larban 68 Postad 17 April , 2020 Jag har 2 gamla skjutventiler kvar i båten. De är till självläns från däck. Dessa är av brons och jag tror de är original från 1976. De är täta och tål mycket "stryk", har testat med kraft om de skulle ge sig. Jag hade egentligen tänkt byta inför årets sjösättning, inklusive genomföring, till kulventil men kommer inte hinna. Det enda som inte är bra med dessa är att kranen/ratten är väldigt trög. I princip måste jag lossa muttern lite som håller axeln till ratten på plats för att kunna skruva in ventilen. Är det någon tätning som behöver bytas, som gör så att axeln fastnar när axelmuttern dras åt? Kan man renovera denna del istället för att byta? Hur sitter själva skjutventilen (med ratt) på plats? Hittar ingen bra sprängskiss. Trodde att jag hade en bild på min ventil, men har letat och letat utan resultat. Så detta får bli generell/ principiell diskussion. Hoppas någon sitter på svaren😃 Ska ut till båten i helgen. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 17 April , 2020 3 timmar sedan skrev larban: Jag har 2 gamla skjutventiler kvar i båten. De är till självläns från däck. Dessa är av brons och jag tror de är original från 1976. De är täta och tål mycket "stryk", har testat med kraft om de skulle ge sig. Jag hade egentligen tänkt byta inför årets sjösättning, inklusive genomföring, till kulventil men kommer inte hinna. Det enda som inte är bra med dessa är att kranen/ratten är väldigt trög. I princip måste jag lossa muttern lite som håller axeln till ratten på plats för att kunna skruva in ventilen. Är det någon tätning som behöver bytas, som gör så att axeln fastnar när axelmuttern dras åt? Kan man renovera denna del istället för att byta? Hur sitter själva skjutventilen (med ratt) på plats? Hittar ingen bra sprängskiss. Trodde att jag hade en bild på min ventil, men har letat och letat utan resultat. Så detta får bli generell/ principiell diskussion. Hoppas någon sitter på svaren😃 Ska ut till båten i helgen. /Lars Denna gamla typ av avstängningskran (kallas skjutventil) ät konstruerad på den tiden när prylar skulle kunna underhållas och renoveras för att hålla under lång tid, så självklart går de att fixa. (försök fixa en kulventil, du kommer nog inte att lyckas...) Är kranarna dessutom av brons så kommer de att hålla under båtens livstid. Funktionen är väldigt enkel. Muttern under ratten klämmer åt en tätning så att det inte ska läcka från axeln. Under muttern sitter en enkel fiberpackning som kan smörjas med vattenfast fett för att få axeln att gå lättare, samtidigt som det tätar bättre med lite nytt fett på packningen. Du kan behöva lossa skruven som håller ratten för att få upp tätningsmuttern tillräckligt långt. Den lite större sexkanten under denna mutter håller ett lock på plats. Lossa locket så kommer hela ovandelen och tätningskilen upp (detta måste självklart göras innan båten sjösätts). Det sitter en tätningskil nerstoppad i ventilhuset. Den är som namnet säger kilformad för att täta ner i ventilhuset. Kilen lyfts/sänks av en grov trapetsgänga på axeln som ratten sitter på. Om du lossar locket så kilen kommer fri så förstår du genast funktionen. Gör rent från smuts och fetta in kilen och trapetsgängan. Skruva lite upp o ner så det löper lätt. Sätt tillbaka locket med lite lin o pasta eller gängtejp (lin o pasta går att återanvända o är inte så krångligt som det låter) på gängorna till locket. Ibland är locket tätat med en bricka mellan lock o ventilhus o då brukar det räcka att återmontera dessa delar. Sen justerar du den övre muttern så ratten löper lagom trögt och inte läcker. Gängorna till den övre tätningsmuttern behöver inte tätas, tätningen mot axeln sitter i klämpackningen under muttern o håller vattnet borta. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 17 April , 2020 Aha. Tack för utförlig beskrivning. Då låter det som att min ventil funkar som den ska. Fiberpackningen är nog för hårt dragen så kranen inte kan skruvas in. När jag lättar på muttern går det lätt. Får släppa lite på muttern och kolla så det inte läcker när jag sjösatt. Har redan smort förra helgen med ptfe. tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 947 Postad 17 April , 2020 17 minuter sedan skrev larban: Aha. Tack för utförlig beskrivning. Då låter det som att min ventil funkar som den ska. Fiberpackningen är nog för hårt dragen så kranen inte kan skruvas in. När jag lättar på muttern går det lätt. Får släppa lite på muttern och kolla så det inte läcker när jag sjösatt. Har redan smort förra helgen med ptfe. tack! Packningen som tätar mot axeln kan bli hård och sliten med åren, då börjar det läcka och till slut så kan den behöva bytas, men det tar lång tid. Den här generationen av rörmokeri är inte gjorda för att tätas med teflonprodukter. Teflon tar bort friktion men det bidrar inte till tätning på samma sätt som vanligt fett. Om du använder fett så behöver du inte dra åt så hårt och packningarna blir mer långlivade. Med kulventiler är det annorlunda. Plastkulan kan vara känslig för oljeprodukter så där är det bättre med teflonsmörjning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser