rool 3 Postad 15 April , 2020 Jag stötte lite lätt på grund i höstas med min motorbåt (plastskrov) och skulle behöva fixa detta innan sjösättning. det är inte så att den tar in vatten men glasfibern är framme en aning. tips på hur jag går tillväga, produkter etc emottages tacksamt 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 April , 2020 Skicka foto. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 15 April , 2020 47 minuter sedan skrev Jorgen01: Skicka foto. Kommer här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 15 April , 2020 14 minuter sedan skrev rool: Kommer här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 April , 2020 (redigerade) Slipa rent runt och i och fyll med glasfiberspackel. Kontrollera även insidan. Redigerad 15 April , 2020 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 April , 2020 Lite epoxiprimer över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 420 Postad 15 April , 2020 (redigerade) Om inte glasfibern har spruckit på insidan kan du nog fylla upp hålet med ett glasfiberarmerat spackel. Dock bör du slipa rent för att få en bra greppyta. Biltema har ett som är polyesterbaserat. (mycket Biltema-reklam nu). Den borde du kunna lägga gelcoat på senare eller rent av lägga på epoxygrundfärg och sedan bottenfärg.https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/glasfiberspackel-2000040289 Men om det är hål igenom skrovet så kan du följa råden i den här videon där han fyller upp med fogskum och lägger på ny glasfiber. Redigerad 15 April , 2020 av anuba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 April , 2020 Brukar man inte rekommendera epoxispackel under vattenlinjen och polyester över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 April , 2020 15 minuter sedan skrev Mange249: Brukar man inte rekommendera epoxispackel under vattenlinjen och polyester över? Hela båten är ju byggd i polyester. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 15 April , 2020 Tack för svaren, uppskattas. skulle inte tro det går igenom, borde väl ha märkt det redan i höstas när båten låg i vatten, men kollar givetvis detta först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 April , 2020 (redigerade) 15 minuter sedan skrev Jorgen01: Hela båten är ju byggd i polyester. De flesta båtar är byggda i polyester, så det stämmer. Spacklet är dock en annan produkt och om jag minns rätt brukar det anses att epoxispacklet är tätt, medan polysterditon inte är lika bra för just konstant vattenbejuning. Redigerad 15 April , 2020 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 April , 2020 (redigerade) Såg på videon och det finns en del att kommentera när det gäller utförandet. Först och främst vill jag dock säga att det är kul att se att folk delar med sig som han gör. Det är positivt. Mer sånt! Däremot bör man slipa ner till glasfibern när man lagar ett skrov. Detta blir nog däremot svårt i detta fall, då båten ser ut som en Terhi 440 vilken är gjord i ABSplast(om jag nu har rätt om modellen). De brukar man laga med terhifix även om polyester och glasfiber nog duger gott på en fiskebåt som gör typ 5knop. Sedan suger fogskum vatten, så kan man använda ett tätt skum är det allra bäst. Iden med skum för att bygga formen är dock mycket bra! Jag har själv använt silvertejp från baksidan av en lagning för att bygga formen, så det finns många knep. Slutligen ska man använda skyddsglasögon då ögonen tar mycket stryk, kanske till och med permanent av polyestern. Härdaren är dessutom än värre. Mask är också bra, även om det är mest kritiskt inomhus Redigerad 15 April , 2020 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 April , 2020 7 minuter sedan skrev Mange249: De flesta båtar är byggda i polyester, så det stämmer. Spacklet är dock en annan produkt och om jag minns rätt brukar det anses att epoxispacklet är tätt, medan polysterditon inte är lika bra för just konstant vattenbejutning. Så är det, därför skrev jag epoxiprimer över. En del fyller med gelcoatspackel det funkar också vid mindre skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 420 Postad 15 April , 2020 1 timme sedan skrev Mange249: Brukar man inte rekommendera epoxispackel under vattenlinjen och polyester över? Om man lägger på epoxyspackel som inte är polyesterbaserat skall man inte lägga gelgoat/polyester uppe på. Men om det är en skada om kan lackas så gå går det bra att lägga på ett epoxyspackel. Gelcoatspackel som bygger på gelcoat och mikroballonger skall helst inte lägga tjockare än 1mm. Finns risk att spricker sägs det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 420 Postad 15 April , 2020 Om man har gott om tid kan man titta på den här killen som lagar glasfiberbåtar. Han behandlar ämnet på längden och tvären.https://www.youtube.com/channel/UC0kDqq-pSzdqFUk3oTaHBuA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 April , 2020 Poängen med epoxispackel är ju att bara använda en produkt. Om vi fortsätter att prata om skador under vattenlinjen finns det ju ingen anledning att använda gelcoat överhuvudtaget. Ovan vattenytan där det syns vill man däremot såklart ha gelcoat för att lagningen inte skall synas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StyrmanKarlsson 175 Postad 15 April , 2020 (redigerade) 6 timmar sedan skrev Mange249: Brukar man inte rekommendera epoxispackel under vattenlinjen och polyester över? Nja, polyester fäster väl dåligt på epoxy vad jag vet. Läste nog lite för fort, över vattenlinjen menade du nog. Men om skrovet är av polyester, vad vinner man då med epoxyspackel på en relativt liten punkt. Redigerad 15 April , 2020 av StyrmanKarlsson Eftertanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 April , 2020 18 timmar sedan skrev Mange249: Såg på videon och det finns en del att kommentera när det gäller utförandet. Först och främst vill jag dock säga att det är kul att se att folk delar med sig som han gör. Det är positivt. Mer sånt! Däremot bör man slipa ner till glasfibern när man lagar ett skrov. Detta blir nog däremot svårt i detta fall, då båten ser ut som en Terhi 440 vilken är gjord i ABSplast(om jag nu har rätt om modellen). De brukar man laga med terhifix även om polyester och glasfiber nog duger gott på en fiskebåt som gör typ 5knop. Sedan suger fogskum vatten, så kan man använda ett tätt skum är det allra bäst. Iden med skum för att bygga formen är dock mycket bra! Jag har själv använt silvertejp från baksidan av en lagning för att bygga formen, så det finns många knep. Slutligen ska man använda skyddsglasögon då ögonen tar mycket stryk, kanske till och med permanent av polyestern. Härdaren är dessutom än värre. Mask är också bra, även om det är mest kritiskt inomhus Det är en Sea Ray 280 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 April , 2020 Nu blev det många turer :)) det är en Sea Ray, osäker på typ av skrov, men det är under vattenlinjen så behöver inte glänsa och vara snyggt, endast tätt. Så....vilken produkt skall jag använda av dom som nämnts ovan? epoxisoackel elller polyester? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 April , 2020 Det du känner för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 April , 2020 Det spelar alltså ingen större roll vilken av dessa produkter jag använder, fungerar på samma sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 16 April , 2020 Ja, men be sedan båtkompisen om en slatt Gelshield att stryka på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 420 Postad 16 April , 2020 1 timme sedan skrev rool: Så....vilken produkt skall jag använda av dom som nämnts ovan? epoxisoackel elller polyester? Om du köper ett polesterbaserat spackel så kan du använda den både med och utan gelcoat. I den din nuvarande lagning spelar det ingen roll. Men om du till exempel skall laga ett hål så fyller du först upp med ett glasfiberfyllt polyesterspackel och sedan lägger topcoatspackel uppepå. Polyestetspckar är lätt att få tag på hos Jula och Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 April , 2020 Varför toppcoat? Under vattenlinjen behöver det enbart vara tätt. Om vi utgår från att TS inte äger någon av kemikalierna innan och inte får något av någon båtgranne. Alt 1: Epoxispackel + måla över med bottenfärgen. Alt 2: Polyesterspackel + epoxigrundfärg + bottenfärg. Alt 3: Polyesterspackel + toppcoat + epoxifärg + bottenfärg. Ser i detta läge inte varför man ska använda polyester. Det blir fler moment, dyrare pga fler produkter och knappast bättre. Dessutom är polyester trist att jobba med pga sina ångor. Epoxin är dock allergiframkallande, så där skall man visserligen också skydda sig mot kontakt. Är man petig grundar man även innan målning på epoxispacklet för bättre fäste, men det har fungerat bra ändå när jag spacklat. Här kommer även en guide från International i ämnet(även om det gör reklam för deras egen produkt ger det viss info). http://www.yachtpaint.com/swe/diy/ask-the-experts/småreparationer-av-gelcoat.aspx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 April , 2020 2 timmar sedan skrev rool: Det är en Sea Ray 280 Menade båten på videon. Din båt är gjord av polyester, armerad med glasfiber så hans guide passar bra för din båt. Spackel duger enbart för de skador där hållfastheten inte är påverkad, så har man hål eller sprickor behöver man laminera istället. Det finns guider i detta om du söker på google, tror exvis att hamnen.se kanske har. Annars brukar tillverkarna lägga ut tips likt guiden jag länkade till i inlägget ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 16 April , 2020 Nu köpte jag detta, hoppas det funkar. har läst både ”laminat” och ”epoxy” här i tråden så hoppas detta är rätt. tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 April , 2020 Det där går att göra spackel av, men det bygger på att man tillsätter ytterligare produkt. Det du köpt är liknande det killen på videon använde tillsammans med glasfibermattorna. Konsistensen blir relativt flytande och kommer därför tyvärr att rinna iväg när du applicerar. Denna passar bättre: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2000042332 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 420 Postad 16 April , 2020 4 timmar sedan skrev Mange249: Varför toppcoat? Under vattenlinjen behöver det enbart vara tätt. Läs texten snälla! Om han skall laga ett annat hål, ÖVER VATTENLINJEN, måste du naturligtvis tolka min text. Vad skall du annars med topcoat till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 420 Postad 16 April , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mange249: Denna passar bättre: https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lattvikts-epoxispackel-2000042332 Men måste du köpa ett annat spackel om du skall lag över vattenlinjen. Den är bättre för hela båten.https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/bilspackel/plastspackel-2000040282 Redigerad 16 April , 2020 av anuba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser