wreckdiver 8 Postad 10 April , 2020 Hej jag har läckage från roderaxeln och där sitter en nylontätning i två delar som gängas ihop. Mellan delarna är det en gummiring som verkar ha sätt sina bästa dagar. Är det någon som känner igen tätningen och vet vilket fabrikat det kan vara? Tänkte försöka byta gummipackningen. Ska den smörjas något? Det finns inga nipplar eller liknande. Båten är en 30fots motorbåt byggd i Mariestad om det kan ge någon ledtråd till fabrikat på tätningen. Tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 10 April , 2020 Hur långt under vattenlinjen sitter tätningen? Går det att montera en grov slang (kan även tillverkas av en gummilapp som limmas ihop till en grov slang) som kläms fast med en slangklämma runt röret vid tätningen och låta slangen gå så högt upp att vattnet inte rinner in i båten. Sedan låta vattnet stiga i slangen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 10 April , 2020 Det är ju en bra idé men på axeln sitter ju styrarmen direkt så det funkar nog inte tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 292 Postad 12 April , 2020 Hej Jag hade en sådan tur att axel och hylsans dimensioner gjorde att jag kunde sätta dit en Black Jack axeltätning som är gjord för propelleraxel, håller i evighet. Kolla om det kan passa! Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 12 April , 2020 Kanske det är en vanlig o-ring som skall sitta mellan nylondelarna? De finns i standardstorlekar. Mät diametern på roderaxeln och ytterdiametern på spåret i nylonet så har säkert den lokala lager- och tätningsaffären den på hyllan. Biltema och dylika säljer också o-ringssortiment som med lite tur kan innehålla rätt o-ring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser