kallekullager 0 Postad 13 April , 2020 (redigerade) Ursäkta min okunskap, men jag har sökt runt utan att bli riktigt klok på detta. Jag har köpt denna länspump från Biltema, https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/manuell-lanspump-2000037509, där det står att slanganslutningen är 34,5 mm. Jag hittar dock inte någon butik som säljer slangar som är 34,5 mm. Borde det inte vara någon standard? Eller ska man köpa elastiska slangar som är ca 32 mm? Om det inte vore för corona hade man ju kunnat åka runt i butiker och testa, men nu vill jag helst undvika det. Är det någon expert som kan vägleda mig i rätt riktning? Redigerad 13 April , 2020 av kallekullager Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 13 April , 2020 (redigerade) Jag hade nog kört den här och klämt ihop med slangklämma, https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/slangar/armerad-pvc-slang/pvc-allroundslang-38mm Notera att den skall mynna ovan vattenlinjen. Redigerad 13 April , 2020 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 13 April , 2020 kanske är anslutningen gjord för 1 3⁄8 tums slang? 38 mm är ett vanligt innermått i Sverige så kör på Peter_K:s förslag med en ROSTFRI pari-klammer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 April , 2020 (redigerade) Tycker 3,5 mm skillnad låter lite tveksamt. Skulle linda något runt anslutningen för att öka diametern, eltejp, isoleringsband, vulktejp? Annars tar jag gärna en obetydligt för liten slang och värmer så den går att kränga på. Redigerad 13 April , 2020 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallekullager 0 Postad 14 April , 2020 Tack! Jag tror att jag går enligt trewq's förslag och köper en mindre slang och kränger på! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 14 April , 2020 2 timmar sedan skrev kallekullager: Tack! Jag tror att jag går enligt trewq's förslag och köper en mindre slang och kränger på! Värm på litet försiktigt med varmluftspistolen så blir slangen lättare att klämma på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser