Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst MP

mercury 50hp 1973 4-cyl

Rekommendera Poster

Gäst MP

Har monterat nytt (begagnat) växelhus och har då följande iaktagelse. Tongången är låg och trots det otroligt jämn och fin. Kan smyga in backen så att det inte är möjligt att höra ett enda skrap eller klonk. Men när man lägger in växel fram så skapar det och klonkar. Har ingen erfarenhet om hur det skall låta eftersom jag är nybliven motorägare, men jag tycker att det borde vara tvärt om, eller tänker jag fel. Finns det någon del som man så att säga kan vända fel 180 grader när man monterar växelhuset på riggen? Alla tester är gjorda via torrsim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske sliten klutch i växelhuset. Är ju rätt vanligt. För det kanske du inte såg om du satt in ett helt växelhus. Begagnat ät just begagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MP

elanen Kan du ge lite mer info om vad klutch i växelhuset är för något och vad den har för funktion. Och om den är sliten yttrar sig problemet [KUR]skrap klonk[/KUR] då enbart när man lägger i växeln framåt. Kan inte släppa tanken på att jag har monterat något fel när det gäller växeldetaljerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte öppnat och själv mixtrat inne i växelhuset. Betyder det ju att den del i växelhuset som gör det lätt att växla blivit sliten. Att förklara en metalldel i en växellåda ser ut gör det ju inte bättre. Om backen går lätt och framväxeln dåligt. Är det ju inget felmonterat. Mercurys växlar är annars kända för att gå mjukt. Får du i framväxeln och motorn går framåt. Då är den i varje fall i. Går inte vända fel så att back blir fram och vice versa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MP

Tackar för svaren. Jag har ej haft växelhuset isärmonterat utan det har hela tiden varit en enhet. Så inne i växelhuset har jag inte ändrat på någonting. Jag är helt medveten om att begagnat ej är nya grejor och därför kanske inte har en fullödig funktion som när delen var ny. Trodde bara att jag monterat något fel beroende på att när jag varit passagerare så har jag alltid tyckt att det varit mycket klonkande skrapande o smällande när man lägger in backen på en utombordare oberoend märke. Därav min reaktion. Men denna funktion kanske är bättre och smidigare på nya utombordare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Hej, har haft samma problem. Med tiden kan det bli lite större spel mellan växlarna. Du kan ju justera växelarmens position från reglaget. Prova så att justera lite fram och tillbaka. Kontrollera att propellern verkligen står still i neutral efter att du lagt i back och släppt tillbaka. Om det går så skulle jag föredra att ha skrap, klonk när man lägger i backet och en sjysst växel frammåt. Risk att det slirar och sliter lite annars vid belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MP

[KUR]Du kan ju justera växelarmens position från reglaget[/KUR]. Var gör man det? I själva reglaget eller? Kontrollera att propellern verkligen står still i neutral efter att du lagt i back och släppt tillbaka. Jag har kollat detta och propellern står ej still när man går tillbaka till neutral. Om det går så skulle jag föredra att ha skrap, klonk när man lägger i backet och en sjysst växel frammåt. Precis det är dit jag vill komma. Om man sedan har lite skrap och klonk när man lägger in backen tycker jag att man får ta p.g.a att det är en begagnat växelhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Rickard

Var lite otydlig. Precis innanför motorkåpan på höger sida sitter fästet till reglaget följ den nedre armen till växelställaren under förgasaren. Kommer inte ihåg på rak arm men där finns ett antal punkter som du kan justera läget på armen. Mvh Rickard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...