Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
CarolineL

Förtöjning av båt

Rekommendera Poster

Hej!

Ska köpa min första båt, en liten plastbåt styrpulpet med motor på 50hk, max 5m lång!
Men jag behöver hjälp med hur jag ska förtöja den i sjön med boj. Jag har en ögla i berget att använda, och sedan behöver jag en boj i vattnet antar jag. Men jag kan absolut inte förstå hur jag ska förtöja den så att jag ska komma i och ur samt att den inte ska slå i berg och stenar närmast land?

Båt_förtöjning.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste är en akterförtöjning med en färdigköpt P-ring (= en speciell sorts bojankare) speciell lina mellan ringen och bojen, samt en lång akterlina som sitter i båtens akterspegel, går bakåt till bojen där den löper i ett block för att sedan gå in i land. Med den kan du sträcka upp och hala ut båten från stenarna.

Den ensamma öglan i land bör du komplettera med en till, så att du kan förtöja med en ”hanfot” som kan liknas vid ett stort ”Y”. 
Det ser ju väldigt pittoreskt och lugnt ut på bilden, men om det blåser och/eller förekommer vågor bör du ju ha ryckdämpare i de förliga linorna.

Istället för P-ring kan du gjuta cement i en gammal balja och använda som borsten, 50 kg bör räcka.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att skaffa vattenägarens tillstånd innan du lägger ut din boj. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Enklaste är en akterförtöjning med en färdigköpt P-ring (= en speciell sorts bojankare) speciell lina mellan ringen och bojen, samt en lång akterlina som sitter i båtens akterspegel, går bakåt till bojen där den löper i ett block för att sedan gå in i land. Med den kan du sträcka upp och hala ut båten från stenarna.

Den ensamma öglan i land bör du komplettera med en till, så att du kan förtöja med en ”hanfot” som kan liknas vid ett stort ”Y”. 
Det ser ju väldigt pittoreskt och lugnt ut på bilden, men om det blåser och/eller förekommer vågor bör du ju ha ryckdämpare i de förliga linorna.

Istället för P-ring kan du gjuta cement i en gammal balja och använda som borsten, 50 kg bör räcka.

Tack för idéerna! Jag ska läsa och begrunda!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Peter_K:

Glöm inte att skaffa vattenägarens tillstånd innan du lägger ut din boj. 

Tack för påminnelsen! Det är fixat :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev CarolineL:

Tack för idéerna! Jag ska läsa och begrunda!

Jag kom att tänka på det att bottenbeskaffenheten kan ha betydelse när du väljer borsten eller P-ring. Det ser på bilden ut som om det är småsten i stranden och kanske på botten, då gäller det att P-ringen kan gräva ned sig ordentligt. Även vattendjupet kan ha betydelse. Visserligen planerar du för en liten och lätt båt i skyddat vatten, men ändå, lika bra att göra det rätt från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bojstenen eller P-ringen bör ligga 3 - 5 gånger vattendjupet bakom båtens akterspegeln.

I övrigt håller jag med om att ett block i bojen och möjlighet att dra ut båten lite från land är en bra idé. Trädet i förgrunden kan absolut vara bra att använda till detta.

Jag har svårt att tro att du behöver lyxa till det med en hanfot (ett Y) från land om du kan dra ut båten en meter mha. linan genom blocket i bojen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Mackey:

Bojstenen eller P-ringen bör ligga 3 - 5 gånger vattendjupet bakom båtens akterspegeln.

I övrigt håller jag med om att ett block i bojen och möjlighet att dra ut båten lite från land är en bra idé. Trädet i förgrunden kan absolut vara bra att använda till detta.

Jag har svårt att tro att du behöver lyxa till det med en hanfot (ett Y) från land om du kan dra ut båten en meter mha. linan genom blocket i bojen.

Okej jättebra! Det här blocket ni nämner, var skaffar jag ett sådant, hur ser det ut?

Redigerad av CarolineL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/block/enkelblock-2000021531. Som exempel. 

Finns i båttillbehörsaffärer, jarnaffärer, bygghandel t.ex.

Det finns i massor av av material och kvaliteter men vilket som helst kommer att funka för det du skall ha det till under förutsättning att det passar linans tjocklek någotsånär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...