Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
rool

Laga skada i skrov efter grundstötning

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev anuba:

Läs texten snälla! Om han skall laga ett annat hål, ÖVER VATTENLINJEN, måste du naturligtvis tolka min text.
Vad skall du annars med topcoat till?

Skriv vad du menar istället, så slipper du bli feltolkad.

Du skrev inte över vattenlinjen, oavsett hur många gånger jag skulle läsa texten. Du skrev bara laga ett hål. Jag tolkade det därför som att du menade under vattenlinjen iom att det är det TS håller på med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-04-15 vid 14:36 skrev Mange249:

De flesta båtar är byggda i polyester, så det stämmer.

Spacklet är dock en annan produkt och om jag minns rätt brukar det anses att epoxispacklet är tätt, medan polysterditon inte är lika bra för just konstant vattenbejuning.

Polyesterspackel är samma styrenbasedade innehåll som båtens polyester. 

Man måste ändå lägga på en epoxiprimer för att få bra fäste för botten färgen. Så det spelar ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en jävla resa av denna lilla åkomma.

Mät djupet det kanske inte är djupare än det räcker med en tub gelcoatspackel. (Plastic Padding)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den du länkade till nu, plastspackel, funkar den även under vattenlinjen?

står ingenting om att den är vattentålig nämligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen fyller du med gelcoatfiller i några omgångar och sen polerar till det eller fyller du med glasfiberspackel och toppar med gelcoatfiller.

De här medikamenterna kanske du kan tigga till dig några slattar av bland båtkompisarna.

Det är ju inget hållfastighets arbete du skall göra så några mer krävande övningar kan du bortse ifrån. Och båten kommer inte att sjunka oavsett hur du fyller och med vad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Jorgen01:

Antingen fyller du med gelcoatfiller i några omgångar och sen polerar till det eller fyller du med glasfiberspackel och toppar med gelcoatfiller.

De här medikamenterna kanske du kan tigga till dig några slattar av bland båtkompisarna.

Det är ju inget hållfastighets arbete du skall göra så några mer krävande övningar kan du bortse ifrån. Och båten kommer inte att sjunka oavsett hur du fyller och med vad.

Tack för svar, då tror jag mig ha koll på läget 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...