LeoPetersson 0 Postad 17 April , 2020 Hej. Jag har skrapat bort min bottenfärg som var över gränsvärdena för Mälaren där jag har hamn. Nu undrar jag om man behöver måla efter eller om det är ok utan. Båten är glasfiber och den ligger i Mälaren. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 17 April , 2020 Är absolut inte insatt i reglerna för Mälaren men vet att vissa lämnar botten "ren" och andra målar epoxi i ett antal lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 17 April , 2020 Om du inte behöver/får/kan ha färg som motverkar beväxning ser jag ingen anledning att måla botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 17 April , 2020 (redigerade) Epoxi i en eller annan sort är till för att förhindra vatten att ta sig genom gelcoaten, som ligger som ett pyntlager utanpå glasfibern, när båten är ny. Själva gelcoaten är inte vattentät. Bottenfärg, utanpå epoxi e t c har t ex till uppgift att förhindra påväxning. (Nu kommer det säkert en vederhäftig och tillrättavisande kommentar, från korrekturläsande forumsmedlem, att det var just det någon skrev tidigare. Men det helt OK, jag tål.) Redigerad 17 April , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 17 April , 2020 1 timme sedan skrev Hybro: Epoxi i en eller annan sort är till för att förhindra vatten att ta sig genom gelcoaten, som ligger som ett pyntlager utanpå glasfibern, när båten är ny. Själva gelcoaten är inte vattentät. Inte meningen att ”tillrättavisa” någon men en idog forummedlem har i en tråd visat att gelcoaten inte släpper igenom några mätbara mängder vatten (egentligen att gelcoat & plast inte tar åt sig något direkt) och min slutsats är att epoxi-behandla bör man bara göra om man har osmos-bubblor, sk plastpest, vilket är betydligt mindre farligt än namnet antyder. Skippa epoxi-behandlingen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeoPetersson 0 Postad 17 April , 2020 Ja, det är just Epoxin med anledning av vattenpest som jag är orolig över. Vädret har varit dåligt och jag har inte haft möjlighet för skrapning/epoxi-behandling tidigare. Nu hinner inte epoxin härda i 12 dagar (vid 10 grader) innan sjösättning. Antingen så slutar jag att skrapa (jag har vara hunnit 0,5 kvm) och kör säsongen med större skydd mot pest eller så skrapar jag klart och kör utan epoxi (i alla fall denna säsong). Det är skönare att skrapa nu på våren än i oktober men inte om jag riskerar vattenpest. Jag vet som sagt för lite om hur stor risken är för pest utan epoxi. Vad tror ni? Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 17 April , 2020 Bottenfärg skyddar inte mot plastpest. Skrapar du bort bottenfärgen tar du bort ett beväxningsskydd, det har inget med plastpest att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 971 Postad 17 April , 2020 34 minuter sedan skrev LeoPetersson: Ja, det är just Epoxin med anledning av vattenpest som jag är orolig över. Vädret har varit dåligt och jag har inte haft möjlighet för skrapning/epoxi-behandling tidigare. Nu hinner inte epoxin härda i 12 dagar (vid 10 grader) innan sjösättning. Antingen så slutar jag att skrapa (jag har vara hunnit 0,5 kvm) och kör säsongen med större skydd mot pest eller så skrapar jag klart och kör utan epoxi (i alla fall denna säsong). Det är skönare att skrapa nu på våren än i oktober men inte om jag riskerar vattenpest. Jag vet som sagt för lite om hur stor risken är för pest utan epoxi. Vad tror ni? Tack Vilket tillverkningsår är det på din båt? Böldpest förekom på en del skrov (långt ifrån alla) som tillverkades under 70-talet. Orsaken var olämpliga tillsatser i glasfibermattorna som båtarna laminerades av. När problemet uppdagades så slutade man använda den typen av tillsats och därefter har böldpest varit mycket ovanligt. Så är din båt inte tillverkad under den tidsperioden så är risken för böldpest väldigt nära noll. Ägarna till de båtar som drabbades av böldpest uppfattade ibland skadan som att båten skulle bli helt förstörd om det inte genast genomfördes en omfattande behandling av båten. Detta är heller inte sant. Skadorna är rätt ytliga (om de uppstår) och processen är rätt långsam. Så sluta oroa dig. Gör vad du hinner med med din båt och så du känner trivsel med din underhållsnivå. Båten kommer i vart fall inte att ta skada av om du inte epoxymålar den. Sen kan det behövas en grundfärg för att bottenfärgen ska fästa bättre, men i Mälaren där antifoulingfärger inte är tillåtna så torde detta inte vara ett problem. Den största nyttan med en epoxybehandling är nog att den är slitstarkare om du avser att använda båtbottentvätt för att hålla din båt ren från alger under sommaren. Men det går lika bra med en handgriplig rengöring när du badar... Sen har det diskuterats (till leda...) om hur mycket vatten ett skrov suger åt sig under en sommar. Skulle man tro en del påståenden så skulle en del skrov ha svällt med 50% under sommaren. Detta är inte sant! En medlem här på forumet gjorde ett prov för något/några år sedan med vattenupptagning i några laminatbitar han sågat bort från en båt. Han vägde, blötlade och kontrollvägde några gånger. Resultatet var obefintligt vattenupptag. Det skulle varit kul om han återkommit med vad dagsläget för hans laminatbitar är. Denna skröna om plastpest är envist återkommande. Jag vet inte om det är övernitiska båtägare eller giriga färgleverantörer/färghandlare som ser till att den hålls vid liv. (Självklart ska man vara observant med båtar från risk-åren på -70-talet men övriga kan "segla lugnt") Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 18 April , 2020 (redigerade) Har varken Corona eller böldpest på min båt. Men det uppstår nya blåsor varje år. Blåsor som innehåller vätska, d v s vatten som luktar ingefära. Punkterar blåsorna på hösten, skrapar o duttar på våren. Så har jag gjort i 13 år. Blåst vid köpet. Och båten flyter fortfarande. Inget läcker in i båten. Uppskattar att det totalt rör sig om max en halv liter i plasten om året, varav jag dränerar 1 dl. Resten fryser och bildar nya blåsor, som fylls med vatten, som läcker in via gelcoaten. Vattnet finns i gelcoaten och möjligen i ytan på glasfibern. Snart har jag tid att skala bort all gelcoat med en gelcoatpeeler. Sjösätter båten därefter en vecka, för att laka ur glykol, salter och annat. Tar upp båten och torkar under vintern och en bit in på sommaren. Förseglar därefter med 7 lager epoxi, enligt tillverkaren för färgen. Seglar än en sommar utan kval. Enda abret är att jag kunnat pruta 50 - 100 000 kr. Nu nyttjar jag båten mycket, ca 80 övernattningar varje säsong. Inte en enda dag med bryggsegling, så det blev prisvärt ändå. Redigerad 18 April , 2020 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 18 April , 2020 Det du beskriver (blåsor) diagnoserar de flesta som böldpest. Fast det brukar lukta ättika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 18 April , 2020 17 timmar sedan skrev ChristerN: Inte meningen att ”tillrättavisa” någon men en idog forummedlem har i en tråd visat att gelcoaten inte släpper igenom några mätbara mängder vatten (egentligen att gelcoat & plast inte tar åt sig något direkt) och min slutsats är att epoxi-behandla bör man bara göra om man har osmos-bubblor, sk plastpest, vilket är betydligt mindre farligt än namnet antyder. Skippa epoxi-behandlingen! Det har visat sig att båtar som har massserietillverkats av seriösa företag mycket sällan har skador pga. osmos ("böldpest") Orsaken är att deras tillverkning har tillämpat god "tillverkningshygien" dvs gelcoatering och plastning sker aldrig i lokaler där man slipar plast och klipper glasfiber. Dessutom sker förvaring blandning och plastning vid rätt fuktighet och temperatur osv. "Ladugårdstillvekare" som inte följer god tillverkningshygien får ett gelcoatlager som är bemängt med glasfibrer och slippartiklar, och det är detta i kombination med dåliga blandning, fel klimat osv. som utgör grunden för böldpest. Har man en båt från t.ex. Albin eller Maxi så är alltså risken mycket liten att få böldpest även om den aldrig blivit epoximålad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 18 April , 2020 Och att det blandades i t ex glykol i polyestern... är en av anledningarna till plastpest. Jag har en Albin Cumulus, bemängd med blåsor. Kommer sig förmodligen av att förre ägaren målade den ned till gelcoaten nedslipade botten med nån typ av billig industriepoxi. Den verkar inte trivas på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeoPetersson 0 Postad 18 April , 2020 39 minutes ago, Seawolf said: Det har visat sig att båtar som har massserietillverkats av seriösa företag mycket sällan har skador pga. osmos ("böldpest") Orsaken är att deras tillverkning har tillämpat god "tillverkningshygien" dvs gelcoatering och plastning sker aldrig i lokaler där man slipar plast och klipper glasfiber. Dessutom sker förvaring blandning och plastning vid rätt fuktighet och temperatur osv. "Ladugårdstillvekare" som inte följer god tillverkningshygien får ett gelcoatlager som är bemängt med glasfibrer och slippartiklar, och det är detta i kombination med dåliga blandning, fel klimat osv. som utgör grunden för böldpest. Har man en båt från t.ex. Albin eller Maxi så är alltså risken mycket liten att få böldpest även om den aldrig blivit epoximålad. Min är en Glastron, så definitivt masstillverkad. Årgång 2004. På alla kommentarer verkar det som att jag skulle kunna skrapa klart och klara en säsong med bart skrov. Problemet är väl om skrapan repar och skadad gelcoaten. Osäker på hur tjock den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeoPetersson 0 Postad 18 April , 2020 2 hours ago, Hybro said: Har varken Corona eller böldpest på min båt. Men det uppstår nya blåsor varje år. Blåsor som innehåller vätska, d v s vatten som luktar ingefära. Punkterar blåsorna på hösten, skrapar o duttar på våren. Så har jag gjort i 13 år. Blåst vid köpet. Och båten flyter fortfarande. Inget läcker in i båten. Uppskattar att det totalt rör sig om max en halv liter i plasten om året, varav jag dränerar 1 dl. Resten fryser och bildar nya blåsor, som fylls med vatten, som läcker in via gelcoaten. Vattnet finns i gelcoaten och möjligen i ytan på glasfibern. Snart har jag tid att skala bort all gelcoat med en gelcoatpeeler. Sjösätter båten därefter en vecka, för att laka ur glykol, salter och annat. Tar upp båten och torkar under vintern och en bit in på sommaren. Förseglar därefter med 7 lager epoxi, enligt tillverkaren för färgen. Seglar än en sommar utan kval. Enda abret är att jag kunnat pruta 50 - 100 000 kr. Nu nyttjar jag båten mycket, ca 80 övernattningar varje säsong. Inte en enda dag med bryggsegling, så det blev prisvärt ändå. Tack för dina svar Hybro. Menar du alltså att enligt dig borde jag vänta med att skrapa till hösten och lägga epoxi? De på båthandel säger ju så, men de säljer ju också färg och är inte så opartiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeoPetersson 0 Postad 18 April , 2020 7 hours ago, Lintott said: Vilket tillverkningsår är det på din båt? Böldpest förekom på en del skrov (långt ifrån alla) som tillverkades under 70-talet. Orsaken var olämpliga tillsatser i glasfibermattorna som båtarna laminerades av. När problemet uppdagades så slutade man använda den typen av tillsats och därefter har böldpest varit mycket ovanligt. Så är din båt inte tillverkad under den tidsperioden så är risken för böldpest väldigt nära noll. Ägarna till de båtar som drabbades av böldpest uppfattade ibland skadan som att båten skulle bli helt förstörd om det inte genast genomfördes en omfattande behandling av båten. Detta är heller inte sant. Skadorna är rätt ytliga (om de uppstår) och processen är rätt långsam. Så sluta oroa dig. Gör vad du hinner med med din båt och så du känner trivsel med din underhållsnivå. Båten kommer i vart fall inte att ta skada av om du inte epoxymålar den. Sen kan det behövas en grundfärg för att bottenfärgen ska fästa bättre, men i Mälaren där antifoulingfärger inte är tillåtna så torde detta inte vara ett problem. Den största nyttan med en epoxybehandling är nog att den är slitstarkare om du avser att använda båtbottentvätt för att hålla din båt ren från alger under sommaren. Men det går lika bra med en handgriplig rengöring när du badar... Sen har det diskuterats (till leda...) om hur mycket vatten ett skrov suger åt sig under en sommar. Skulle man tro en del påståenden så skulle en del skrov ha svällt med 50% under sommaren. Detta är inte sant! En medlem här på forumet gjorde ett prov för något/några år sedan med vattenupptagning i några laminatbitar han sågat bort från en båt. Han vägde, blötlade och kontrollvägde några gånger. Resultatet var obefintligt vattenupptag. Det skulle varit kul om han återkommit med vad dagsläget för hans laminatbitar är. Denna skröna om plastpest är envist återkommande. Jag vet inte om det är övernitiska båtägare eller giriga färgleverantörer/färghandlare som ser till att den hålls vid liv. (Självklart ska man vara observant med båtar från risk-åren på -70-talet men övriga kan "segla lugnt") Tack för lugnande svar. Min är från 2004. En Glastron. Påväxt bör inte vara så stor i Mälaren. Dessutom kör jag varannan dag (i 20-25 knop) så det bör sköljas av. trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 173 Postad 18 April , 2020 Skrapar, bearbetar, slipar, tar bort färg, öppnar blåsor, tvättar, på hösten Låter torka till sen vår. Mäter fukthalt. Ev spacklar djupa ojämnheter med typ filler. Lägger inte ned jobb på superfinnish. Målar epoxi enligt tillverkarens anvisningar. Så kommer jag att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 18 April , 2020 Då passar jag på att fråga om liknande fundering! Har en Mirall 26 från -79. Under fem år har jag inte bottenmålat den, utan skrapar bort lite gammal färg då och då när jag hinner på vårarna, och bortstar under säsongen bort snäckor när de är mjuka (ostkusten, förstås). Det finns ingen böldpest. Snart är all gammal bottenfärg borta. Mitt mål är att fortsätta utan giftfärg, att tvätta själv. Här är frågan: när färgen är borta, finns det något enklare sätt än att måla 5-7 lager epoxi? Inga blåsor och gelcoaten intakt. Finns det någon hård giftfri färg som man kan lägga på i ett par lager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 18 April , 2020 3 minuter sedan skrev jmwa: Finns det någon hård giftfri färg som man kan lägga på i ett par lager? https://www.seasea.se/lefant-t-coat-0-75-giftfri?gclid=EAIaIQobChMIxbC9vcLx6AIVy6SaCh2ykw3MEAAYASAAEgIuxvD_BwE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 561 Postad 18 April , 2020 36 minuter sedan skrev jmwa: Här är frågan: när färgen är borta, finns det något enklare sätt än att måla 5-7 lager epoxi? Inga blåsor och gelcoaten intakt. Finns det någon hård giftfri färg som man kan lägga på i ett par lager? Varför skulle man vilja måla när man inte behöver? Du har inga blåsor/plastpest och gelcoaten är intakt => du behöver inte lägga på ett spärrskikt (epoxi/färg) för att få tätt. Det enda skälet att måla botten som jag ser det är om botten är så ful så att du skäms att visa den för fiskarna 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 18 April , 2020 7 minuter sedan skrev ChristerN: Varför skulle man vilja måla när man inte behöver? Du har inga blåsor/plastpest och gelcoaten är intakt => du behöver inte lägga på ett spärrskikt (epoxi/färg) för att få tätt. Det enda skälet att måla botten som jag ser det är om botten är så ful så att du skäms att visa den för fiskarna 😉 Just så ful är den...😄 Så om man för utseendets skull vill måla minsta möjliga, vad blir det då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 18 April , 2020 Just nu skrev jmwa: Just så ful är den...😄 Så om man för utseendets skull vill måla minsta möjliga, vad blir det då? 48 minuter sedan skrev Peter_K: https://www.seasea.se/lefant-t-coat-0-75-giftfri?gclid=EAIaIQobChMIxbC9vcLx6AIVy6SaCh2ykw3MEAAYASAAEgIuxvD_BwE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 18 April , 2020 1 timme sedan skrev Peter_K: Tack, det ser perfekt ut! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 18 April , 2020 7 timmar sedan skrev jmwa: Här är frågan: när färgen är borta, finns det något enklare sätt än att måla 5-7 lager epoxi? Jag vill nog påstå att det finns ett enklare sätt, gör ingenting alls. Åtminstone om du brukar ta upp båten på vintrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser