Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Janken

Packningsklister? Topplock?

Rekommendera Poster

Jag ställer frågan i seglarsnack också eftersom jag tror att antalet Yanmar 1gm 10 är ganska många bland seglarna.


Har nu bytt ringar på min Yanmar 1GM, honat cylindern satt tillbaks kolven, slipat kontaktytan på cylindern med smärgelduk och 5-56. Nu ska den renoverade toppen tillbaks och Yanmars verkstadshandbok skriver att packningen ska strykas på båda sidor med ”Three Bond 50” 

nu verkar den produkten inte finnas på marknaden längre!

Vad ska jag använda i stället?

jag har packningssilikon hemma  det  tvivlar jag på att det funkar!

läser på bilforum och andra mekställen att man inte ska använda något alls.

jag blir heltvirrig!?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från regler för forumet:

  • Posta inte INTE samma inlägg gång på gång.

Jag tolkar det som att man inte ska posta samma inlägg i andra delar heller, men kan ju ha fel...

 

Hoppas du får svar iaf 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl mest förr man använde packningsklister?

Men om det nu står så i verkstadshandboken, så varför inte, det kan väl inte skada med ett tunt väl utstruket skikt. Fabrikatet ”Three Bond 50” kan du ju strunta i.

 

Permatex är ju en klassiker.  https://www.swedol.se/form-a-gasket-3-118-mlof-9241.html?tax_display=2&gclid=Cj0KCQjwmdzzBRC7ARIsANdqRRnupbOVXMu_wfAPll8J3oPJsVSIYK0lpFKPu6GMz_Ie2L95BObYa2waAiD7EALw_wcB

 

Biltema har ju också https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/tatningsmedel/tatningsmedel-2000042268

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan inte påminna mig att jag någonsin använt packningsklister. I vart fall inte

på eller i närheten av den metallkant på packningen, som vilar strax utanför / ovanför cylinderloppet. 

 

Möjligen runt kylkanaler och efter topplockets kanter på en Ford Taunus 17M.

 

Ytorna ska vara helt rena och inte smorda med t ex 5-56.

 

Permatex t ex, blir aldrig riktigt glashård. Utan typ seg. Klarar absolut inte det tryck som uppstår i cylindrar vid förbränning. 

Minns att jag verkligen finfräste anliggningsytorna på topp och block en gång i tiden (B18). Gick några mil, så sköv det ut packningen. 

Fräste en gång till, nu med grövre yta... 

 

Jag kan ha fel, fast jag skruvat i många motorer. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog avstått, när jag som tjugoårig skrotbilsägare försökte ersätta topplockspackningen med Permatex sa det "FLUFF" vid startförsöket och permatexen låg spridd över motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev trewq:

Jag hade nog avstått, när jag som tjugoårig skrotbilsägare försökte ersätta topplockspackningen med Permatex sa det "FLUFF" vid startförsöket och permatexen låg spridd över motorrummet.

Vem har tänkt ersätta topplickspacknkngen?

Det är bara frågan om att fylla ut de små, mikroskopiska repor och ojämnheter som yttrycket inte klarar.

Ta hylomar eller marstons motsvarighet universaldichtung. Wyrt har den med egen etikett. Icke uthärdande plastisk tätning/packningsklister, som tar upp ojämnheter samt de små rörelser som blir av ex temförändringar. Gör åxå attpackningar inte bränner fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag lärde mig av fadäsen ovan, var att det behövdes ojämna ytor för att blockpackningens metallskoningar ska ha något att fästa i. Annars trycks den ut. 

Så menade även en som pysslade med motorrenoveringar på den tiden, typ 40 år sedan. 

 

Kolla ändå vart det ev ska läggas på typ packningsklister eller liknande. Förmodligen bara där det är lågt tryck, runt nämda kylkanaler, luftkanaler e t c. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis har jag en ny packning! Jag har inte tänkt att ersätta packningen. Men det står i verkstadsmanualen att båda sidor på packningen ska bestrykas med Three Bond 50.

jag har läst i andra trådar att man inte ska använda klister. Någon verkar ju vara inne på samma bana hör också.

Packningens yta som ligger mot blocket är belagd med något mjukt material som jag gissar är till för att utjämna mickrorepor. Sen är det ju ett svagt spår fräst i blocket runt cylindern, förmodligen för att kopparpackningen ska pressas ner d är och ”gripa”

utan på packningen som ligger mot toppen är blank men toppen kommer direkt från motorslip så den ska vara befriad från mikroskopiska repor.

kan det vara en nackdel att stryka på ett lager tunnflytande packningsklister?

vad tror motorexpertisen?

 

BDFB529E-4374-4F98-8EC1-FD1DE83C9961.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att packningar man köper idag inte är exakt lika som förr? 

Dom kan ju vara moderniserade med inbyggd klibbig yta för att ersätta det lösa kladd man tidigare strök på. Om man läser i en gammal verkstadshandbok eller instruktionsbok tryckt när motorn en gång var ny så kanske det inte stämmer längre. Jämför med dom oljerekommendationer som finns i gamla böcker dom oljorna går ju inte att hitta på butikshyllorna längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev tidigare att jag en gång i tiden planade block och topp, så det verkligen blev fina ytor. 

 

Men microrepor, hur man nu deffinerar dessa, fanns säkert kvar. 

Hur som haver så räckte de inte till för att hålla packningen på plats. 

 

Och att förbereda för framtida packningsbyte om typ 30 år, med tanke på att lätt få bort packningsrester då, det tror jag inte är ett bra övervägande. 

 

Bättre är att det förblir tätt under tiden. 

 

Vad tror ni andra som har större erfarenhet än lilla jag? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Janken:

toppen kommer direkt från motorslip så den ska vara befriad från mikroskopiska repor.

Är det avverkat material på toppens anläggningsyta?

Om ja; har då kolven modifierats motsvarande mått?

Om man avlägsnar eller lägger till mikroskopiska repor med fräsmaskin på en dieselmaskin måste man veta vad man håller på med och vad som påverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har intervjuat sakkunnig expertis på firma som reparerat och sålt Scania i 80 år.  Ingen av de mekar som tjänstgjort de senaste 40 åren

har haft någon smet på topplockspackningarna vid byte. Oavsett fabrikat på motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Har intervjuat sakkunnig expertis på firma som reparerat och sålt Scania i 80 år.  Ingen av de mekar som tjänstgjort de senaste 40 åren

har haft någon smet på topplockspackningarna vid byte. Oavsett fabrikat på motor.

Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det inte förekommer att man ändå ska ha det. Det finns ovanliga konstruktioner och med all respekt för deras yrkeskunskap så har människor generellt en förmåga att fortsätta göra som de alltid gjort oavsett om det är bästa sättet eller inte.

 

Nu har inte jag heller någonsin hört talas om att man stryker på någonting på en topplockspackning före montering. Three Bond 50 är dessutom ett varumärke med en hel arsenal olika produkter så det är ju svårt att veta vilken typ av produkt som avses. Ska det vara för att limma fast packningen eller för att förbättra de tätande egenskaperna? Om man använder en olämplig produkt så riskerar man att göra packningen hal så att den inte fäster i block ock topplock som den ska och då snabbt går sönder igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget nämnt om detta med smet i Scania eller VW´s manualer vid

motorreparationer. Enligt samma gamla mekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm! 
Toppen direkt levererad från Bäcks Motorslip. Provtryckt planad med ett nytt ventilsäte på utblåset! Den är nog i toppskick! Jag gör superduperrent på båda sidor och köttar dit packningen torr!
Hoppas att det funkar! Annars får jag väl ro om vinden mojnar i sommar!
Tack för alla tips, länkar och kloka tankar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det finns inget nämnt om detta med smet i Scania eller VW´s manualer vid

motorreparationer. Enligt samma gamla mekar.

Nu var detta varken en Scania eller en VW...

Redigerad av Eld-
Skrivfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Eld-:

Nu var detta varken en Scania eller en VW...

Nä, men om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att både VW och Scania har topplock på sina motorer.

 Även packningar ingår säkert i deras konstruktioner.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden använde man klister på toppackningarna (ca 50 år sedan) det har nu ersatts av den lite ruggliga silvriga beläggningen på packningarna man köper idag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Nä, men om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att både VW och Scania har topplock på sina motorer.

 Även packningar ingår säkert i deras konstruktioner.

Återigen. Det betyder inte att konstruktionen i gränssnittet mellan block, packning och topp är exakt lika. 

 

Om det går att ta reda på exakt vilken produkt manualen vill att man ska använda så går det att göra en mer kvalificerad bedömning av varför rekommendationen finns.

 

Det finns ju även annat man kan försöka ta reda på.  Är manualen original eller någon eftermarknadsmanual (typ Clymer eller dylikt)? Eftermarknadsmanualerna är inte alltid korrekta. Kan det finnas någon servicebulletin om detta? Kan du hitta en annan manual att dubbelkolla mot. (Som en second opinion.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Eld-:

Återigen. Det betyder inte att konstruktionen i gränssnittet mellan block, packning och topp är exakt lika. 

 

Om det går att ta reda på exakt vilken produkt manualen vill att man ska använda så går det att göra en mer kvalificerad bedömning av varför rekommendationen finns.

 

Det finns ju även annat man kan försöka ta reda på.  Är manualen original eller någon eftermarknadsmanual (typ Clymer eller dylikt)? Eftermarknadsmanualerna är inte alltid korrekta. Kan det finnas någon servicebulletin om detta? Kan du hitta en annan manual att dubbelkolla mot. (Som en second opinion.)

Nu tror ju inte jag att Scania skickar med några himpa dimpa manualer när de skickar   exempelvis ett 700 hk block där topplock skall monteras. 
Gäller nog även Volvo och andra kända motortillverkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

Nu tror ju inte jag att Scania skickar med några himpa dimpa manualer när de skickar   exempelvis ett 700 hk block där topplock skall monteras. 
Gäller nog även Volvo och andra kända motortillverkare.

Vad har en Yanmar 1GM med Scanias eller Volvos motorer att göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Eld-:

Vad har en Yanmar 1GM med Scanias eller Volvos motorer att göra?

Yanmar är väl en känd motortillverkare.

Nu är väl diskussionen topplockspackningar i allmänhet.

Tror inte att Yanmar behöver särbehandlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Jorgen01:

Yanmar är väl en känd motortillverkare.

Nu är väl diskussionen topplockspackningar i allmänhet.

Tror inte att Yanmar behöver särbehandlas.

En packning mellan två ytor måste tryckas ihop så pass mycket att den tätar. Stora ytor kräver högre totalt tryck, dåklart, osv.

Om man inte lyckas uppnå tillräckligt högt tryck på hela ytan, så att packningsmaterialet deformeras tillräckligt mycket efter underlagets ojänheter (vilket i såfall räcker och ingen "hjälp" behövs). Så kan man lägga ett flytande material som tar upp dessa ojämnheter. Dom vanligaste typerna är anaeroba lim som blir relativt rigida och hardar i syrefrånvaro om det finns tillräckligt med metalljoner. Elastomerer typ silikon och liknande som blir elastiska och flexibla men härdar långsamt mellan ytor. Härdningen styrs av att fukt/ vattenmolekyler byter plats med stabilisator (som håller produkt i flytande form).

Sen är en vanlig variant typen "klister/lim" som är torkande. Ett lösningsmedel, otta ĺättflyktigt avges och själva produkten blir kvar. Det som blir kvar jan vara mjukt plastiskt till sprött och extremt hårt.

Många fabrikat av ex topplockspackningar har ett screentryck av packingsmaterial på sina packningar. 

Här kan man utan att riskera något ha både livrem och hängslen... om mzn inte tar helt fel typ av hjälp

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Jorgen01:

Yanmar är väl en känd motortillverkare.

Nu är väl diskussionen topplockspackningar i allmänhet.

Tror inte att Yanmar behöver särbehandlas.

Jag har hela tiden fösökt hålla mig till ämnet. Dvs frågan i TS första inlägg. Och hur han kan komma fram till vad han borde eller inte borde göra. Inte i något inlägg har jag diskuterat andra motorfabrikat. 

 

Caribic410 kan antagligen ge alla svar som behövs angående mer eller mindre lämpliga medel för den ifrågavarande applikationen. Det har han visat i tidigare trådar.

 

Nu lämnar jag den här diskussionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är väl egentligen enkelt.

Manualen är förmodligen lika antik som produkten som skulle använts enligt den. Mig veterligen har man inte packningsklister till topplockspackningar, men enklast måste vara att ställa frågan till den du köper packningen av, dvs fråga dem i samband med köpet "behöver din packning limmas, eller kommer den att fungera ändå..?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manualen är Yanmars egna uppdaterad 2002.

Nu har jag smackat dit toppen utan klister!

Min kompis rev loss toppen två ggr på sin Bukh och lade en torr packning där. Han hade aldrig några problem.

Nu har jag beställt de sista prylarna från Lidingö Marin. Nästa helg kanske jag kan prova att få igång motorn. Spännande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...