Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
tugge

Nasa bm-1 plus o minus eller spänning

Rekommendera Poster

God kväll

har idag installerat en BM-1 i båten , jag vet att den är från stenåldern och inte "framtidssäker" eller liknande,
men jag köpte den för länge sen till  min gamla båt men fick aldrig arslet ur vagnen att installera den. och tyckte att jag lika bra kunde kasta i den när jag höll på dra kablar till bogpropellern .
frågan är då om den räknar ampere in och ut eller om den beräknar procentuell status på spänningen (12,72v =100%
hur noggrant mäter den satte på en gammal laddare jag hittat och då steg spänningen sakta upp till 13,9v men det visade inga ampere .
när jag startade min fasta laddare så tryckte den i ca 3 A vid ungefär samma spänning??
sista frågan är hur ni ställt in den?  har för närvarande 200 ah i banken  kan jag ställa den på 100 ah då så  blir skalan mer realistisk efter som jag max vill ta ut 50% ur min bank. min tanke är att bm1an skall visa 0% när jag tagit ut 50% ur banken. blir mer logiskt  för alla i familjen så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gör båda delarna.

När den är nyinstallerade tar den en stund på sig att "känna in" din batteribank. Sedan håller den reda på hur mycket som kommer in och hur mycket son går ut.

Om den inte visar någon laddningsström då du ansluter en laddare har du anslutit laddaren fel, troligtvis direkt på batteripolerna, laddarens minus måste passera BM-1s shunt. Shunten sitter på minussidan.

Sista frågan, tja, det har diskuterats här, jag har ställt min till 260Ah, det är det som det står på batterierna, möjligen kan det kompensera att batterierna nu är fyra år gamla att ställa ned den till kanske 230Ah... Men man måste ju ändå veta att inte ladda ur till mer än 50%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Brukar själv justera vad som ska motsvara 100% med utgångspunkt när ja bedömmer att batterierna är fulladdade. T ex då båten ligger oanvänd med solcellslandning under längre tid. 

 

Ställer jag för lågt värde, visar instrumentet då ett högre värde än 100 %. 

Och tvärtom lägre visas om  ett för högt värde ställts in. 

 

 

- Finns f ö två versioner av BM1, nu menar jag inte utseenemässigt. 

Den versionen med en orange kabel (tror jag det var) i kabelstammen kan även anslutas att mäta spänningen hos t ex starbatteriet. 

 

Se bruksanvisningen. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Hybro:

Ställer jag för lågt värde, visar instrumentet då ett högre värde än 100 %. 

Och tvärtom lägre visas om  ett för högt värde ställts in.

Menar du att den visar tex 80% när batterierna är  toma och 120%när dom är fulla? 

 

13 timmar sedan skrev Hybro:

Den versionen med en orange kabel (tror jag det var) i kabelstammen kan även anslutas att mäta spänningen hos t ex starbatteriet. 

Jag har  den med  mätning av startbatterierna. 

Men ångrar lite att jag inte köpte 2an som har större shunt som tar 200a.

 

 

20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om den inte visar någon laddningsström då du ansluter en laddare har du anslutit laddaren fel, troligtvis direkt på batteripolerna, laddarens minus måste passera BM-1s shunt. Shunten sitter på minussidan.

Det stämmer med närmare eftertanke så jordade jag laddaren i på startmotorn på babord maskin.  Jag hade 2st minus (-) anslutningar på  babord batteribank en gick till förbrukare trodde den  även gick till babord maskin och trodde den andra gick till start banken styrbord sida/ maskin för starthjälp. men det var tydligen minus till  båda, så får koppla om den annars kommer jag ej se generator laddning. 

Det blev lite grötigt men svårt att få ner i skrift. 

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men man måste ju ändå veta att inte ladda ur till mer än 50%.

Jag vet men Lättare om 50% är just 50% så slipper man lära och förklara för fru o barn att 50% är slut. Sen finns det ju en räknare som anger hur många timmar det är kvar till batterierna är slut.  Då måste man hela tiden dela dom timmarna på 2 för att inte dra ur mer än 50%, ej logiskt för små barn som knappt börjat med - i skolan. 

 

Tänkte lära dom att bli elsmarta så dom ser vad som händer om dom har lampor, laddare, tv och annat på,  

 

Men det är ju lite av ett i-landsproblem. Tanken var mest om det gick. Och inget stort broblem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min visar 104% när det är fulladdat.

 

Då jag varit snuvig, eller visat lindriga förkylningssymtom har jag varit utestängd från jobbet, har kollat på en massa Bondfilmer... 

”Goldfinger” med Sean Connery i Fort Knox, när det kastades en hatt på elledningarna så att strömmen liksom rann ut ur dessa som flytande tomtebloss... så är det när jag laddat 104%... det rinner över och ned i kölsvinet.

 

Jag har ju drabbats av ett annat ”problem” hur jag än bär mig åt så har jag nog aldrig varit under 80%. Iofs har jag ännu inte testat att koppla vi-beredarens elslinga till invertern, och låta alla i besättningen kolla på TV samt ladda allsköns telefoner, datorer och surfplattor, och köra kylskåp och kylbox samtidigt, då kanske man kan komma under 50%. Ja om man glömmer alla LED-lamporna påslagna... 💡

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Det stämmer med närmare eftertanke så jordade jag laddaren i på startmotorn på babord maskin.  Jag hade 2st minus (-) anslutningar på  babord batteribank en gick till förbrukare trodde den  även gick till babord maskin och trodde den andra gick till start banken styrbord sida/ maskin för starthjälp. men det var tydligen minus till  båda, så får koppla om den annars kommer jag ej se generator laddning. 

Det blev lite grötigt men svårt att få ner i skrift. 

Jag känner igen det, gjorde en liknande koppling en gång, det är lätt att tänka fel, jag kopplade minuskabeln från solcellsregulatorn direkt på batteriets minuspol och kunde inte förstå varför det inte blev någon inledning trots solsken och trots att regulatorns display visade plus på flera ampere.

 

Jag har den lilla modellen av BM-1 den kanske heter compact eller så? Den klarar inte så stora strömmar varför ankarspel, bogpropeller och startmotor inte är kopplade över dess shunt, å andra sidan är dom alla kopplade till startbatteriet som inte kontrolleras av någon batteritankmätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt spelar det ingen roll om du väljer stort elller litet instrumenthus. Alltså hur stor ström som kan indikeras. 

Det går nämligen ingen ström genom själva instrumentet. 

Däremot genom ett väl kalibrerat motstånd, shunt. Och ger ett litet spänningsfall över detta. Denna spänning kopplas till instrumentet genom en klen kabel. 

 

Och det är shuntens utförande som bestämmer hur stor ström den tål utan att brinna sönder. 

Har sett att det finns olika shuntar att köpa till instrumentet, för att hantera

större strömmar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tugge:

Menar du att den visar tex 80% när batterierna är  toma och 120%när dom är fulla?

Kommer med ett svar i morgon. Om ingen annan hinner före. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Om jag minns rätt spelar det ingen roll om du väljer stort elller litet instrumenthus. Alltså hur stor ström som kan indikeras. 

Det går nämligen ingen ström genom själva instrumentet. 

Däremot genom ett väl kalibrerat motstånd, shunt. Och ger ett litet spänningsfall över detta. Denna spänning kopplas till instrumentet genom en klen kabel. 

 

Och det är shuntens utförande som bestämmer hur stor ström den tål utan att brinna sönder. 

Har sett att det finns olika shuntar att köpa till instrumentet, för att hantera

större strömmar. 

 

Men den lilla modellen säljs väl bara tillsammans med ”den lilla shunten”?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Måste tillägga att det är mer än 10 år sedan jag köpte BM1:an, med den större displayen, den till vänster i bilden, så jag kan ha fel med detta att bara byta till strömtåligare shunt. 

 

Tror inte det fanns BM2 på den tiden. 

Screenshot_20200323_222858.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en fråga till
har nu 2 st agm 100ah såg att dom har rea på 110 ah nu. hur blir det om jag blandar 2 st  nya110 ah med mina ädre 100ah batterier finns risk att dom äldre förstör dom nyare.
det är inget fel på dom äldre mer än att dom kanske tappat lite effekt med tidens tand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart reas det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Vart reas det? 

Ditåt!   🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev tugge:

en fråga till
har nu 2 st agm 100ah såg att dom har rea på 110 ah nu. hur blir det om jag blandar 2 st  nya110 ah med mina ädre 100ah batterier finns risk att dom äldre förstör dom nyare.
det är inget fel på dom äldre mer än att dom kanske tappat lite effekt med tidens tand

Det går bra att blanda.

Här https://tudor.se/batterikunskap/ finns mycket bra info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gundj:

Det går bra att blanda.

Här https://tudor.se/batterikunskap/ finns mycket bra info.

Nej, blanda inte!

Gör istället två banker med de gamla i en bank och de nya i en annan. Men inte olika batterier med olika kondition i samma bank. Allt vill jämna ut sig, så strömmen från det med bättre kondition går till det som är i sämre kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälj de gamla till mig och köp tre nya. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får fundera lite då. 

Har svårt att dela upp banken då måste jag köpa olika prylar för att det ska funka 

Och en stor bank är bättre än flera små. 

2020-03-24 vid 08:36 skrev Hybro:

Sälj de gamla till mig och köp tre nya. 

Har tyvärr en stram budget. Då jag redan plöjt ner över 40k i år. 

Så har inte råd att byta alla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-24 vid 07:12 skrev Hybro:

Vart reas det? 

Om det är seasea eller Erlandsson. 

2400 för 110ah om jag ej mins fel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu provat min mb1 under ett tag. En sak är lite märklig. 

När jag kommer till båten  så står det charge 0,1A  då har batterierna stått och vilat i flera dagar utan solpaneler eller laddare. 

Startar jag då en lampa står det discharge 0,5A. Släcker jag den så stannar den på 0A som den ska men nästa besök så står den på charge 0,1 igen. 

Det gör ju att mb1'ans A räknare står på plus  trotts att ingen laddning skett.. 

 

Går det kalibrera den eller vad kan va fel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev tugge:

Har nu provat min mb1 under ett tag. En sak är lite märklig. 

När jag kommer till båten  så står det charge 0,1A  då har batterierna stått och vilat i flera dagar utan solpaneler eller laddare. 

Startar jag då en lampa står det discharge 0,5A. Släcker jag den så stannar den på 0A som den ska men nästa besök så står den på charge 0,1 igen. 

Det gör ju att mb1'ans A räknare står på plus  trotts att ingen laddning skett.. 

 

Går det kalibrera den eller vad kan va fel 

Hittade svaret själv. Det går kalibrera

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev tugge:

Hittade svaret själv. Det går kalibrera

Vid uppstart efter att ha varit spänningslös kan BM-1 visa litet konstiga värden, men efter en stund rättar det till sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var nere vid båten igårkväll och gjorde en  kalibrering. Finns i samma meny som övriga inställningar. 

Den har vart strömsatt sen jag monterade den. Så det berodde inte på att den vart strömlös. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drog även kabel till startbanken

som jag missade vid 1a dragningen, 12,8v vilande 👍👍.

Nu full koll på batterierna 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...