Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
Gäst

Laddningsproblem

Rekommendera Poster

Gäst

Har kopplat en Septor 1275 (12V) i båten. Har kopplat enl. instruktionerna. Jag har ett startbat. 75 ah och ett förbr. 110 ah samt en regulator till startbat. När jag kör båten (3400 varv) är laddningen ibland 12,5 V, 13,5 V och ca. 14. Lampan på septorn växlar mellan grönt och rött (ej orange) och ljuset i båten ändrar styrka när den skiftar färg. I gåt gick vi ca. 20 distans och batterispänningen blev max 11 volt!! Batterierna är ok. Hjälp!!

post-9894-1394234418,782_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Jag tog bort mitt tidigare inlägg där jag skrev att jag inte visste vad en Septor var för något. Nu vet jag vad en septor är. Det är en tyristor och djävligt bra. Byt inte ut den mot relän och annan .... Du skall ta bort plusförbindelsen mellan dina batterier. För septorn är regleringen ifall du skall få laddning till förbrukningsbatteriet eller ej. Annars är allt rätt. /lycka till/ Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Tja, det blir inte helt rätt med att bara ta bort plusledningen mellan batterierna. I o för sig skall den nog bort men det räcker antagligen inte. Problemet efter detta kan komma från spänningsregulatorn vid generatorn. Du kan få ett spänningsfall över septorn (tyristorn) på ca. 0,6 - 0,7 volt. Det betyder att ifall din regulator styr 13,8 volt till startbatteriet så laddas det andra batteriet med endasta 13.1 volt. Med denna spänning blir det aldrig fullt laddat. Du uppnår kanske bara 60 -70 % kapasitet på det andra batteriet. Alttså: 1) mät laddningsspänningrana och spänningsfallet över tyristorn. Om du upptäcker ett spänningsfall måste du tänka om. Om inget spänngisfall kan mätas är allt OK bara du tar bort dirketa kabeln mellan batterierna. 2) Om du byter tyristorn mot ett relä så slipper du problemet med spänningsfall. Du kan också separera baterierna med en exrta huvudströmbrytare. 3) Ett vanligt sätt är att använda en skiljediod mellan batterierna. Då går laddningsströmmen FÖRST till skiljedioden, och först efter det till baterierna. I detta fall måste laddninsspänningen vid input till dioden vara 0,7V över ideala laddningsspänningen. Frågan är då, kan din spänningsregulator vid generatorn justeras?? Om inte, så glöm finesserna och använd RELÄ eller EXTRA HUVUDSTRÖMBRYTARE istället. Hoppas du förstod min tankegång. Häls., Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nu får ni väl ge er. SEPTORN är ledningen/ventilen mellan start och förbrukningsbatteriet. Ifall det är så som på skissen ligger batterierna paralellkopplade. Septorn har ingen funktion..... den ger ström till förbrukningsbatteriet när start är OK./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har allrid spänningsfall i såna grejer.ett skilje relä löser dina problem.du får aldrig full spänning fram till batteriet med en septor så e de bara.sök på skyllermarks där kan du läsa allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...