Rodde66 0 Postad 8 April , 2020 Är det någon som har erfarenhet av denna batteriväljare från jula? https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/battillbehor/elkomponenter/batterivaljare-650384/ Som jag har forståt är det att man kopplar batterier till var sin terminal och generator och start till nästa men jag kan inte förstå vad de andra två är till. Alla tips uppskattas 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 April , 2020 Inte av just den, men snarlika. Jag gillar personligen inte dessa helt manuella omkopplare, batteriväljare. Dom har i allmänhet följande lägen; 0 (inget batteri inkopplat) batteri 1, batteri 2, samt båda batterierna. I hamn väljer man att koppla in det som man använder som förbrukningsbatteri, under gång kopplar man om till båda batterierna så att båda laddas (beroende på var kabeln från generatorn är inkopplad). MEN, den lille Alzheimer brukar finnas med som fripassagerare ombord och ser till att båtens maskinist eller driftstekniker glömmer att ställa om batteriväljaren när man kommit i hamn, så att läge "båda" är inkopplat. Sedan laddas det telefoner och datorer, kylskåpet går hela dygnet och tv-tittande på kvällen, det kanske blir blåsigt eller dåligt väder så man stannar i hamn längre än man tänkt sig, och när man skall därifrån finns det inte någon ström kvar till startmotorn. Den väljaren jag en gång hade i en båt, och den min dotter hade i sin båt var av urusel kvalitet, någon billig kopparlegering i kontakterna som ärjade och anslutningsskruvar som inte riktigt satt fast i plasten, måhända är Julas kanske bättre, i alla fall när den är ny... Men jag vill gärna varna för dessa som jag anser vara rätt så dåliga ur olika synvinklar. Det är bättre med två vanliga "huvudströmbrytare" (som numera heter "batterifrånskiljare") en till varje batterigrupp och någon typ av automatisk laddningsfördelning, antingen relä eller dubbeldiod, så slipper man glömma ihåg att koppla in, koppla om eller sätta i land minnesförtärande fripassagerare. Sedan kan man ju glömma bort sig och ladda ur startbatteriet ändå, men risken är mindre. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 8 April , 2020 (redigerade) Jag kan inte svara direkt på hur det ska kopplas, men med de anslutningarna ska du kunna bryta magnetiseringen på generatorn innan du bryter bort generatorn från batteriet. Därmed räddas generatorns dioder (eller annan ombordelektronik) från att förstöras av att spänningen stiger när generatorn inte har belastning från batteriet. Generellt gäller annars att man inte ska slå om huvudbrytaren när motorn går av just det skälet, och denna typ av brytare är då lite farlig eftersom någon okunnig kan lockas slå om den när man startat motorn. Bättre att ha ett skiljerelä, t ex Biltemas, eller som jag ha en enda bank och skydda batterierna från urladdning med ett underspänningsskydd. Hittade motsvarande kopplingspunkter på en huvudströmbrytare från Biltema, kan misstänka att det är samma leverantör. Funktionen är dock inte omnämnd på Biltemas hemsida och jag hittar inte heller manualen där. Redigerad 8 April , 2020 av Flipperskeppare 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 April , 2020 Det står "FIELD" vid de små skruvarna, kan det vara avsett att koppla magnetiseringen av generatorn dit? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rodde66 0 Postad 8 April , 2020 Det är exakt min fråga. för de andra jag har kollat kopplar man generator till den tredje koppling den som i detta fall heter feeder så jag blev helt förvirrad när jag har sett de andra två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rodde66 0 Postad 8 April , 2020 4 timmar sedan skrev Flipperskeppare: Jag kan inte svara direkt på hur det ska kopplas, men med de anslutningarna ska du kunna bryta magnetiseringen på generatorn innan du bryter bort generatorn från batteriet. Därmed räddas generatorns dioder (eller annan ombordelektronik) från att förstöras av att spänningen stiger när generatorn inte har belastning från batteriet. Generellt gäller annars att man inte ska slå om huvudbrytaren när motorn går av just det skälet, och denna typ av brytare är då lite farlig eftersom någon okunnig kan lockas slå om den när man startat motorn. Bättre att ha ett skiljerelä, t ex Biltemas, eller som jag ha en enda bank och skydda batterierna från urladdning med ett underspänningsskydd. Hittade motsvarande kopplingspunkter på en huvudströmbrytare från Biltema, kan misstänka att det är samma leverantör. Funktionen är dock inte omnämnd på Biltemas hemsida och jag hittar inte heller manualen där. Nja biltemas är en tredje del av dena alltså mycket mindre. Sen hur deras kopplingschemma ser ut vet jag inte riktig. Ska försöka hitta den då de kanske beskriver det lite bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 April , 2020 (redigerade) Annars har jag sett att det suttit en varningstext på sådana batteriomkopplare att dom inte får manövreras under gång då man kan skada generatorn. Kanske man skall koppla generatorns fältlindning hit? Men koppla inte något som du har koll på. Man kan ju ignorera dessa anslutningar också. Med den synnerligen bristfälliga bruksanvisningen hade jag aldrig köpt den produkten. Sannolikt finns det väl heller ingen butikspersonal på Jula som kan förklara hur det skall kopplas heller. Ring till Julas hk i Skara och fråga hur det skall vara (västgötsk ordvits) eller hellre använd deras chatt. Om dom inte kan ge en bra förklaring så lämna tillbaka skit... förlåt, ”produkten” och köp ordentliga batterifrånskiljare istället. Och köp då inte sådana av plast på Jula eller Biltema utan mer ordentliga grejer, därmed inte sagt att det skall köpa de dyraste du kan finna. Detta är grejer som tillhör båtens viktigaste elektriska komponenter, se till att du har ordentliga och välfungerande grejer här, om du inte har det orsakar det en massa irritation och kanske allvarligare saker längre fram. Strömlöshet och elhaverier slår ju sällan till i hamn under vackert väder nära till verkstäder och tillbehörsbutiker. Mr. Murphy ser till att sådant inträffar under sämst tänkbara förhållanden och tidpunkter. Oväder söndag förmiddag på Tjurpannan eller annat mindre trevligt blåshål. Redigerad 8 April , 2020 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 April , 2020 Har nu haft en liknande, kanske likadan i tio år utan problem. Kunde lika gärna haft en enklare eftersom jag alltid har båda batterierna inkopplade, vet att jag kan veva igång motorn om det kniper. Tidigare hade jag en snarlik, men när det blev en häftig kortslutning pga att startmotorn ramlade av (ja faktiskt) så smälte omkopplaren och det gick inte att bryta strömmen med den. Har nu en 200 A säkring direkt på batteriet. Flera lärdomar av den resan. Kanske något att beakta? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 8 April , 2020 14 timmar sedan skrev Rodde66: Ett tecken på tillförlitlighet/kvalitet på en batterifrånskiljare är att titta på anslutningsmuttrarna. Med klena muttrar så blir det en rätt liten anliggningsyta för de batterikablar (såklart med polskor) du ska spänna fast i frånskiljaren. Man kan misstänka att den invändiga dimensioneringen är av samma karaktär..... Det är av denna anledning de blir överhettade o smälter samman vid höga strömmar - just då de behövs som bäst för att bryta strömmen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 April , 2020 10 timmar sedan skrev Lintott: Ett tecken på tillförlitlighet/kvalitet på en batterifrånskiljare är att titta på anslutningsmuttrarna. Med klena muttrar så blir det en rätt liten anliggningsyta för de batterikablar (såklart med polskor) du ska spänna fast i frånskiljaren. Man kan misstänka att den invändiga dimensioneringen är av samma karaktär..... Håller med. Hade valt typ denna, Blue Sea 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 108 Postad 9 April , 2020 2020-04-08 vid 15:42 skrev trewq: Har nu haft en liknande, kanske likadan i tio år utan problem. Kunde lika gärna haft en enklare eftersom jag alltid har båda batterierna inkopplade, vet att jag kan veva igång motorn om det kniper. Tidigare hade jag en snarlik, men när det blev en häftig kortslutning pga att startmotorn ramlade av (ja faktiskt) så smälte omkopplaren och det gick inte att bryta strömmen med den. Har nu en 200 A säkring direkt på batteriet. Flera lärdomar av den resan. Kanske något att beakta? Säkring är ett måste, den bryter när det blir ett allvarligt fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rodde66 0 Postad 9 April , 2020 2 minuter sedan skrev vega1959: Säkring är ett måste, den bryter när det blir ett allvarligt fel. Ja min tanke är att ha en säkring 2 minuter sedan skrev vega1959: Säkring är ett måste, den bryter när det blir ett allvarligt fel. Ja min tanke är att montera varje batteri med tillhörande säkring innan de går in i avbrytaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 9 April , 2020 19 timmar sedan skrev Lintott: Ett tecken på tillförlitlighet/kvalitet på en batterifrånskiljare är att titta på anslutningsmuttrarna. Med klena muttrar så blir det en rätt liten anliggningsyta för de batterikablar (såklart med polskor). Har man inte så stora strömmar så ser de väl rätt ok ut. Jag var faktiskt förvånad över att de var så pass stora när jag köpte motsvarande på Biltema Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rodde66 0 Postad 10 April , 2020 19 timmar sedan skrev Dava: Har man inte så stora strömmar så ser de väl rätt ok ut. Jag var faktiskt förvånad över att de var så pass stora när jag köpte motsvarande på Biltema Ja de är rejält Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser