Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Gäst Peter Svensson

Johnson 55 hk -79 surnar?

Rekommendera Poster

Gäst Peter Svensson

Hej, Har nyligen köpt en 55hk Johnson som fungerar bra när jag startar den kall och sedan kör i 30 minuter (fort och sakta). När jag sedan drar av gasen till tomgång eller mycket sakta framfart, så dör den (nästan som om den inte får bensin eller att tomgången blir för låg och den inte orkar fram), även om jag försöker gasa igen så lägger den av. Därefter är det omöjligt att starta (elstarten drar runt motorn men den tänder inte, det verkar som om den är sur). Vet inte vart jag skall börja leta. Vore mycket tacksam för bra tips, kanske är det uppenbart för någon som varit med om liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att den får för mycke soppa... byt munstycken och nålar i förgasarna. Meckar du själv blir det inte så blodigt.... Lämnar du in motorn så kostar bytet och injusteringen mellan 400-1000... Är den inte servad för i år kan det vara värt att byta impeller och olja i drevet samtidigt.. Storservice...kontroll/injustering förgasare/tändning, byte olja och impeller, komp prov etc... ligger runt 2000-2500 skulle jag tro..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Tackar, är inte superhändig själv, så det är nog bäst att lämna in... Har även hört att det skulle kunna vara Statorn som tydligen sitter under svänghjulet som kan orsaka problemet - eftersom det endast uppstår då motorn är varm - vad tror du om det? Nu har även startmotorn lagt av, fick rådet att kolla kolet i den och ev byta det först.... /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När den stannar dvs dör när du drar ner gasen , har du kollat Stiften efter det ? Då ser du ju om den är sur eller inte ! //Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart kan man får tag på munstycken och nålar till en Johnson 70hk -80 i västmaland ? //CruiseMan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hillskärs i Umeå e duktiga på evinrude, dom har alla delar mm mm inlagda på cd...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten.... Har du provat att köra med kylspray på elektroniken.. Det kan var så att den är på gång att säga upp sig.. Prova att kyla ner den när den vägrar starta... antingen vanlig kylspray, går oxå med startgas....de kyler det med....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...