Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025

Rekommendera Poster

undrar om det vita är skadligt och köra med båten det handlar om en bayliner 2455 med 5,0 motor som inte vart startad på 10 år men konserverad innan den ställdes in :)

20200414_185035.jpg

20200414_185004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Får börja med att säga att jag kan inget om dessa drev specifikt, men det ser ut som att du behöver byta anoder. Sen är min erfarenhet att när saker stått still så länge och det finns packboxar, o-ringar och packningar så är det stor risk att de inte håller när grejerna börjar användas igen. 
 

Hade jag vart dig hade jag provtryckt drevet till att börja med. 

Redigerad av Mellqvist

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vita är offrade anoder påverkar inte framfarten, viktigare är att du kollar

drivaxeldamasken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så mycket för tipsen ska kolla upp det där med anoder och nä som du säger mellqvist så är det nog mycket packningar man får byta :)tack för hjälpen så länge :):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att starta motorn på land.

När den startat och gått tio minuter utan störning

stäng av och inspektera. Sen kan du byta det du känner för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja precis va bara väldigt osäker på drevet annars har jag dragit runt motorn med startmotorn så kolvar verkar ej ha rostat men detta är tänkt som ett långtidsprojekt då jag är ny på detta samt att jag har väldigt tråkigt just nu :) men om man hade fått byta hela drevet hade det blivit dyrt känner jag :) tackar så hjärtligt för att du tog dig tid och svara :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till, när man har ett OMC drev skall man se till så att man

har en röd växelwire ifrån drevet till motorn.  Varför vet jag ej men

jag hade det på mitt drev, tidigare ägaren hade bytt efter vissa växelproblem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter i drevet. Den är enkel att byta. Om du skruvar bort kåpan så ser du pumpen innanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...