Strosselhuset 83 Postad 5 April , 2020 Hallå... Håller på med vårservice av min utombordare, en Mercury 50 hk 4takt EFI årsm 2003. Har läst lite olika trådar där problem med Poppetventilen föreligger och det rekomenderas då att serva denna ventil. Har letat i div. dokumentation och även letat på motorn men hittar inget som skulle kunna vara en Poppetventil. Så... Har jag en Poppetventil? Jag tror inte det men vet inte. Lite mer generella frågor: Är det bara Mercury som har denna skapelse eller även andra fabrikat? Finns den på 2 och 4takt? Bara på "stora" motorer eller även på små? Varför finns den och vad gör den? Någon som vill bringa lite ljus i mörkret 🙂 /Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 5 April , 2020 (redigerade) Poppet valve kallas på svenska för tryckhållningsventil och det beskriver vad den gör ganska bra. Den reglerar kylvattenflödet genom att öppna/stänga vid ett visst vattentryck. På låga varvtal(ofta under ca1500varv) styr termostaten kylningen. Poppetventilen är då stängd för att flödet skall orka runt/räcka till. När motorvarvet går upp ökar vattentrycket/flödet från impellerpumpen och poppetventilen öppnar. Motorn får då mer kylvatten vilket behövs på högre varv. Om ventilen inte öppnar, går motorn varm på högre varv pga brist på vatten. Fastnar den i öppet läge, går motorn istället varm på lågvarv... Jag sitter lite illa till för att kika, men är osäker på om det sitter poppet på den modellen. Guestsson brukar ha svart bälte i att kolla upp motordelar, så vi får hoppas att han hittar tråden... Redigerad 5 April , 2020 av Mange249 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 5 April , 2020 2 timmar sedan skrev Mange249: Poppet valve kallas på svenska för tryckhållningsventil och det beskriver vad den gör ganska bra. Den reglerar kylvattenflödet genom att öppna/stänga vid ett visst vattentryck. På låga varvtal(ofta under ca1500varv) styr termostaten kylningen. Poppetventilen är då stängd för att flödet skall orka runt/räcka till. När motorvarvet går upp ökar vattentrycket/flödet från impellerpumpen och poppetventilen öppnar. Motorn får då mer kylvatten vilket behövs på högre varv. Om ventilen inte öppnar, går motorn varm på högre varv pga brist på vatten. Fastnar den i öppet läge, går motorn istället varm på lågvarv... Jag sitter lite illa till för att kika, men är osäker på om det sitter poppet på den modellen. Guestsson brukar ha svart bälte i att kolla upp motordelar, så vi får hoppas att han hittar tråden... Tack @Mange249 Välformulerade och engagerade svar från dig vilket uppskattas! Då förstår jag Poppetventilens funktion. Har inte hittat något i sprängskisserna som tyder på att jag har en men kan ju ha missat i alla fall. Sitter ingen i termostathuset i alla fall. /Mathias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser