Gå till innehåll
söndag 15 december 2024
Mackey

Rädda heldött batteri - går det?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Dava:

Har en bil vi överväger att skrota, då skulle jag kanske kunna använda batteriet i den när jag kör den till skroten. Så får jag det relativt nya batteriet kvar.

 

Hur undviker man att celler kortsluter i framtiden? 

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Håll batteriet laddat, och om det laddas ur ladda upp det omedelbums. Allt för att minska sulfateringen.

Solceller med en regulator som går att ställa in för att ladda rätt batterityp är mycket värd eftersom den kontinuerligt underhållsladdar batterierna med låg spänning, det löser upp ev. sulfatering.

 

Var försiktig med vilken batteriladdare du använder och se till att den är inställd för laddning av rätt batterityp, många batterier blir helt enkelt sönderladdade.

Våra åtta säsonger gamla batterier har i stort sett bara laddats av en solcell på 50 W. En eller max två gånger per säsong laddar vi med laddare om det varit mulet länge och vi legat stilla. Ytterligare ett par gånger blir de laddade under vintern.

 

Förvara batterierna svalt/kallt under vintern.

 

Sedan har vi ju batterirekonditionerare som jag börjar tro på efter att relativt snabbt ha fått nytt 90 %-igt liv i mitt heldöda batteri. Se här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

 

Har en bil vi överväger att skrota, då skulle jag kanske kunna använda batteriet i den när jag kör den till skroten. Så får jag det relativt nya batteriet kvar.

 

Hur undviker man att celler kortsluter i framtiden? 

Du kan ju starta bilen å plocka ur batteriet. Klr t skroten utan.

Jag behöver köpa 5 nya batterier. Lyckades koka sönder mina på två sässonger. Hadt solcellsregulatorn på 14.4v.

Förra våren hade den lagt av ock laddade på med 16-17V.

Körde 55w lampa på batterierna fulladdade. Det bästa funkade hyggligt i 2h.. sen va spänningen nere på låg nivå.

Provade med dom sämsta att chocka pånolika sätt enligt råd här men tji..

Låter regulatorn stå på 13.7-13.8V när jag bytt, så får vi se om jag får dom att hålla mer än 2somrar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Caribic410:

Du kan ju starta bilen å plocka ur batteriet. Klr t skroten utan.

Jag behöver köpa 5 nya batterier. Lyckades koka sönder mina på två sässonger. Hadt solcellsregulatorn på 14.4v.

 

Hur mycket solceller har du? 

 

Bilen fungerar inte utan batteri.. vet inte varför. Min första bil fungerade utan, brukade parkera i nedförsbacke och rulla igång den 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

 

Hur mycket solceller har du? 

 

Bilen fungerar inte utan batteri.. vet inte varför. Min första bil fungerade utan, brukade parkera i nedförsbacke och rulla igång den 😁

Jag har 300 ligfande på däck. Brukar ha 400 men en gick sönder. Ska öka tillbaka till 400-500. Då räcker det. Får en hel del öcesrskott soliga dagar, som jag ska skicka till vvb.

Får inte, på befintliga batteriplatser, dut mer än ca 400Ah förbrukningsbatterier. Fast det räcker oftast några mokniga dygn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att gå tillbaks till möjligheten att rädda ett heldött AGM-batteri kan jag meddela att efter uppladdning efter testet jag gjorde har jag nu 12,91 volt efter vila i det tidigare heldöda batteriet.

 

Jag tror att AGM är lättare att rädda än våta batterier eftersom allt - även sulfater - hålls på plats i ett AGM-batteri istället för att falla ner till botten och skapa kortslutning.

 

Jag är uppriktigt överraskad att experimentet gick så bra som det gjorde. Jag hade varit nöjd om jag fått liv i batteriet och lite drygt 50 % kvarvarande kapacitet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

För att gå tillbaks till möjligheten att rädda ett heldött AGM-batteri kan jag meddela att efter uppladdning efter testet jag gjorde har jag nu 12,91 volt efter vila i det tidigare heldöda batteriet.

 

Jag tror att AGM är lättare att rädda än våta batterier eftersom allt - även sulfater - hålls på plats i ett AGM-batteri istället för att falla ner till botten och skapa kortslutning.

 

Jag är uppriktigt överraskad att experimentet gick så bra som det gjorde. Jag hade varit nöjd om jag fått liv i batteriet och lite drygt 50 % kvarvarande kapacitet.

Får kolla lite noggrannare på hur du gjorde å testa på det batteri jag inte kastade bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ett par veckor sedan batteriet "lagades" och laddningen är 12,73 V.

Det är exakt samma spänning som det nyköpta batteriet av samma storlek och fabrikat har efter lång vila.

Härmed friskförklarar jag det tidigare döda batteriet.

 

För nytillkomna läsare, lite bakgrund.

Ett 2½ år gammalt 10 Ah AGM-batteri från Biltema stod på noll volt i minst tre månader.

Efter diverse upplivningsförsök verkar batteriet åter vara fullt fungerande.

Svårigheten var att få igång laddningen, sedan har allt rullat på fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Nu har det gått ett par veckor sedan batteriet "lagades" och laddningen är 12,73 V.

Det är exakt samma spänning som det nyköpta batteriet av samma storlek och fabrikat har efter lång vila.

Härmed friskförklarar jag det tidigare döda batteriet.

- - -

Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Lintott:

Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.

Ja, det är väl det enda som återstår att kolla.

Långsam urladdning gav ju bra resultat.

 

Jag sitter i självpåtagen "halvisolering" eftersom jag kan det och saknar belastningsprovare. Det får bli vid tillfälle när/om coronan lugnar sig, för det skulle ju vara intressant.

Eller så konstaterar jag bara att batteriet fortfarande funkar bra som startbatteri till en 25 hk diesel (eller inte).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev Mackey:

saknar belastningsprovare

Ett antal glödlampor i parallellkoppling -> Långsam urladdning.

En belastningsprovare sätter ju i princip kortslutning på batteriet för att mäta den inre resistansen. Den kan variera beroende på belastning så det är många faktorer att ta hänsyn till om man vill vara noggrann.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte blivit något belastningsprov med mätutrustning/batteritestare, men det är inga problem attstarta en 900 cm3 dieselmotor på 25 hk med batteriet. Verkar funka lika bra som innan det var heldött (0 volt) i minst tre månader.

 

Jag kan bara konstatera att det går att få liv i ett heldött agm-batteri.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-03 vid 14:55 skrev Mackey:

Det förekommer olika åsikter om det går att rädda ett nedkört batteri eller inte. 

 

Jag kör därför ett litet experiment med ett gammalt 10 Ah AGM-batteri.

(Jag har räddat ett vått batterier förut och det funkar fortfarande bra efter flera år.)

 

I november visade batteriet 0 V (noll volt) och det hamnade i soporna.

Sedan dess har batteriet stått oladdat i rumstemperatur.

Släng inte bort era batterier i onödan!

 

Det räddade batteriet - som används för att starta vår 25 hk diesel - har fungerat klanderfritt hittills denna säsong.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett bilbatteri, Tudor Technica TB602 60Ah, som jag tänkte försöka blåsa liv i.

Inspirerad av experimentet ovan av @Mackey gjorde jag slag i saken och här kommer en superlightversion jämfört med hans eminenta redogörelse.


Batteriet var inte helt tomt när jag började utan låg på 1,6 V. Hur länge det stått så vet jag inte men gissar på ett halvår till ett år.

Jag kopplade in en CTEC MXS 5.0 i recondläge för att se om något skulle hända. Givetvis slog laddaren av efter ett tag och började blinka att något gått snett. Startade om ett antal gånger (15-20 ggr ungefär). Gav upp hoppet efter ett tag men fortsatte att starta om laddningen. Hux flux började det att ladda.
Efter ett dygn hade det laddat färdigt och spänniningen har sedan sjunkit enligt följande:

 

Tid             Volt
13/12
13:18        13,28
16:00        13,15
18:10        13,12
19:43        13,11
22:48        13,08
14/12
17:35        12,95
20:05        12,95
22:23        12,94
16/12
9:00          12,80
17/12
12:20        12,73

 

Det är inte gjort något belastningstest än utan jag skall avvakta och se när spänningen stabiliserat sig. Tycker det tar lång tid bara, fast nu är det iofs ett tag sedan jag mätte så spänningen kanske ligger på 12,73V nu. Vi får se.

 

Det skall bli intressant att se om det är något klös kvar eller om det tar slut direkt vid belastning. Tänkte ge det några dagar till bara.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest varit ut för avbrott i biltema batterierna eller om man öppnar dem tomma på syra, men har ett större stående som la av sista dagarna med sommarbilen runt 88 amp?  Blir till att testa rulla runt , bra tips👍, och sätta någon av de antika laddarna på den nytt ligger ju på över tusingen .   Har tidigare provat att fylla på biltemas underhållsfria som torkar ut men det har bara funkat någon uppladdning sen heldött. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni ser väl till att ha skyddsglasögon vid batteriarbeten? Efter att ha varit med om att ett batteri exploderade har jag alltid på mig skyddsglasögon innan jag ens tittar på batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer två uppseendeväckande tips som jag fått av två gamla gubbar, som är ännu äldre än jag, som sades kunna väcka lite liv i gamla batterier. Den ena kanske man ska säga var äldre då det var min farfar. Av integritetsskäl vill jag inte säga vem av dem som släppte från sig vilket tips.

Själv har jag aldrig provat något av det.😇
Disclaimer: Don´t try this at home, eller i alla fall inte inomhus.

 

Tips 1: Lägg batteriet på backen och sparka och rulla runt det ett tag (gissar att man kanske hade för sig att sulfat e.dyl. delvis lossnar från plattorna).

 

Tips 2 (John Wayne style): Placera batteriet i ett dike, bakom en kulle, eller i en upp och nervänd soptunna av den bastanta järntyp som fanns på den tiden somliga av oss var små. Det var förresten på den tiden man brukade ha soptunnan i något undanskymt hörn av trädgården och sopgubbarna stannade sin bil utanför utanför på gatan, häktade av sin pirra och sprang in på varsin gård, hämtade tunnan, tömde den i bilen och sprang tillbaka igen och ställde upp tunnan i det undanskymda hörnet längst in på gården. Inte som idag när man kvällen innan själv drar ut tunnorna på gatan och ställer upp dem ordentligt så att gubben (för det är numer bara en) från förarsätet bekvämt kan låta en robotarm göra hela skitgörat.

Samma gubbe/gubbar får dessutom av hälsoskäl inte längre några gånger om året kliva ur bilen för att lägga av en ny omgång kompostpåsar. Det får man åka och hämta på återvinningsstationen, i mitt fall en resa på totalt 3,5 mil. Sedan uppmanas dessa gubbar att göra gymnastik eller gå på gym av hälsoskäl.

Men nu var det ju batteriet det var frågan om.... När man således placerat batteriet på avskild plats kopplar man med en lagom lång kabel helt sonika 230 V AC till det och ger några duttar så ska det enligt sägnen skrämmas tillbaka till livet igen. Tänk defibrillator.....

Hur stor säkring som krävs förtalde dock icke gubben i fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-17 vid 21:02 skrev Zwen:

Här kommer två uppseendeväckande tips som jag fått av två gamla gubbar,

 

Det finns även varianter där man

  1. tömmer ur all syran ur alla celler,
  2. sköljer rent cellerna ordentligt med destvatten,
  3. filtrerar syran och
  4. häller tillbaks den i cellerna.

Frågan är hur mycket risk man ska ta för att rädda ett batteri?

Om jag hade ett ganska nytt batteri som gått hädan skulle jag kanske testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vårt tidigare heldöda batteri klarat av att starta vår båt en säsong till ua.

 

Batteriet stod oladdat på 0 volt en längre tid, men räddades (för att jag ville försöka) och har nu funkat ännu en säsong, totalt tre säsonger efter att det var heldött.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-22 vid 22:22 skrev Lintott:

Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.

I min närmaste vänkrets finns det en kille som utför diverse plågsamma experiment med att rekonda batterier.

Det har ju varit en del ”syraatacker” i verkstaden… allt har inte alltid gått så där himla bra, även om experimenten skett utomhus.

 

Senast visade han ett halvdussin Youtubeklipp, där det för det mesta satt en indier eller bangladeshier på huk framför ett isärtaget bly/syrabatteri och ”lagade” detta… måhända är jag överdrivet självkritisk och vardagsnegativistisk, men jag tror lika lite på detta som jag tror på alla indiska gudomligheter… Klart att det kan fungera en stund om man borstar bort beläggningar på batteriets plattor, men det brukar ju finnas en anledning till att man kapslat in dessa så som man gjort.

 

Rekonditioneringen utförs ofta med någon typ av defibrillator eller konvulsator som antingen under en längre tid, eller under en kort chockbehandling skrämmer igång ett batteri, det är vid de senare behandlingen som det ”skvätt” ut en del batterisyra. Men vid den mer långsamma rekonditioneringen har det visat sig att batteriet ger i från sig både en bra spänning och en bra ström i flera…. minuter… nej, men i ett par dagar, kanske mer, beroende på batteriets ingående kondition. 

Men på lång sikt anser vare sig denne kille, jag eller andra att detta är ingen metod att bygga vidare på.

Särskilt inte som vi har ett mycket förmånligt avtal med en av landets ledande batterileverantörer.

 

Min egen slutsats och efter att ha använd ”igångskrämmningeprogammet” i en Ctekladdare är att man tillfälligtvis kan få igång ett batteri som börjat tappa effekten litet, och det kan då fungera i några dagar, tills dess att man kommit hem eller kommit in i en hamn där man kan köpa ett nytt batteri. 

Sedan har jag hemmaverkstaden försökt att återuppliva några batterier som bara givit 3-4 volt… (med likadan Ctek) och efter ett dygn på rekondprogrammet går det med nöd och näppe att få snurr på en startmotor i en annars lättstartad fyrcylindrig och luftkyld boxermotor i en 70-tals VW, men den startar inte, strömmen räcker inte till till tändspolen, och efter kanske 10 sekunder räcker den inte heller till till startmotorn.

 

Lika lönlöst som att offra en skål med ris till guden Voltampere… ni vet batteriguden.

Batterier, alltså bly/syra ackumulatorer köper man nya när de gamla inte längre orkar leverera, sedan skall man nog akta sig väldigt noga om man följer de indiska eller bangladeshiska råden på Youtube…..

 

Det är istället väldigt lönsamt att ta hand om sina batterier, se till att fylla på dest.vatten, om nu det går. Se till att inte ladda ur dem till mer än 50%, se till att laddningsspänningen inte är för hög så att batteriet gasar. Och kanske viktigast av allt, se till att köpa batterier av väldigt bra kvalitét, i en butik, av en leverantör som vet vad det är som hen säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Min egen slutsats och efter att ha använd ”igångskrämmningeprogammet” i en Ctekladdare är att man tillfälligtvis kan få igång ett batteri som börjat tappa effekten litet, och det kan då fungera i några dagar, tills dess att man kommit hem eller kommit in i en hamn där man kan köpa ett nytt batteri. 

Fast vårt batteri som stått oladdat (0 volt) en längre tid har klarat att dra igång motorn i tre år nu.

 

Jag håller med herr Ohm om att det bästa är att ta hand om sitt batteri, men samtidigt finns det uppenbarligen många myter.

 

En myt är att ett batteri som stått oladdat länge inte går att rädda.

Det går vist att rädda och det batteri jag räddat funkar bra tre år efter döden och återupplivningen..

 

Jag har inte plockat isär batteriet och skrapat bort blysulfat.

Jag har inte själjt ur batteriet och slabbat med syra.

Det jag gjort är att få igång laddningen, vilket var lite svårt, och kört lite recondprogramm. Läs mera i början av tråden för en mera detaljerad beskrivni g av vad jag gjort.

 

Mitt budskap är: Ge inte upp era "obrukbara" batterier utan att först försöka få liv i dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet funkar fortfarande för att starta vår 25 hk diesel, en Beta 25 på cirka 1000 cc.

 

Sammanfattning

  • Batteriet är ett 10 Ah MC batteri som används som startbatteri för att spara plats.
  • 2017 var första säsongen, så nu är vi inne på sjunde säsongen.
  • Batteriet blev urladdat till 0 V för några år sedan och stod så flera månader i väntan på att hamna på återvinningscentralen.
  • Som experiment försökte jag återuppliva batteriet och det funkade bra, så bra att det alltså fortfarande används.
    Tråden beskriver återupplivningen och vad som hänt sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag trodde inte ett dugg på rekonditionering.

Mitt reservbatteri ett slutet bt-batteri på 100Ah, var nere på 0,2 volt, det tog inte emot laddning från solcellsregulatorn.

Kopplade en rätt gammal Ctek, men inte äldre än att den hade rekond.läge. Körde med detta fredag kväll till söndag förmiddag. Det hände ingenting. Eller jo, spänningen var väl omkring 5-6 volt. Lämnade det i båten. Det gick till nästa fredag innan jag var ute vid båten med ett nytt likadant batteri. 
När jag lyfte ut det gamla såg jag att det gröna ögat syntes, vilket det inte hade gjort. 
Och spänningen var 12,5 volt. Kopplade den stora testaren ”brödrosten” testade tre gånger, så att testaren var så varm att den nästan inte gick att hålla i längre. Nu var spänningen 12,4 men steg snabbt till 12,5. Batteriet hade nu tagit emot laddning från solcellen. Batteriet har nu stått i källaren i två veckor, ingen laddning, testat några gånger med den stora brutala testaren, provkörde en startmotor och en stor 12 voltspump. Har inte långtidsbelastat, men igår kväll pendlade spänningen mellan 12,4 och 12,5 volt. …

Om det får plats i en hobbybil jag har skall jag testa det där under sommaren, annars vet jag inte vad jag skall ha det till. Det är alldeles för tungt att bära ombord i gummibåten och använda som batteri till den elektriska utombordaren, annars hade det hy suttit bra med 100Ah där om nu batteriet fortfarande lever upp till den kapaciteten.

 

Så nu vet jag inte vad jag skall tro. Men jag vet att batterier man ställer i återvinninsskjulet i hamnen försvinner snabbt, och det är inte hamnens personal eller Renova som tar hand om dessa, enligt vakterna är det privatpersoner som snor dom och antingen rekonditionerar dem eller säljer blyet…?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...