Gäst Postad 25 Juni , 2005 Har kopplat en Septor 1275 (12V) i båten. Har kopplat enl. instruktionerna. Jag har ett startbat. 75 ah och ett förbr. 110 ah samt en regulator till startbat. När jag kör båten (3400 varv) är laddningen ibland 12,5 V, 13,5 V och ca. 14. Lampan på septorn växlar mellan grönt och rött (ej orange) och ljuset i båten ändrar styrka när den skiftar färg. I gåt gick vi ca. 20 distans och batterispänningen blev max 11 volt!! Batterierna är ok. Hjälp!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 28 Juni , 2005 köp ett skilje relä istället funkar mycke bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Juni , 2005 God morgon! Jag tog bort mitt tidigare inlägg där jag skrev att jag inte visste vad en Septor var för något. Nu vet jag vad en septor är. Det är en tyristor och djävligt bra. Byt inte ut den mot relän och annan .... Du skall ta bort plusförbindelsen mellan dina batterier. För septorn är regleringen ifall du skall få laddning till förbrukningsbatteriet eller ej. Annars är allt rätt. /lycka till/ Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus Postad 29 Juni , 2005 Tja, det blir inte helt rätt med att bara ta bort plusledningen mellan batterierna. I o för sig skall den nog bort men det räcker antagligen inte. Problemet efter detta kan komma från spänningsregulatorn vid generatorn. Du kan få ett spänningsfall över septorn (tyristorn) på ca. 0,6 - 0,7 volt. Det betyder att ifall din regulator styr 13,8 volt till startbatteriet så laddas det andra batteriet med endasta 13.1 volt. Med denna spänning blir det aldrig fullt laddat. Du uppnår kanske bara 60 -70 % kapasitet på det andra batteriet. Alttså: 1) mät laddningsspänningrana och spänningsfallet över tyristorn. Om du upptäcker ett spänningsfall måste du tänka om. Om inget spänngisfall kan mätas är allt OK bara du tar bort dirketa kabeln mellan batterierna. 2) Om du byter tyristorn mot ett relä så slipper du problemet med spänningsfall. Du kan också separera baterierna med en exrta huvudströmbrytare. 3) Ett vanligt sätt är att använda en skiljediod mellan batterierna. Då går laddningsströmmen FÖRST till skiljedioden, och först efter det till baterierna. I detta fall måste laddninsspänningen vid input till dioden vara 0,7V över ideala laddningsspänningen. Frågan är då, kan din spänningsregulator vid generatorn justeras?? Om inte, så glöm finesserna och använd RELÄ eller EXTRA HUVUDSTRÖMBRYTARE istället. Hoppas du förstod min tankegång. Häls., Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Juni , 2005 Nej, nu får ni väl ge er. SEPTORN är ledningen/ventilen mellan start och förbrukningsbatteriet. Ifall det är så som på skissen ligger batterierna paralellkopplade. Septorn har ingen funktion..... den ger ström till förbrukningsbatteriet när start är OK./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonlundh 0 Postad 12 Juli , 2005 du har allrid spänningsfall i såna grejer.ett skilje relä löser dina problem.du får aldrig full spänning fram till batteriet med en septor så e de bara.sök på skyllermarks där kan du läsa allt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser