MarkusF 53 Postad 20 April , 2020 Hej! Hur lång bör en trailer vara? Jag tänker mig att trailern åtminstone bör räcka ca två tredjedelar av båtens längd för att det inte ska bli för baktungt? Finns det något given riktlinje kring det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 20 April , 2020 2/3 låter extremt lite, spontant känns det som att båt och trailer brukar vara lika långa. Titta på tillverkarnas hemsidor så hittar du lite info, exempel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 20 April , 2020 Tack för tipset, men jag tänker just med 30-trailer, att det inte behöver vara hela längden för att man ändå ska få en hyfsad tyngd på dragkroken. Det beror givetvis också på hur tung motor man har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 20 April , 2020 Min båt på trailer och en liknande. Jag har kring 90 kilo på kulan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 20 April , 2020 Okey, det var ganska stora båtar.:) Jag är på jakt efter en hardtop i femmetersklassen. Men även där är en lång trailer att föredra, det kan jag också tycka. Saken är den att jag har en liten trailer som är 2,20 från v-stödet där framme bak till axeln. Frågan är då hur lång båt jag kan ta på den trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 20 April , 2020 Ja, de båtarna är 7,6 meter. 2,2 meter från tornet (det är det du menar med v-stödet?) till axeln innebär då att 3 meter av båten är bakom axeln. Glöm det. Klarar din trailer det ens viktmässigt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkusF 53 Postad 20 April , 2020 Nej, det går nog inte... Förhoppningsvis hittar jag en med kärra till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 April , 2020 De flesta trailrar har flyttbara torn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 20 April , 2020 Även flyttbar axel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser