Dava 288 Postad 5 April , 2020 Iläggning imorgon. Ska jag försöka lägga en sträng Sika i skarven som finns mellan köl och skrov? Botten är epoxibehandlad för ett par år sedan men skarven har öppnat sig runt om till följd av svajköl. Tydligen vanligt problem på båttypen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 475 Postad 5 April , 2020 Är novis i detta ämne, men bör du inte dra åt kölbultarna först. Men det kanske du redan gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 5 April , 2020 Den står ju på kölen just nu. Men det är klart att det kanske vore bra att spänna kölbultarna innan iläggningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 5 April , 2020 Svajköl är snarare att plasten runt kölen mattas ut pga avsaknad av tvärgående förstärkningar. Jag hade f ö dragit åt kölbultarna när båten står på land, om det är var problemet är. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 April , 2020 Vi gjorde så här när vi hade läckage i skarven. Vet inte hur infästninge av kölen på en Soling ser ut, men kanske sitter kölen direkt mot skrovets boten utan någon nedbyggd kölsula. Då är jag på fel spår... Vår båt har en början på en köl i glasfiber nedbyggd cirka 20 cm från båtens botten. Vi körde vinkelslip runt om i skarven, håll samma vinkels om i bilden nedan. Sedan skrapade vi loss ev. löst tätningsmedel precis i skarven. Sedan fyllde vi i med Sikaflex i den nymåneformade skarven och slätade ut med en japanspackel, en sådan där utan skaft. Det har funkar i många år nu. Denna vinkel mot kölen ger en nymåneformad skarv som är lätt att fylla i med Sikafelx. Kör ner 2-3 mm i materialet, hälften i skrovet och hälften i skrovet. Om skarven sitter dikt mot botten gäller det att skrapa rent (vinkelslipa) ordentligt runt hela skarven och få dit Sikaflex eller annat tätningsmedel längs hela skarven. OBS! Rätt sätt att utföra denna reparation är naturligtvis att ta loss kölen och rengöra ytorna. Därefter på med ny sika eller liknande och sedan dra ihop allt igen. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 5 April , 2020 Tack för en bra beskrivning. Ska köra dit och se vad jag kan göra strax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 953 Postad 5 April , 2020 Vad är det egentliga problemet och vad vill du åstadkomma? Har du läckage så kan det vara enklare att lossa muttrarna på kölbultarna, täta under brickorna och dra tillbaka muttrarna. Att få tätt på läckage genom att försöka foga i skarven är en tveksam insats. En liten miss någonstans så kommer vattnet att leta sig in. Sen kan det gå att få det att se snyggare ut med lite sika i skarven men efter sjösättningen så är det bara fiskarna som ser det. År du bekymrad över svajkölen så kommer lite utanpåliggande sika i skarven inte att att påverka svajandet överhuvudtaget. Enda sättet att minska svajandet är att lägga förstärkningar så att kölinfästningen blir stadigare. (invändiga tvärsbalkar och förstärkning mellan balkarna och infästningen av kölbultarna) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser