Toke 0 Postad 19 April , 2020 Jag var och fixade med båten idag och upptäckte en spricka i färgen på rodret, lite slipande senare så ser jag att sprickan finns på båda sidor om hjärtstocken, och verkar gå hela vägen in till metallen. Det finns inget som helst glapp i rodret men det ser oroväckande ut. Båten är en 32 fots segelbåt från -86, sjösättningen är på lördag... Vad bör jag göra? Alla goda förslag emottages med stor tacksamhet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 19 April , 2020 Ett förslag som är lite himpa dimpa, är att åka till en smed och få några bandjärn tillbockade sno om rodret och fäst med genomgående bult. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 19 April , 2020 Det är tyvärr svårt att ge råd om detta - och kunna stå för det. Jag törs inte. En sån här skada (om det är en skada) behöver man titta på och bryta i för att kunna ge ett råd som är värt något. Trots rikligt med bilder.... Men du ska få lite idéer om hur du själv kan försöka bli lite klokare. Roderblad tillverkas nästan alltid i två halvor som sedan plastas samman. Hjärtstocken är inte bara en massiv rostfri axel utan brukar ha påsvetsade järn som sticker in mellan de två roderhalvorna. Om rodret är välgjort så sitter det ett antal skruv/bult rätt igenom de två roderhalvorna och de rostfria påsvetsade järnen så att halvorna trycks samman. Det är den konstruktionen som gör att roderbladet inte vrids loss från hjärtstocken. Om du har tur så är det en del av påbyggnaden framtill för att få en bra hydrodynamisk form på rodret som släppt och då kommer rodret troligen inte att trilla i bitar den här säsongen heller... Påbyggnaden kan vara både glasfiberlaminat och en del av sammanfogningen eller spackel för att få det jämnt. Mest troligt en kombination av dessa material. Ibland går det att hitta spår efter de igenfyllda hålen där de båda sidorna skruvats samman. Men då krävs den nog att skrapa av färgen på roderbladet för att hitta dessa spår. Men återigen, det krävs nog ett erfaret öga som bryter i skarvarna för att avgöra behovet av och utförandet av eventuell förstärkning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toke 0 Postad 19 April , 2020 Tack för utförligt svar! Jag skall dit imorgon och slipa mer, får se om det blir tydligare då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 19 April , 2020 Jag skulle kolla om det är fukt i rodret. Det är inte ovanligt, och då får man frys-skador som ser ut ungefär sådär. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser