Aerofinn 1 Postad 20 Mars , 2020 Hej på alla! Jag har en VP AQAD41B med 290/ DP-B1 i min Coronet 27 Turbon är den nya modellen, "6497 uppgraderingsturbo" Saken är det att man behöver byta avgasröret av motorn för at avgasröret har oxiderat för mycket at repareras. För att fixa problemet jag köpte ett nytt (begagnat) avgasrör som är i bra skick men nu har jag märkt att det nya avgasröret saknar en rörkopling för att montera pipan mellan avgaskröket och avgasröret (se bilden). Jag ringde till Volvo Penta och jag hörde att de äldre AD41 kom utan den extra "pipan" ur fabriken och att de nyare modellerna på början av model B har den "extra pipan" eller slang mellan avgaskröket och basen av avgasröret för att förbättra flödet (kanske ?) Vad tycker ni, är det helt ok att montera avgasröret utan "extra pipan" som med äldre modellerna? Eller finns det risker, till exempel, att jag kommer att ha mindre kraft med motorn eller problem med glykol temperatur, etc? Eller kunde jag just montera en extra slang via akterspegeln? Jag värderar alla tips! tack, Artto, Åbo, Finland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 21 Mars , 2020 Kapa original röret till friskt material och sedan svetsa på en ny bit, funkar kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aerofinn 1 Postad 21 Mars , 2020 Hej Janne! Tack för dig, problemet är att det gamla avgasröret är mycket oxiderat.. Jag tycker att man kan kanske inte kapa & svetsa en ny bit? se bilderna.. Eller vad tycker du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne1 41 Postad 22 Mars , 2020 Vad man kan se på bilderna så verkar det som om du åker på en ny😥 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aerofinn 1 Postad 22 Mars , 2020 Hej Janne, Tack! Just det! tyvärr behövs det en ny...😞 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser