Dava 288 Postad 4 Mars , 2020 Hittade en fyrkantig burk med oxalsyra i garaget. Skopade upp några teskedar i en petflaska fyllde på med varmt vatten och cyklade ner till hamnen och med skyddshandskar behandlade jag friborden på båda sidor av båten. Först tog jag bara på den gula randen längst ner, men det blev så vitt att jag var tvungen att torka av resten av friborden också.. De blev verkligen som nya, sen skulle jag spola av det, drog fram slangen och vattnet var avstängt! Tog lite sjövatten och torkade ett varv men hur allvarligt är det att inte skölja av oxalsyralösning direkt? Sen cyklade jag hem och tänkte inte mer på det förrän nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Mars , 2020 2 minuter sedan skrev Dava: Hittade en fyrkantig burk med oxalsyra i garaget. Skopade upp några teskedar i en petflaska fyllde på med varmt vatten och cyklade ner till hamnen och med skyddshandskar behandlade jag friborden på båda sidor av båten. Först tog jag bara på den gula randen längst ner, men det blev så vitt att jag var tvungen att torka av resten av friborden också.. De blev verkligen som nya, sen skulle jag spola av det, drog fram slangen och vattnet var avstängt! Tog lite sjövatten och torkade ett varv men hur allvarligt är det att inte skölja av oxalsyralösning direkt? Sen cyklade jag hem och tänkte inte mer på det förrän nu... Syran käkar upp friborden på djupet och väldigt snabbt!!!! Nä. Ta d lugnt. Svaga syror neutraliserar/löser mineral, rost och kalk. Därför kan du förvara det i tex plastbehållare. En del metaller kan reagera annars ingen fara. Det är ju åxå vattenlösligt så även om det skulle torka kan du lösa upp/tvätta med vatten. Motsatsen, alkaliska medel, funkar på liknande sätt fast tvärtom. Löser det mesta men inte kalk, mineral mm. men kan åxå reagera med bla aluminium men dom flesta plaster tål alkalier bra. En risk med syra generellt är om man råkar blanda det med klor/klorhaltigaämnen. Då kan det bildas klorgas. Väldigt otrevligt. Råkar du blanda syra och alkaliskt medel kan det bli en häftig värmeutveckling när de reagerar och ämnena "tar ut" varandras ph-värden No kow on ice mao. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 4 Mars , 2020 Frågan är vad jag ska tvätta däcket med. Ska jag använda oxalsyra där med eller alkalisk yatchcleaner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 5 Mars , 2020 1 timme sedan skrev Caribic410: - - - Råkar du blanda syra och alkaliskt medel kan det bli en häftig värmeutveckling när de reagerar och ämnena "tar ut" varandras ph-värden No kow on ice mao. Kombon syra o alkaliskt används flitigt vid toarengöring. En städerska på jobbet skulle rationalisera sitt arbete o blandade de två flaskorna. Det gjorde hon inte om..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 5 Mars , 2020 1 timme sedan skrev Dava: Frågan är vad jag ska tvätta däcket med. Ska jag använda oxalsyra där med eller alkalisk yatchcleaner? Om däcket är gulnat så börja med oxalsyran, annars gå direkt på steg två. Efter avsköljning så tvättar du bort feta sotrester mm med ett alkaliskt medel. Å som sagt, rationalisera inte genom att blanda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 5 Mars , 2020 6 timmar sedan skrev Dava: Frågan är vad jag ska tvätta däcket med. Ska jag använda oxalsyra där med eller alkalisk yatchcleaner? Det "normala" förfarandet är att man tar sånt som löser "primärsmuts" först. x nån nämnde toarengöring, badrum mm. Problemet där blir ofta kalk, som i sin tur gör att annat smuts hud tvålrester mm. fastnar hårt. Det går inte att ta bort kalkrester om du inte fördt tvättar bort den andra smytsen, som skyddar kalken. Vanligtvis alkaliskt eller annat som tar fett mm först och syra sedan. Det kan behövas göras så i flera omgångar. Har du fått ytan ren med bara kalk kvar, behövs det inte mkt mer än ett fingeravtryck på rena kalk för att syran inte ska ta just den fläcken. Så.. vilket medel du tar beror på vad för smuts du ska lösa. Lågt ph syra är från noll och upåt. Neutralt är 7 högt är fr 7 till 14. Blandar du en nolla med en fjorton i ungefär lika delar blir det efter att det reagerat ungefär sju.. mao inte nån ide att kombinera. Att kalk löses av syra beror i princip på att kalken neutraliserar syran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 5 Mars , 2020 6 timmar sedan skrev Lintott: Om däcket är gulnat så börja med oxalsyran, annars gå direkt på steg två. Efter avsköljning så tvättar du bort feta sotrester mm med ett alkaliskt medel. Å som sagt, rationalisera inte genom att blanda... Däcket har blivit mer åt det gröna hållet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Mars , 2020 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Dava: Frågan är vad jag ska tvätta däcket med. Ska jag använda oxalsyra där med eller alkalisk yatchcleaner? Jag skulle först tvätta med alkaliskt medel för att få bort fett och smuts och sedan med oxalsyra för att bleka. Det är det Caribic410 säger ser jag nu och han är bra på detta. Tillägg: Nu ser jag att det är grönt som ska bort. Där har du inte mycket hjälp av oxalsyran. Börja med att tvätta med alkaliskt medel. Om det inte räcker så kolla denna länk eller denna googling Redigerad 5 Mars , 2020 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 5 Mars , 2020 Om däcket är lite åt det mögliga hållet så tvätta med Klorin (lämplig koncentration) och rotborste. Använd gummihandskar ! Skölj noga. Enda nackdelen är att båten luktar varmbadhus ett par dagar efteråt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 956 Postad 5 Mars , 2020 En annan lösning för att få bort det gröna som brukar vara alger eller lavar är att använda en rengörare för träterasser eller takpannor. Det är samma typ av skit som fastnar där. Se bara till att skölja rikligt med vatten efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 664 Postad 5 Mars , 2020 46 minuter sedan skrev Lintott: En annan lösning för att få bort det gröna som brukar vara alger eller lavar är att använda en rengörare för träterasser eller takpannor. Det är samma typ av skit som fastnar där. Se bara till att skölja rikligt med vatten efteråt. En liten varning för detta medel, då jag råkat ut för att det kan ge missfärgningar på vissa material. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Mars , 2020 Tvätta rent först sedan Oxal http://lasselundell.se/oxalsyra.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 7 Mars , 2020 17 minuter sedan skrev Lasse-L: Tvätta rent först sedan Oxal http://lasselundell.se/oxalsyra.html Friborden behöver inte tvättas som skrovet. Perfekt vitt, även på en sliten båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser