seglarfralla 3 Postad 13 April , 2020 Har en Yanmar 3JH5e 40hk ifrån 2014 som läcker in sjövatten bara vid gång. Har svampat upp ca 1/2 liter per timme på första turen när jag körde några timmar. När jag sen skulle felsöka i hamn utan att ha motorn i dragläge bara låg still vid bryggan men ökade varvtalet till 2000 läcker det ingenting så det verkar bara läcka i dragläge. Vad skulle det kunna vara har även smakat det är saltvatten som droppar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 13 April , 2020 Börja med att kontrollera vacumventilen. När motorn står o puttrar på tomgång så är det inte ovanligt att den läcker (orginalventilen från Yanmar är helt kass). Om det är vacumventilen så försök inte göra service på den. Köp istället en Martec vacumventil så är problemet ur världen för all framtid. Notera att Martecventilerna finns för olika grova slanganslutningar så mät innan du åker till båttillbehörsbutiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 13 April , 2020 sätt fast båten ordentligt i bryggan ,lägg i växel o lite gas, allt rör ju sig lite annorlunda när motorn körs med drivning, då borde du kunna se vart det läcker ifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 13 April , 2020 S-drev eller axel? Kan det vara axeltätningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 13 April , 2020 Ett sätt att spåra småläckage är att placera små papperstussar (toapapper fungerar bra) på ställen där det kan tänkas läcka in. Kör ett tag o kolla sen vilka tussar som blivit blöta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 15 April , 2020 (redigerade) Hej, jag skulle också kontrollera motorns sjövattenpump. Packboxen kan börja läcka. Redigerad 15 April , 2020 av Klubbjackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 15 April , 2020 Kan det vara frågan om en läkande roderaxel?. Båten lägger sig i annat läge vid motordrift och tryckförhållande ändras... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser