Båtarna är ju snarlika, vet du om det gjorde större skillnad på bensinförbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tjänar aldrig in kostnaden för bränslebesparingen på ett motorbyte, om du inte kör tusentals timmar per säsong. Är din motor helt kass och du måste köpa en nyare och modernare motor

så får du lägre bränsleförbrukning som extra bonus vid motorbytet.

Har du en fungerande motor och sen kanske lägger 60000 kr på en nyare så räkna själv hur många timmar du får köra innan det blir plus på kontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är alltid roligt med nyare grejor och då får det kosta.

Lycka till med din uppgradering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hjorth:

Ok, en kollega tipsade just om e-tec oxå, ska kika närmare och se om man kan hitta nån begagnad. Båtarna är ju snarlika, vet du om det gjorde större skillnad på bensinförbrukningen?

Yes, han fick ner bränsleförbrukningen ordentligt. Den låg tidigare på 1-1,2 liter per distans (dock var motorn sliten och förgasaren felinställd)

 

Efter motorbytet, så fick han via instrumentet informationen om en bränsleförbrukning på ca 0.5 l per distans. Han räknade fram, manuellt 0.6 l per distans, vid ett tillfälle.

 

Största fördelen för han, var driftsäkerheten, hans gamla motor flödade över vid vissa farter och självdog.

 

Han ansåg att detta gjorde det värt ett motorbyte, samt att båtens värde ökade i samband med bytet. Att köra igen själva bränslekostnaden var sekundärt i hans synvinkel. Nu förtiden tycker han mest det känns skönt att alltid slippa tanka (kånkande med jeepdunkar) och fundera på om han kommer fram problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska lätt båt (450kg) så jag skulle uppskatta att en beg 60-70 hk fyrtaktare skulle passa fint och om du frågar mig skulle jag välja Yamaha vilken är både tyst och snål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...