Skuten 18 Postad 8 Mars , 2020 Vet att det finns flera trådar i ämnet, har läst alla. Ändå inte riktigt fått svar varför jag ändå skapar ny tråd. I vår nya (begagnade) båt märker vi att dynorna luktar mycket starkt av Mögel/"skutlukt" ( märkte inte detta så tydligt vid visningen i båten) Det är ganska många dynor och även 3st bäddmadrasser. Alt behöver åtgärdas. överväger: 1. Fodral i tvättmaskin - Dragkedjor finns. Många knappar behöver dock sprättas upp. Vågar jag riskera att de krymper så att jag inte får på dem igen? Problemet att själva skumgummit fortfarande luktar kommer ju rimligtvis att kvarstå. 2. Ångtvätta utvändigt - Tidsödande, ineffektivt? Har en enkel, billigt ångtvätt. 3. OZONBEHANDLA - Äger en ozongenerator. Svårt att tränga in på djupet? Tacksam era råd och erfarenheter! Framförallt kring risk för krympning! Behöver själva invändiga skumgummit alltid åtgärdas eller räcker det med tyget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 8 Mars , 2020 4 minuter sedan skrev Skuten: Vet att det finns flera trådar i ämnet, har läst alla. Ändå inte riktigt fått svar varför jag ändå skapar ny tråd. I vår nya (begagnade) båt märker vi att dynorna luktar mycket starkt av Mögel/"skutlukt" ( märkte inte detta så tydligt vid visningen i båten) Det är ganska många dynor och även 3st bäddmadrasser. Alt behöver åtgärdas. överväger: 1. Fodral i tvättmaskin - Dragkedjor finns. Många knappar behöver dock sprättas upp. Vågar jag riskera att de krymper så att jag inte får på dem igen? Problemet att själva skumgummit fortfarande luktar kommer ju rimligtvis att kvarstå. 2. Ångtvätta utvändigt - Tidsödande, ineffektivt? Har en enkel, billigt ångtvätt. 3. OZONBEHANDLA - Äger en ozongenerator. Svårt att tränga in på djupet? Tacksam era råd och erfarenheter! Framförallt kring risk för krympning! Behöver själva invändiga skumgummit alltid åtgärdas eller räcker det med tyget? Tråkigt ang dynorna. Ja, att få bort lukten kanske inte är så lätt... Men att tvätta själv, då krävs en stor tvättmaskin där skumgummidynorna får plats. Sen har du risken att dom kanske är torra och smulas sönder en aning om du har otur. Oavsett så blir det en hel del jobb ni får lägga ner. Ni kan testa att hyra en mattvättsmaskin och köra över dynorna en solig dag. Då slipper ni plocka loss alla knappar mm. Enklaste sättet... och mattvättmaskin att hyra hittar du på Hornbach eller K-rauta. Tips är att inte använda för mycket medel i vattnet som man köper med. Sen om du ändå vill tvätta allt, så är mitt tips att ringa runt till dom olika kemtvättarna som finns i din närhet och fråga om dom har möjlighet att tvätta dom. Men då får ni jobbet med knapparna och det kostar en slant. Sen finns det personer som har köpt nya madrasser på Ikea och sen skurit till dom. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 8 Mars , 2020 (redigerade) 18 minutes ago, velum_navia said: Tråkigt ang dynorna. Ja, att få bort lukten kanske inte är så lätt... Men att tvätta själv, då krävs en stor tvättmaskin där skumgummidynorna får plats. Sen har du risken att dom kanske är torra och smulas sönder en aning om du har otur. Oavsett så blir det en hel del jobb ni får lägga ner. Ni kan testa att hyra en mattvättsmaskin och köra över dynorna en solig dag. Då slipper ni plocka loss alla knappar mm. Enklaste sättet... och mattvättmaskin att hyra hittar du på Hornbach eller K-rauta. Tips är att inte använda för mycket medel i vattnet som man köper med. Sen om du ändå vill tvätta allt, så är mitt tips att ringa runt till dom olika kemtvättarna som finns i din närhet och fråga om dom har möjlighet att tvätta dom. Men då får ni jobbet med knapparna och det kostar en slant. Sen finns det personer som har köpt nya madrasser på Ikea och sen skurit till dom. Lycka till Tack för svaret! Dynorna är jättestora och har avancerade rundade hörnformer så både att skära till nya och köra själva innanmätet i tvättmaskin går tyvärr bort. Skall undersöka alternativet att hyra en mattvätt. Enklast vore att slänga in dom i en jättelik plastsäck (var hittar man en sån?) och ozonbehandla, om det nu hjälper. Redigerad 8 Mars , 2020 av Skuten Stavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 8 Mars , 2020 (redigerade) Ofta sitter lukt och skit, damm mm i översta lagret på skumplast, rengöringsmedel på spajat tex fönsterputs,rödsprit sen kraftig tryckluft längs ytan så undertryck uppstår och skiten bara flyger ut. Prova och se hur mycket skit som far ut när du blåser längs med på ett vanligt bilsäte med tygklädsel så kommer du nog aldrig mer köra bil utan att blåsa ur sätena någon gång om året samma gäller kontors stolar mm. Är det mycket lukt så tar ättika bort en hel del. Redigerad 8 Mars , 2020 av Eile Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 8 Mars , 2020 12 minuter sedan skrev Skuten: Tack för svaret! Dynorna är jättestora och har avancerade rundade hörnformer så både att skära till nya och köra själva innanmätet i tvättmaskin går tyvärr bort. Skall undersöka alternativet att hyra en mattvätt. Enklast vore att slänga in dom i en jättelik plastsäck (var hittar man en sån?) och ozonbehandla, om det nu hjälper. Köpte du en av Stena Lineś båtar 😉 Ja är det krångliga hörnen så kanske Ikeas alt inte är användbart.... Finns väl i och för sig stora "byggsäckar" att köpa. Men det beror på Hur långa era dynor är. Har du möjlighet att vädra dom på utsidan så brukar det mesta av lukten försvinna. För mögellukt finns i dom flesta äldre båtar och det brukar försvinna när det har varit torrt och varmt i båten. Mögel älskar fukt. Mitt tips är att ni testar att hyra en maskin. Det brukar bli bra. Mitt tips är att köra dom några gånger så får man bort det mesta av lukten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 8 Mars , 2020 Ozon riskerar att förstöra skumgummit. Mattvättmaskin funkar bra för att få rent, men frågan är om mögellukten försvinner helt. Eiles förslag först och våttvätt sedan är nog det bästa du kan göra i förhållande till mödan. Torka om möjligt i solljus som har viss nedbrytande effekt. Lycka till! Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 907 Postad 8 Mars , 2020 3 timmar sedan skrev Mackey: Ozon riskerar att förstöra skumgummit. - - - Varje gång ozon nämns som luktborttagare så varnas för dess påverkan på plast o gummi (dynor, slangar mm). Det finns väl en tidsfaktor och en koncentrationsfaktor för när förfallet börjar. Finns det någon på forumet som har ett svar på hur farligt det är? Försäkringsbolag skickar ju restskyddsföretag för att ozonbehandla så fort det brunnit i t.ex. en fastighet. Bilföretag sanerar fordonsinteriörer från rökdoft mm. Har ozongeneratorer som säljs till privatpersoner så hög koncentration att de klarar av att skada i så stor omfattning att sanering ska undvikas och man ska fortsätta att lida av den dåliga lukten? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 476 Postad 9 Mars , 2020 7 timmar sedan skrev Lintott: Varje gång ozon nämns som luktborttagare så varnas för dess påverkan på plast o gummi (dynor, slangar mm). Det finns väl en tidsfaktor och en koncentrationsfaktor för när förfallet börjar. Finns det någon på forumet som har ett svar på hur farligt det ä Bra synpunkt! Jag måste erkänna att ozonets skadliga inverkan på skumgummi är rätt ogrundat från min sida, har bara hört att det är så och ville i all välmening varna. Jag hoppas också på bättre information från någon som vet hur det är. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skuten 18 Postad 9 Mars , 2020 5 hours ago, Mackey said: Bra synpunkt! Jag måste erkänna att ozonets skadliga inverkan på skumgummi är rätt ogrundat från min sida, har bara hört att det är så och ville i all välmening varna. Jag hoppas också på bättre information från någon som vet hur det är. Jag ska försöka ta reda på detta då jag nu skall ge mitt skumgummi en rejäl ozonbehandling. Förresten någon som vet om den klassiska mögellukten ens försvinner i tvättmaskin med vanligt tvättmedel? Vill undvika eventuellt onödigt arbete... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 9 Mars , 2020 7 minuter sedan skrev Skuten: Jag ska försöka ta reda på detta då jag nu skall ge mitt skumgummi en rejäl ozonbehandling. Förresten någon som vet om den klassiska mögellukten ens försvinner i tvättmaskin med vanligt tvättmedel? Vill undvika eventuellt onödigt arbete... Om du lägger de i blöt i lösning med ättika innan tvätt borde det funka fint. Eller möjligtvis ättika som förtvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 14 Mars , 2020 Som skrivits. En förtvätt med ättika kan ge ett bra resultat. Jag har provat det på kläder som fått en sur lukt. Själv kör jag med en ozongenerator vid varje upptagning, för att få död på alla mögelsporer. Har aldrig haft problem med dålig lukt. Använde ozongeneratorn till att få bort dålig lukt från ett par gympaskor som blivit bortglömda i blött tillstånd. Det behövdes två behandlingar, då lukten kom tillbaka efter några användningar. Satt troligen inne i skumgummit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser