johan_sjobjorn 212 Postad 15 April , 2020 Hejsan, Jag är på jakt efter en DC och har sneglat efter en amerikansk sådan på ca 20-23 fot (det finns en separat tråd om detta). Efter att ha läst på lite om amerikanska båtar har jag förstått att det är viktigt att kolla kondition på aktierspegel och balkar i båten som ofta är gjorda i trä / playwood. I värsta fall kan man få en båt med röta i och arbetet med att åtgräda sådant är så omfattande att man bör fundera på om det skall göras. Orsaken till problem med röta kan antingen vara brister i konstruktion eller kanske mer vanligt felaktigt utförda installationer, tex. trimplan. Årsmodeller på båtar som jag tittar på är årsmodell 2000 - 2010 (förmodligen något därimellan). Mina frågor: Är det någon skillnad på Nordiska och Amerikanska båtar när det gäller användade av trä i konstruktionen ? Används tex. trä balkar för att stärka upp skrovet eller plywood i akterspeglen på en nyare Yamarin, Flipper, Uttern ? Någon här som är insatt i ämnet / har koll på hur det ligger till? Det förefaller som de amerikanska tillverkarna fort.f använder trä för att stärka upp sina båtar. "Skräckartikel" i ämnet https://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 15 April , 2020 22 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: "Skräckartikel" i ämnet https://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm Den artikeln är 20 år gammal, undrar om det är lika illa på nya båtar eller att det är bättre lösningar nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 April , 2020 Man undrar ju, eller har jakten på kostnader ytterligare förenklat byggandet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 15 April , 2020 18 minuter sedan skrev M__G: Man undrar ju, eller har jakten på kostnader ytterligare förenklat byggandet.... 26 minuter sedan skrev Kane: Den artikeln är 20 år gammal, undrar om det är lika illa på nya båtar eller att det är bättre lösningar nu? Ja, artikeln handlar om båtar byggda innan år 2000, troligen mestadels 80 & 90 talsbåtar. Frågan är om byggtekniken har ändrats. Blivit bättre eller sämre.. Generellt tror jag att man bygger billigare idag, men för den skull behöver det inte vara sämre. Det jag funderar över är om detta är ett amerikanskt fenomen eller om det är lika vanligt hos de nordiska båtbyggarna? En sak är säker, jag kommer knacka och mäta fukt när jag kollar på båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 15 April , 2020 Jag vet tyvärr inte. Men läst någonstans att det var mycket trä i konstruktioner förr. Särskilt i akterspeglar. En medlem här håller på att renovera en styrpulpet och den hade trä i akterspegeln men vet inte hur gammal eller om det görs så fortfarande. Hoppas någon har svar för frågan är ju lite intressant. Generellt har väl amerikanska båtar tveksamt ryckte. De som äger brukar säga att de inte är sämre än andra. Kompis hade en bayliner från vill minnas tidigt 90-tal, extremt uselt bygge tycker jag, men gick rätt bra i vattnet. Men just bayliner var väl kända för dålig kvalité på den tiden och påstås blivit betydligt bättre. En annan kompis hade en wellcraft dc runt 20 fot. Bätte byggd kändes det som men hejdlöst låg i både fribord och inredning, inte vidare praktiskt. Som att sitta på golvet. Sen är det ju så att smaken är som baken. Där finns det kanske inget rätt eller fel, mera var ska den användas och till vad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 15 April , 2020 2 timmar sedan skrev M__G: Jag vet tyvärr inte. Men läst någonstans att det var mycket trä i konstruktioner förr. Särskilt i akterspeglar. En medlem här håller på att renovera en styrpulpet och den hade trä i akterspegeln men vet inte hur gammal eller om det görs så fortfarande. Hoppas någon har svar för frågan är ju lite intressant. Generellt har väl amerikanska båtar tveksamt ryckte. De som äger brukar säga att de inte är sämre än andra. Kompis hade en bayliner från vill minnas tidigt 90-tal, extremt uselt bygge tycker jag, men gick rätt bra i vattnet. Men just bayliner var väl kända för dålig kvalité på den tiden och påstås blivit betydligt bättre. En annan kompis hade en wellcraft dc runt 20 fot. Bätte byggd kändes det som men hejdlöst låg i både fribord och inredning, inte vidare praktiskt. Som att sitta på golvet. Sen är det ju så att smaken är som baken. Där finns det kanske inget rätt eller fel, mera var ska den användas och till vad. Ja det vore verkligen intressant att få större inblick. Det sägs ju att plastbåtar håller hur länge som helst. Det är väl en sanning med modifikation - plasten må hålla ihop men det hjälper föga om strukturella delar ruttnar. Allt började med att jag sökte information om en Sea Ray och snubbla över den här stackaren som åkte på lite mer arbete än han först tänkt. Man kan följa hela renoveringsarbetet och det är inte lite arbete. Som tur är för den här killen verkar han både ha kunskapen, tiden och verktygen för att göra jobbet. Det visade sig att båten var helt rutten innanför den yttre skrovkonstruktionen. Kanske inte något alla tänker på när de köper en plastbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 15 April , 2020 Jag har haft både amerikanska och nordiska båtar. Det var trä som distansmaterial i min finsktillverkade Flipper. Det är ju egentligen inget att orda om så länge det är tätt. Kompis som hade en Flipper 999 med ruttet trä under däck, det var "bara" att lossa innertak, skrapa rent och plasta på nytt distansmaterial. Om man får fukt i akterspegeln så river man ut det innifrån och sätter nytt distansmaterial - dom flesta som sätter nytt distansmaterial i akterspeglar använder plywood för att det är starkt och sedan plastar dom med matta utanpå - blir kanonbra. Visst det tar lite längre tid än en helg, men det är görbart för den normalhändige. Fördelen idag med jotob är att folk gör instruktionsvideos på det mesta, så det går att lära sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 15 April , 2020 Hade en Ockelbo dc 21 ifrån -68 som hade balsa som distans i fördäck, läckande knap gjorde balsan matjordslik. Rätt jobbigt att ligga på rygg och plasta underifrån, men oj vad man lärde sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 15 April , 2020 52 minuter sedan skrev RikardE: Jag har haft både amerikanska och nordiska båtar. Det var trä som distansmaterial i min finsktillverkade Flipper. Det är ju egentligen inget att orda om så länge det är tätt. Kompis som hade en Flipper 999 med ruttet trä under däck, det var "bara" att lossa innertak, skrapa rent och plasta på nytt distansmaterial. Om man får fukt i akterspegeln så river man ut det innifrån och sätter nytt distansmaterial - dom flesta som sätter nytt distansmaterial i akterspeglar använder plywood för att det är starkt och sedan plastar dom med matta utanpå - blir kanonbra. Visst det tar lite längre tid än en helg, men det är görbart för den normalhändige. Fördelen idag med jotob är att folk gör instruktionsvideos på det mesta, så det går att lära sig själv. ja byggtekniken är förmodligen snarlik på båda sidorna atlanten även om båtarnas utforming kan skilja sig en aning. USA båtar finns ju i olika snitt, allt från bayliner till Boston Whaler och här har vi allt från Ryds till Nordstar eller vad som nu är en rättvis jämförelse. Oavsett är det bäst att kolla upp akterspegeln vid beg. köp även om båten ser ut och annonseras som en glasfiberkonstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser