Applo 0 Postad 17 Mars , 2020 Hej. Har seriekopplat 2st 12v 80ah batteri och tänkte köpa en liten kina-display som visar indikation på hur mycket som är kvar av batteribanken (som endast går till min elsnurra i fören) sitter en 60A hängsäkring på matningen till snurran. Inget mer. Är det bara att koppla in minuskabeln på low-batteriets minus och pluskabeln från displayen på high- batteriets pluspol? Mvh. Applo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 17 Mars , 2020 Troligen men jag skulle dubbelkolla med en riktig voltmeter de första turerna för att kalibrera kina-mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 17 Mars , 2020 (redigerade) 11 timmar sedan skrev Applo: - - - kina-display som visar indikation på hur mycket som är kvar av batteribanken - - - Min största fundering är vad displayen försöker visa. Vad representerar 0%, 10%, 20% respektive 100%? Så här enkla instrument kan nog bara mäta spänningen på det anslutna batteriet. Då torde %-talen representera olika spänningar. Frågan är vilken spänning instrumentet är kalibrerat mot. Olika batterityper skiljer i spänning för helt fulladdat, redan där finns en stor felkälla i vad du tror dina batterier har för laddningsnivå. Ett blybatteri rekommenderas att inte laddas ur till mer än 50% (det är den användbara delen av batteriets laddning), annars förkortas livslängden kraftigt på batteriet. Åter till min inledande fundering. Är 50% på instrumentet = de användbara 50% är förbrukade eller betyder 10% (röda signalen för urladdat) = att de 50 användbara procenten är förbrukade. Det är en väldigt stor skillnad i vilket av dessa värden instrumentet avser att redovisa. Så tag instrumentets visning med stor försiktighet. Kontrollera med en voltmeter (den bör visa noggrannhet i 10-delar eller helst i 100-delar) vad de olika %-talen innebär. Använd sedan instrumentet som en väldigt grov indikation på laddningsstatus på dina batterier. Svaret på din fråga om inkoppling: Dina två batterier seriekopplas (parallellkopplas blev felskrivet...) , sedan ansluts instrumentet parallellt tvärs över de två batterierna med pluskabeln till plus på ena batteriet och minuskabeln till minus på det andra batteriet. Men skaffa ett enkelt mätinstrument (finns hos t.ex. Claes Olsson och kostar inte så många kronor, det behöver inte vara något avancerat instrument) så kommer du att kunna mäta över batterierna så ser du var du ska ansluta ditt indikatorinstrument för att få 24V över de anslutna kablarna. Redigerad 17 Mars , 2020 av Lintott felskrivning om sammankopplingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 17 Mars , 2020 43 minuter sedan skrev Lintott: Svaret på din fråga om inkoppling: Dina två batterier parallellkopplas,... Ville inte TS ha 24V? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 17 Mars , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev Kane: Ville inte TS ha 24V? Jomenvisst - det ska vara seriekopplas.... Har korrigerat i inlägget. Redigerad 17 Mars , 2020 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 17 Mars , 2020 Denna information hittade jag. Kanske den kan hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 18 Mars , 2020 (redigerade) Sedan handlar ju alla dessa spänningar egentligen om batterier i vila, dvs som stått utan laddning/urladdning i timmar - för att vara pålitligt. Vid belastning sjunker spänningen (helt naturligt p.g.a. batteriets inre resistans) och avläsningen blir därför minst lika mycket beroende av belastningen som batteriets skick. Tabellens korrigerade spänningsvärden för spänning under "discharge" ger jag inte mycket för. Men det är väl då TS vill kunna använda instrumentet, inte efter att ha suttit och väntat x timmar. Visserligen kan det efter en del praktiskt användande och erfarenhet säkert ge ett hum om status även under belastning, men då procentsiffrorna och skalan ändå kommer vara ganska missvisande skulle jag föredra en liten LED-voltmeter som visar verklig spänning istället. Redigerad 18 Mars , 2020 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Applo 0 Postad 18 Mars , 2020 (redigerade) Hej och stort tack för svar. Jag är egentligen mest intresserad av att ha kontroll på hur lågt mitt 24-volts batteri har laddat ur (på ett ungefär) så jag kan hålla bly-banken över ca 50% innan jag kommer hem efter dagsutflykten/ fisket. Annars är risken att det kommer kosta mycket i onödan att byta dessa vartannat år pga att jag inte fått någon signal på att det är dags att koppla bort frontmotorn och köra på vanliga motorn. Vet att det finns mycket gedigna prylar att köpa till det här, men jag har en liten öppen båt ingen stor övernattningsskuta. Så vad tror ni? Bättre att strunta i Kinagivaren och krypa ner i kölfacket mäta med en multimeter? Eller om man köper en som visar volt som du skrev, en liten led-volt-meter: Vilka voltvärden är acceptabla innan man bör ladda? Vet att det är svårt att svara på eftersom det beror på skick på batteri mm., men finns det någon fingervisning? Mvh. Okunnig batterianvändare Redigerad 18 Mars , 2020 av Applo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 18 Mars , 2020 1 timme sedan skrev Applo: Vilka voltvärden är acceptabla innan man bör ladda? Det är just det som är problemet. Det finns inga pålitliga värden för ett batteri som just varit i bruk. De som finns, och de är bara grova estimeringar, är de för ett batteri i vila. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 Mars , 2020 (redigerade) 2 timmar sedan skrev ChristerN: Vilka voltvärden är acceptabla innan man bör ladda? Som andra har skrivit finns det inte några exakta siffror. Det beror på många parametrar som kan skilja sig åt: Belastning i ampère Tid för belastningen Temperatur mm mm Vad du bör göra är att glömma kina-mätaren och istället köpa en liten voltmeter som du kan montera på din instrumentpanel. Vid en fisketur: Notera spänningen när batterierna är fulladdade innan du åker ut. Kontrollera att spänningen aldrig går under 24V. Då kan du skada batterierna. Registrera hur lång tid du belastar batterierna. Efter en tur låter du batterierna vila några timmar. Läs sedan av mätaren. Jämför med tabeller här ovan. Efter några turer får du då en uppfattning om hur just dina batterier uppför sig och kan anpassa laddningen därefter. (Rent krasst kan du alltid ladda batterierna efter varje tur). Redigerad 18 Mars , 2020 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 18 Mars , 2020 (redigerade) Jag har ett instrument för varje batteri. När jag kommer ner till båten och batterierna är i vila kan jag se hur laddade de är. När jag kör ser jag laddningsspänningen och har koll på generator/solcell. Tyvärr ser man inte laddningsstatus under körning, utan att koppla bort all belastning och vänta någon timme. Redigerad 18 Mars , 2020 av Bjorns_snipa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 18 Mars , 2020 12 timmar sedan skrev Applo: - - - Så vad tror ni? Bättre att strunta i Kinagivaren och krypa ner i kölfacket mäta med en multimeter? Eller om man köper en som visar volt som du skrev, en liten led-volt-meter: - - - Ja, något av dessa alternativ kommer att ge dig tillförlitligare värden på spänningen i batteribanken. Om du väljer multimetervarianten (multimetern är ju användbar till så mycket annat också) så dra fram ett par kablar till styrplatsen att mäta mot, så slipper du krypa ner i kölfacket för att mäta. Att det blir lite kabellängd spelar mindre roll, multimeter i läget för spänningsmätning tar så lite ström att kabelförluster är helt försumbara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser