Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

15 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Du tänker på det fd östatslandet Polen. 
Har dessa lag med avgränsningarna och gäller för samtliga ombord som kan göra en väsentlig uppgift ombord, det visste jag inte. 0,2 visste jag, men inte det andra,  att lagen är helt identisk där. 
intressant. Sverige har då klonat en gammal östatslag verkar det som. 
Kan du skicka mig en länk som visar avgränsningarna vår  lag har och att den polska lagen då omfattar även alla ombord som vår gör ovan nämnt. 
Tack på förhand. 

1. Är det för att Polen är ett f.d. öststatsland som deras 0,2-gräns inte räknas och gör Sveriges 0,2 gräns unik? Med vilken logik? Gäller inte gränsen längre? Är inte lagen ikraft även nu när Polen är en del av EU? Räknas bara de länder du väljer vid en jämförelse?

 

2. Är det istället "fullgörandet av väsentlig uppgift" som gör Sveriges lag unik? Den regeln fanns väl även innan skärpningen 2010, så vad har den med 0,2-diskussionen att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är säkert bra anamma fd Öststatslagar  om man är lagd åt det hållet.

2. 

Frågade dig - har Sverige klonat sin lag från Polen? Ja eller nej? Har de samma avgränsningar och lagtext? 
jag eller någon annan känner inte till att något land har en likadan drakonisk lag som Sverige. 
 

Man måste vara dubbeltydig här.

Omfattar Polens lag alla ombord som kan utgöra en för sjösäkerheten väsentlig uppgift, vad nu en sådan är, samt att det är båten som avgör om man är berusad vid 0,2p eller ej. Har Polen verkligen samma lag som Sverige dvs två länder med exakt samma drakoniska lag? 
 

”Ja, sådant kravet på en ”väsentlig betydelse för sjösäkerheten” uttrycks får det anses tillämpligt även på funktioner som fullgörs när en båt ligger förtöjd eller uppankrad. Enda begränsning i den nya lagen är att uppgiften ska fullgöras ombord, ”på ett fartyg”. Att planera fortsatt segling eller att lägga ut waypoints i färddatorn är onekligen ”uppgifter av väsentlig betydelse för sjösäkerheten”, och kontroll av båtens sjöklarhet inför avgång är ett säkerhetskrav som uttryckligen föreskrivs i lag.16 Det kan svårligen bestridas att sådana förberedelser måste falla under regeln — så länge de utförts ombord! Att vara ankarvakt på en plats som kan bli väderutsatt är otvivelaktigt en funktion av påtaglig betydelse för sjösäkerheten. Motsvarande borde rimligen kunna sägas om uppgiften att se till att folk inte faller i sjön och drunknar. Man kunde tänka sig att vid fest ombord kunde någon vara avdelad att se till att berusade festdeltagare inte drullar i sjön. En sådan uppgift måste rimligen också vara ”av väsentlig betydelse för sjösäkerheten” ombord. Och det kan hävdas att en besättningsman på en skärgårdsbåt avdelad att hjälpa passagerare ombord eller iland också fyller en väsentlig sjösäkerhetsuppgift. Om det berörda fartyget har den föreskrivna längden eller fartresurserna, skulle även sådana personer drabbas av 0,2-promilleregeln där inte frågas om de är nyktra nog för sin uppgift utan endast huruvida de har uppnått den magiska alkoholgränsen!”

 

https://svjt.se/svjt/2010/609

 

 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minutes ago, Ljungbergarn said:

2. Nej den regeln fanns inte innan. Den tillkom i samband med införande av lagen 2010. 

I 20 kap. 4 och 5 paragrafen i sjölagen 1994:1009 stod det:
"Den som framför ett fartyg eller i övrigt på fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader."

 

Det var denna lag som gällde innan 2010, vilket framgår av proposition 2009/10:76 om "En nedre promillegräns för sjöfylleri".

Liknande formuleringar finns även i den danska och norska lagen.

 

Redigerad av Abbe2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Det är säkert bra anamma fd Öststatslagar  om man är lagd åt det hållet.

2. Nej den regeln fanns inte innan. Den tillkom i samband med införande av lagen 2010.

 

Frågade dig - har Sverige klonat sin lag från Polen? Ja eller nej? Har de samma avgränsningar och lagtext? 
jag eller någon annan känner inte till att något land har en likadan drakonisk lag som Sverige. 
 

Man måste vara dubbeltydig här.

Omfattar Polens lag alla ombord som kan utgöra en för sjösäkerheten väsentlig uppgift, vad nu en sådan är, samt att det är båten som avgör om man är berusad vid 0,2p eller ej. Har Polen verkligen samma lag som Sverige dvs två länder med exakt samma drakoniska lag? 

Men seriöst Ola. Den svenska lagen är skriven på svenska, den polska lagen på polska. Så självklart om man vill tramsa om kommatering eller betydelselösa detaljer så är garanterat alla världens sjörelaterade alkohollagar världsunika i någon bemärkelse. Även den som gäller på Voltasjön.

 

Jag tror inte lagar klonas.

 

Bra om vi kan förtydliga - Är det alltså inte gränsen 0,2 som gör den svenska lagen världsunik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev ArneRadar:

Men seriöst Ola. Den svenska lagen är skriven på svenska, den polska lagen på polska. Så självklart om man vill tramsa om kommatering eller betydelselösa detaljer så är garanterat alla världens sjörelaterade alkohollagar världsunika i någon bemärkelse. Även den som gäller på Voltasjön.

 

Jag tror inte lagar klonas.

 

Bra om vi kan förtydliga - Är det alltså inte gränsen 0,2 som gör den svenska lagen världsunik?

0,2 är samma men i kombo med avgränsningarna och samtliga ombord, är de identiska? - Annars är den svenska promillelagen unik. 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, Ljungbergarn said:

0,2 är samma men i kombo med avgränsningarna och samtliga ombord, är de identiska? - Annars är den svenska promillelagen unik. 

Den norska gränsen på 0.2 promille för fartyg över 15 meter gäller även för den som "...utfører eller forsøker å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs,...".

Lov om sjöfarten, Del II, Kapitel 6A, paragraf 143.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

0,2 är samma men i kombo med avgränsningarna och samtliga ombord, är de identiska? - Annars är den svenska promillelagen unik. 

I kombo med något (vad som helst) är säkert alla världens sjöfyllerilagar världsunika, så vad har det för betydelse för 0,2-debatten?

 

"Samtliga ombord" gällde även före 2010 så vad har det för betydelse för 0,2-debatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Abbe2:

Den norska gränsen på 0.2 promille för fartyg över 15 meter gäller även för den som "...utfører eller forsøker å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs,...".

Lov om sjöfarten, Del II, Kapitel 6A, paragraf 143.

15 meter inte 10 meter so i SVERIGE Oxhagen Hastigheten då. Här är man berusad vid 0,2 när båten kan göra 15 knop, inte vid 14 knop eller mindre. Norge har två gånger varav en ganska nyligen igen vägrar införa den drakoniska svenska världsunika lagen som den är skriven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

15 meter inte 10 meter so i SVERIGE Oxhagen Hastigheten då. Här är man berusad vid 0,2 när båten kan göra 15 knop, inte vid 14 knop eller mindre. Norge har två gånger varav en ganska nyligen igen vägrar införa den drakoniska svenska världsunika lagen som den är skriven.

Återigen, vad är det som är så världsunikt med den svenska lagen? Är det 0,2?

 

Och vad spelar det för roll om något är världsunikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

15 meter inte 10 meter so i SVERIGE Oxhagen Hastigheten då. Här är man berusad vid 0,2 när båten kan göra 15 knop, inte vid 14 knop eller mindre. Norge har två gånger varav en ganska nyligen igen vägrar införa den drakoniska svenska världsunika lagen som den är skriven.

Hade lagen varit bra om den gällt från 15 meter och inte tio meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev ArneRadar:

Återigen, vad är det som är så världsunikt med den svenska lagen? Är det 0,2?

 

Och vad spelar det för roll om något är världsunikt?

Ola. En svensk lag är väl världsunik då den beslutats i Sverige? En norsk lag år även den världsunik då den beslutats i Norge o.s.v.. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev M__G:

En svensk lag är väl världsunik då den beslutats i Sverige? En norsk lag år även den världsunik då den beslutats i Norge o.s.v.. 

Jo, 🙂

Den svenska lagen är ju dessutom skriven på svenska...vilket torde vara unikt... Försöker bara förstå varför det spelar så stor roll för Ljungbergarn och det s.k. båtfolket och vad det har för betydelse i sakfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ArneRadar:

Jo, 🙂

Den svenska lagen är ju dessutom skriven på svenska...vilket torde vara unikt... Försöker bara förstå varför det spelar så stor roll för Ljungbergarn och det s.k. båtfolket och vad det har för betydelse i sakfrågan.

Ja, bara det att den är skriven på svenska gör den rätt unik, faktiskt.

Det är rätt mycket i deras resonemang som är svårt att förstå,  särskilt när Ola försökt förklara det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 minuter sedan skrev M__G:

Hade lagen varit bra om den gällt från 15 meter och inte tio meter?

Ställ frågan till dig själv. Med noll meter hade den varit optimal. 😄

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ArneRadar:

Jo, 🙂

Den svenska lagen är ju dessutom skriven på svenska...vilket torde vara unikt... Försöker bara förstå varför det spelar så stor roll för Ljungbergarn och det s.k. båtfolket och vad det har för betydelse i sakfrågan.

I sak inget. Nolla trafikoffer inom lagens avgränsningarna är och förblir noll.

De ca 50% som omkommer som inte omfattas är det med som det är. 
Det är därför våra grannländer inte vill införa den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ljungbergarn:

I sak inget.

Härligt Ola!!!!! Då kan vi släppa fulfakteskitsnacket om att den svenska lagen är världsunik och styra in fokus på relevanta sakfrågor istället.

 

Grymt! Tänk att det skulle ta dig hela 10 år att komma till inslkt. Ring och berätta för Jim Huzell också!!👍👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Ställ frågan till dig själv. Med noll meter hade den varit optimal. 😄

Suck. Nu är du där igen och aldrig svarar trots att du har åsikter. Så hade lagen varit bra om den gällt från 15 meter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Just nu skrev M__G:

Suck. Nu är du där igen och aldrig svarar trots att du har åsikter. Så hade lagen varit bra om den gällt från 15 meter?

Noll meter svarade jag ju! :) 
Du vet ju väl med vilka båtar och promille som olyckorna sker - inte är det inom den här lagen. 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

I sak inget. Nolla trafikoffer inom lagens avgränsningarna är och förblir noll.

De ca 50% som omkommer som inte omfattas är det med som det är. 
Det är därför våra grannländer inte vill införa den. 

Och tillbaks till ruta ett, bara stirra på den lilla tårtbiten.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

Noll meter svarade jag ju! :) 

Åh, så nu vill du ha en skärpning av lagen, inte illa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Och tillbaks till ruta ett, bara stirra på den lilla tårtbiten.... 

ca 50% som omkommer en liten tårtbit? OK och de inom lagens avgränsningar då  är de resten av tårtan då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

I sak inget. Nolla trafikoffer inom lagens avgränsningarna är och förblir noll.

De ca 50% som omkommer som inte omfattas är det med som det är. 
Det är därför våra grannländer inte vill införa den. 

Våra grannländer ska väl inte införa svenska lagar, de ska väl införa sina lagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Åh, så nu vill du ha en skärpning av lagen, inte illa. 

Javisst - ni har övertygat mig. Vi torrlägger alla båtar och sätter in enorma resurser i alla sjöar o vatten drag - där har vi ju olyckorna! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Just nu skrev Ljungbergarn:

Javisst - ni har övertygat mig. Vi torrlägger alla båtar och sätter in enorma resurser i alla sjöar o vatten drag - där har vi ju olyckorna! 

De har gjort det och gång på gång och ratad den  svenska lagen när den varit på tal om att införas. Missat det?

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

ca 50% som omkommer en liten tårtbit? OK och de inom lagens avgränsningar då  är de resten av tårtan då?

Det är ju det jag frågat dig hela tiden, vill man agitera för förändringar måste man kunna se till helheten och presentera den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Javisst - ni har övertygat mig. Vi torrlägger alla båtar och sätter in enorma resurser i alla sjöar o vatten drag - där har vi ju olyckorna! 

Jag tror inte du har ändrat dig och vill se det du nu föreslår. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Det är ju det jag frågat dig hela tiden, vill man agitera för förändringar måste man kunna se till helheten och presentera den. 

helheten, verkligen? Igen?
OK kör i vind.
Ca 50% som omkommer omfattas inte av lagen. De resterande ca ligger på 1p och mer. 
Där är hela tårtan statistiskt sett. 
Och vet du vad...

SVD_Missar.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 minut sedan skrev M__G:

Jag tror inte du har ändrat dig och vill se det du nu föreslår. 

Är det inte bra att ni övertygat mig om lagens förträfflighet, låt oss nu se på hela tårtan. Ca 50% omkommer som inte faller under lagen. Självklart ska vi torrlägga dem med, allt annat vore hyckleri. 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

De har gjort det och gång på gång och ratad den  svenska lagen när den varit på tal om att införas. Missat det?

Så andra länder ratar svenska lagar, tror inte de ens kan införa svenska lagar, de måste införa sina lagar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Så andra länder ratar svenska lagar, tror inte de ens kan införa svenska lagar, de måste införa sina lagar.

 

Så länder kan inte kopiera lagar mellan varandra. Patent på dem då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...