nightzero 0 Postad 18 April , 2020 Jag har en Yamaha 75h två-taktare. Jag har svårt att få i det ena transportstödet, tiltklacken. Det är ett återkommande problem, sedan ett par år då jag bytte motorn till tilten. När jag lämnar in på årlig service brukar det fylla på lite hydraulolja och så funkar det ett år till. Vi hittar ingen läcka. I år när jag hämtar båten så har de glömt att fylla på. Men jag anser mig själv vara ganska händig, även om jag inte är alls intresserad av just motorer. Tänkte att jag fixar det själv. Tänker mig följande: - Hissa motorn till max - Sätt i det ena transportstödet som fortfarande går i. - Öppna skruven som jag ringat in på bilden. - Kontrollera nivå på oljan. Vid behov fyll på hydraulolja. - Fyll på olja tills det precis rinner över. Verkar detta korrekt procedur? Finns det risk att oljetrycket faller då jag öppnar skruven, och att motorn går ner? Vilken hydraulolja ska jag köpa? Mvh, Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 19 April , 2020 (redigerade) Sitter en manuell releaseventil i sidan, den går att öppna med skruvmejsel när motorn är nedtiltad. Den kanske inte är iskruvad ordentligt? Andra ställen de kan läcka är runt tätningarna runt stavarna som rör sig in och ut. Om jag tittar på din bild så ser jag hydraulolja som läckt (röd olja i det lilla hålet under staven som rör sig in/ut). Se markering: Redigerad 19 April , 2020 av Rolle85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nightzero 0 Postad 19 April , 2020 9 timmar sedan skrev Rolle85: Sitter en manuell releaseventil i sidan, den går att öppna med skruvmejsel när motorn är nedtiltad. Den kanske inte är iskruvad ordentligt? Andra ställen de kan läcka är runt tätningarna runt stavarna som rör sig in och ut. Om jag tittar på din bild så ser jag hydraulolja som läckt (röd olja i det lilla hålet under staven som rör sig in/ut). Se markering: Hej! Jag har också noterat detta. Det läcker väldigt lite, men kan ju förklara varför det klarar sig kanske halva säsongen. Det verkar krävas ett specialverktyg för att öppna där, så jag är inte säker på att jag vill ge mig på det själv just nu. Den manuella releaseventilen har jag kontrollerat och den verkar ok! Men om jag vill fylla på, verkar det korrekt som jag skrivit ovan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 20 April , 2020 Jag tycker det låter vettigt. Kör på det. Men går det inte lyfta lite i motorn ( växelhuset) så båda klackarna går i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 20 April , 2020 Finns en film på youtube hur man byter den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser