Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Ljungbergarn

Promillelagen och SBU

Rekommendera Poster

Hej. 
Saxat nu från FB gruppen Sjöfyllerilagen:
Den som läst SBU:s remissvar i mars 2020 på regeringens utredning (finns nedan i kommentarer) ser klart och tydligt att som SBU svarar går inte svara. Man kan inte säga både ja och nej samtidigt. Dessutom så sent som i september 2019 gör SBU ihop med Kryssarklubben en inlaga som sätter sig emot nya lagen (finns nedan i kommentarer). Näe SBU detta duger inte... tror ni inte vi ser att det är nykterhetspolitik ni prackar på oss? Vi är många medlemmar som nu tappat förtroendet helt!

Artikeln tidningen Skärgården. Nu blåser det kalla vindar i SBU:s styrelse.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt OK för mig (jag är ej nykterist) att SBU ändrat inställning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojojojoj. En ny tråd av båtfolket, ni som vet att ni representerar alla båtägare, givetvis inklusive alla på forumet, och som vet vad som är bäst för oss alla... 🦴 

Jag tar fram popcornen om en halvtimme och bänkar mig! 🎷 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Helt OK för mig (jag är ej nykterist) att SBU ändrat inställning.

Du inser vad som inte bara ligger i farans riktning här, därtill resursslöseriet hoppas jag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge en enda anledning till varför man skall köra båt berusad.

Blir jag helt övertygad skall jag stämma in i fri promillegräns på sjön.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jorgen01:

Ge en enda anledning till varför man skall köra båt berusad.

Blir jag helt övertygad skall jag stämma in i fri promillegräns på sjön.

Berusad vid 0,2 p? 😂
Sätt dig in i fakta, finns massor. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad går gränsen för berusad?

Och kan du avgöra när du nått 0,2?

Redigerad av Jorgen01
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Berusad vid 0,2 p? 😂
Sätt dig in i fakta, finns massor. 

Varför ska du dricka sprit på sjön när du färdas överhuvudtaget? Har du ett sånt starkt spritbehov är det något du bör söka hjälp för och det finns proffs för det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev pseudonym:

Varför ska du dricka sprit på sjön när du färdas överhuvudtaget? Har du ett sånt starkt spritbehov är det något du bör söka hjälp för och det finns proffs för det.

Handlar inte enbart om valet av måltidsdryck, handlar om något mycket större än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vad går gränsen för berusad?

Och kan du avgöra när du nått 0,2?

Ja, baserat på fakta går det att avgöra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Handlar inte enbart om valet av måltidsdryck, handlar om något mycket större än så.

Förklara för en ovetande?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Berusad vid 0,2 p? 😂
Sätt dig in i fakta, finns massor. 

Kör du full på land också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I'm back! Ser att diskussionen har kommit igång  😅

 

bild.png.0119907f94430f8f26f21d1f4315a97f.png

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

Förklara för en ovetande?

Gärna. det färskaste är nog SWEBOAT:s skrivelse. Sedan finns även SXK. 
Annars båtfolket.se. eller alltom02promillepasjon.se
Där finns all info. 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gundj:

Kör du full på land också?

Infantilt. detta är maringuiden, inte bilguiden.
men lite på traven,. På Autobahn med till stora delar fri fot, lagligt med upp till "dyngraka" 0,5‰.
i UK "aspackade" upp till 0,8‰.
Lagligt köra en oljetanker med upp till 0,,8‰ så din definition på "full" är på den här nivån.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

Gärna. det färskaste är nog SWEBOAT:s skrivelse. Sedan finns även SXK. 
Annars båtfolket.se. eller alltom02promillepasjon.se
Där finns all info. 


 

Kan du inte bara ta till dig att vi har en lag som vi ska följa utan att du försöker stifta egna lagar och regler som passar dig? Du har tragglat detta i ganska många år nu, jag trodde ett tag att du hade supit ihjäl dig?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SBU för den politik som majoriteten av dess medlemsklubbar vill att de för. Just nu är det att man inte arbetar mot den s k 0,2-lagen, eftersom det är vad medlemmarna vill. 
Och sannolikt för att det finns viktigare frågor att driva. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat: 
– Att köra båt är ungefär som att köra bil även om det inte riktigt är samma sak, säger Christer Eriksson, ordförande för SBU.

 

Och därför borde man kunna ha olika gränser till sjöss och på land. Men då måste någon tänka till och göra en bedömning, vilket ingen jurist eller politiker vågar! En väsentlig skillnad är att man kan bo på en båt. Med hård gräns så är det omöjligt att ta ett glas vin till maten eftersom det alltid finns risk att man måste flytta båten. 
Det handlar inte om att supa, någon gräns är bra. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

SBU för den politik som majoriteten av dess medlemsklubbar vill att de för. Just nu är det att man inte arbetar mot den s k 0,2-lagen, eftersom det är vad medlemmarna vill. 
Och sannolikt för att det finns viktigare frågor att driva. 

Du har inte förstått att bara för några månader sedan så till tillskrev SBU kritik till utredaren. Nu efter endast några månader så skriver de att de plötsligt inte vet varför och därför ställer sig bakom utredningen, som dessutom är ett beställningsverk av rang. Låter rätt märkligt att tala med dubbla tungor.. oseriöst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilken av gångerna som representerar den officiella ställningen hos SBU. Sist jag hörde att frågan var uppe hos dem sa man att man inte skulle kräva en omvärdering av lagen.

Och man kan väl kritisera en utredning av lagen, utan att vilja att lagen omprövas..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Frågan är vilken av gångerna som representerar den officiella ställningen hos SBU. Sist jag hörde att frågan var uppe hos dem sa man att man inte skulle kräva en omvärdering av lagen.

Och man kan väl kritisera en utredning av lagen, utan att vilja att lagen omprövas..?

SBU kritiserade lagen som tillfrågad remissinstans inför omprövningen samt även efter utredningen.
Första svaret fullt av kritik. Det andra svaret kort efter SBU:S första svar - vi vet inte längre om lagen är bra eller dålig så av den anledningen står vi bakom den. Sedan skyller man på gamla styrelsen (Bengt Gärde) men vid SBU:s första remissvar och andra så var det den nya styrelsen vid båda svaren. Ridå SBU! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Ljungbergarn:

SBU kritiserade lagen som tillfrågad remissinstans inför omprövningen samt även efter utredningen.
Första svaret fullt av kritik. Det andra svaret kort efter SBU:S första svar - vi vet inte längre om lagen är bra eller dålig så av den anledningen står vi bakom den. Sedan skyller man på gamla styrelsen (Bengt Gärde) men vid SBU:s första remissvar och andra så var det den nya styrelsen vid båda svaren. Ridå SBU! 

Äsch. Orka. 
Ytterst få ser det som ett problem att behöva framföra sin båt nykter, känns som en icke-fråga för över 90% av båtägarna, vilket också framkom vid senaste båtlivsundersökningen. 

Men, tycker du att SBU är otydliga i sitt agerande är det väl bara att ta det med SBU än här på Maringuiden..? Men som jag skrev, jag tror att sist det var uppe i båttinget bestämdes att den officiella inställningen är att man inte skulle verka för att lagen utvärderades, men det har du säkert koll på bättre än jag.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Äsch. Orka. 
Ytterst få ser det som ett problem att behöva framföra sin båt nykter, känns som en icke-fråga för över 90% av båtägarna, vilket också framkom vid senaste båtlivsundersökningen. 

Men, tycker du att SBU är otydliga i sitt agerande är det väl bara att ta det med SBU än här på Maringuiden..? Men som jag skrev, jag tror att sist det var uppe i båttinget bestämdes att man inte skulle verka för att lagen utvärderades, men det har du säkert koll på bättre än jag.

Om lagar ska stiftas på populism - då blir jag verkligen mörkrädd. Vi jobbar hårt på SBU. Så pass att det frågan om gummiryggsstyrelsen kan sitta kvar efter detta. Kan tillägga att på regeringskansliet har man mörkat SBU:s svar... snacka om fulspel!

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Ljungbergarn:

Om lagar ska stiftas på populism - då blir jag verkligen mörkrädd. Vi jobbar hårt på SBU. Så pass att det frågan om gummiryggsstyrelsen kan sitta kvar efter detta.

...och det är den attityden som gör att du och dina polare efter tio år inte kommit en millimeter närmare att lagen avskaffas, och inte heller kommer att lyckas.

Men det har du fortfarande inte fattat. 

Istället slåss du fortfarande mot dina väderkvarnar, utan att vilja acceptera att världen har ändrats, att över 90% av båtägarna tycker att man skall köra båt nykter. 
Men man måste beundra din ihärdighet - tänk bara om du kunnat använda den energin till något vettigt, som gjorde samhället bättre istället

🙂 

  • Gilla 4
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ljungbergarn:

Infantilt. detta är maringuiden, inte bilguiden.
men lite på traven,. På Autobahn med till stora delar fri fot, lagligt med upp till "dyngraka" 0,5‰.
i UK "aspackade" upp till 0,8‰.
Lagligt köra en oljetanker med upp till 0,,8‰ så din definition på "full" är på den här nivån.
 

Är du full när du skriver på forumet också?

Din aggressiva stil tyder på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det alkoholförbud på oljetankers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt ibland när jag kör över den stora tomma båtuppställningsplatsen i hamnen, typ ikeaparkering, på sommaren är detta är som att köra båt. 

Min båt gör ungefär 10 km/h och det är en ganska vanlig båtfart. Vissa båtar är snabbare, kanske uppåt 55 km/h i marchfart.

Är detta jämförbart med bilkörning på allmän väg?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...