Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
ChristerN

Hållbarhet kapell

Rekommendera Poster

Hej

Monterade igår kapellet på storbåten efter att ha lagt många timmar (Ca 30-35) på att sy nya sömmar. Då sprack kapellet i tyget! 😪

Så, frågan är: Hur länge ska man räkna med att ett kapell håller?

Mitt kapell har hållit i tio år och är ca 2 m brett och 2 meter långt och behöver sitta ganska sträckt för att det inte ska samlas vatten ovanpå.
Jag har de senaste höstarna tvättat det med ShipShapes rengöring eftersom jag alltid haft lite mögeltendenser i taket på kapellet och SS är det enda medel som jag provat som tar bort möglet men det innehåller klorin som ju sliter en del på både sömmar och tyg. 
Jag kan tänka mig att ett mindre kapell, eller en sprayhood, som inte behöver sitta lika sträckt kan hålla betydligt längre. 
Erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirka 15 år för ett kapell som sköts väl och som inte behandlas med kemikalier skulle jag vilja påstå. Ett par proffstvättar kan ingå i 15 år, men en enda proffstvätt kan även förstöra kapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan skrev Mackey:

men en enda proffstvätt kan även förstöra kapellet.

Ja, om det är ShipShape som ligger bakom försvagningen så vet jag ju att en del kapellföretag använder det som rengöringsmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det kanske skillnad på olika tyger också?

Mitt hamnkapell är från 80-talet - tyget är som vaxduk. Blekt men annars i gott skick. Vet inte hur mycket använt det var innan jag köpte båten. 

Fick sy i fyra nya hankar inför årets säsong. Sitter helt löst endast fästad i ett tiotal hankar..

IMG_20200413_211425.thumb.jpg.2e1822376b7b830675642be0e637cf4b.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt kapell är från 1989 med omsydda sömmar och ny ruta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...