Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Mackey

Rädda heldött batteri - går det?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det förekommer olika åsikter om det går att rädda ett nedkört batteri eller inte. 

 

Jag kör därför ett litet experiment med ett gammalt 10 Ah AGM-batteri.

(Jag har räddat ett vått batterier förut och det funkar fortfarande bra efter flera år.)

 

I november visade batteriet 0 V (noll volt) och det hamnade i soporna.

Sedan dess har batteriet stått oladdat i rumstemperatur.

 

Nu ska vi se om man kan få liv i det lilla eländet...

 

Prövar först med en gammaldags laddare utan finesser.

Inte en gnista så långt ögat når när man ansluter batteriet.

Laddar 20 mA! (Lär ta tid att nå 10 Ah, typ 500 timmar.)

Ingen vidare framkomlig väg!

 

Prövar med en lite smartare laddare, en Cotech som jag köpte på Claes Ohlson för 499:- kronor.

661471047_Cotech(liten).jpg.6d5a86f080fadd70f04692dbfb262921.jpg

 

 

Vanlig laddning går över till underhållsladdning direkt.

Snabbladdningsläget (Quick Start Timer) går över till underhållsladdning nästan direkt.

Försöker tvinga igång någon form av laddning ett antal gånger, men kommer bara upp i 4-5 volt som snabbt rasar ner mot noll.

Funkar inte heller alltså.

 

Försöker växla mellan de två laddarna och kommer väl upp mot 8 volt, men det hjälper inte. Ingen av laddarna vill ladda mer än några 10-tals mA.

 

Nu kör jag en rekonditionering till i morgon bitti så får vi se vad som händer.

 

To be continued...

 

Kul om någon kan dela med sig av egna erfarenheter medan vi väntar.

Redigerad av Mackey
Bytte till en lite mindre bild
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

Det förekommer olika åsikter om det går att rädda ett nedkört batteri eller inte. 

 

Jag kör därför ett litet experiment med ett gammalt 10 Ah AGM-batteri.

(Jag har räddat ett vått batterier förut och det funkar fortfarande bra efter flera år.)

 

I november visade batteriet 0 V (noll volt) och det hamnade i soporna.

Sedan dess har batteriet stått oladdat i rumstemperatur.

 

Nu ska vi se om man kan få liv i det lilla eländet...

 

Prövar först med en gammaldags laddare utan finesser.

Inte en gnista så långt ögat når när man ansluter batteriet.

Laddar 20 mA! (Lär ta tid att nå 10 Ah, typ 500 timmar.)

Ingen vidare framkomlig väg!

 

Prövar med en lite smartare laddare, en Cotech som jag köpte på Claes Ohlson för 499:- kronor.

661471047_Cotech(liten).jpg.6d5a86f080fadd70f04692dbfb262921.jpg

 

 

Vanlig laddning går över till underhållsladdning direkt.

Snabbladdningsläget (Quick Start Timer) går över till underhållsladdning nästan direkt.

Försöker tvinga igång någon form av laddning ett antal gånger, men kommer bara upp i 4-5 volt som snabbt rasar ner mot noll.

Funkar inte heller alltså.

 

Försöker växla mellan de två laddarna och kommer väl upp mot 8 volt, men det hjälper inte. Ingen av laddarna vill ladda mer än några 10-tals mA.

 

Nu kör jag en rekonditionering till i morgon bitti så får vi se vad som händer.

 

To be continued...

 

Kul om någon kan dela med sig av egna erfarenheter medan vi väntar.

Man kan chocka batteriet med lite olika metoder.

1: Korta stötar men högre spänning, typ 20 volt.

2: Korta stötar med pol vändning.

Jag har fått igång olika typer av batterier på det viset men de blir inte som nya.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Har precis fått två "fina" bilbatterier som stått oladdade i min fars garage i fem-sex år. 

 

Jag har en C-tek med rekonditioneringsprogram. Körde det över natten 11,7 volt. Lekte lite med mitt ekolod i trädgårdsdammen och spänningen sjönk ganska fort till 11,2 då batterispänningslarmet i ekolodet gick. Stängde av och lät stå några timmar. Startade ekolodet igen och spänningen var 10,8 V

 

Vore kul att rädda dem. Enligt far ska de fungera fint 🧐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den inre resistansen i urladdade batterier är hög så kommer "intelligenta" laddare att tro att batteriet har uppnått full laddning eftersom spänningen stiger snabbt. Tror du kan bli mer framgångsrik om du kan hitta en gammal hederlig batteriladdare med transformator och likriktare men utan någon reglering. Har du tur kommer laddningsströmmen då öka efter några timmar eller så.
Ett bättre alternativ är att ta ett modernt stabiliserat nätaggregat, ställa in det på 14.4V och begränsa strömmen till några ampere. Om batteriet då börjar ta laddning (ström) kan du koppla in din vanliga laddare för att slutföra processen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat några gånger att fräscha upp dåliga batterier men av den plaskande våta typen. 

För detta ha jag kopplat in en gammaldags idiotladdare somlevererar pulsad liksänning mellan nära noll och sisådär 19 volt. (Transformator, likriktare, ströminstrument som inte hinner se pulsationerna.

Jag låter laddaren stå på ett dygn, sen kollar jag batterivätskenivån och fyller på destillerat vatten om det behövs (tips- har ni en avfuktare hemma som genererar kondensvatten så funkar det i batteriet) .

På det sättet har jag brutalladdat under några veckor med påfyllning av vatten efterhand. 

Och visst blir batteriet friskare, men inte som ett nytt. Det hela är inte värt mödan.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekondläge på smarta laddare skall inte användas på AGM eller GEL-batterier.

Det förutsätter att det är ett ventilerat "vanligt" batteri.

Som andra skrivit så har även jag fått i gång något gammalt batteri med en 40 år gammal kokad laddare, men det blir ju aldrig riktigt bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tror du kan bli mer framgångsrik om du kan hitta en gammal hederlig batteriladdare med transformator och likriktare men utan någon reglering. Har du tur kommer laddningsströmmen då öka efter några timmar eller så.

Jag gav kanske upp för snabbt med gammelladdaren.

När laddströmmen var 20 mA efter någon timme och spänningen ca. 5 V kändes det meningslöst.

 

Nu är det för sent att fortsätta med gammelladdaren eftersom jag kör rekond.

Kanske hittar jag något annat gammalt batteri att testa på, men det får vänta lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har någon gång fått lite liv i heldöda blybatterier genom att koppla dem till ett av mina labbaggregat, satt strömbegränsningen på sisådär en halv ampere och sedan öst på uppåt 30V. Flera har efter minuter till timmar börjat dra laddström (inbillar mig att den höga spänningen bryter ner en del skräp), och då laddströmmen ökar sjunker spänningen till ofarliga nivåer (gör inte detta utan att ha någon form av strömbegränsning på aggregatet om det kan lämna ampere och uppåt).

 

Men friska har de aldrig blivit. Inte kommit tillbaka till i närheten av sin gamla kapacitet, haft hög självurladdning och varit allmänt dåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gundj:

Rekondläge på smarta laddare skall inte användas på AGM eller GEL-batterier.

Det förutsätter att det är ett ventilerat "vanligt" batteri.

Som andra skrivit så har även jag fått i gång något gammalt batteri med en 40 år gammal kokad laddare, men det blir ju aldrig riktigt bra.

Jag vet inte hur min rekond funkar, men voltmetern visar 13,5 volt på en enkel voltmeter.

Mitt våta batteri som jag rekonditionerade kokade inte vad jag minns.

Troligen pulsar laddaren på något vis.

 

Blir batteriet "förstört" så är det okej eftersom det var oanvändbart.

 

Jag får ingen temperaturhöjning i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera hittat på nätet:
 

Varje gång ett blybatterier urladdas sulfaterar det. Det är en naturlig del i den kemiska processen. Men om blybatteriet djupurladdas och/eller lämnas urladdad bygger kemin upp grövre sulfatkristaller som är svåra att lösa upp (återställa till bly igen vid uppladdningen). Man brukar säga att batteriet har “sulfaterat”.
En möjlighet att rädda ett “sulfaterat” batteri är att använda en batteriladdare som har en sk. rekond-funktion. Batteriladdaren lägger då ut pulståg av laddströmmar för att sakta lösa upp de grova kristallerna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Jag vet inte hur min rekond funkar, men voltmetern visar 13,5 volt på en enkel voltmeter.

Mitt våta batteri som jag rekonditionerade kokade inte vad jag minns.

Troligen pulsar laddaren på något vis.

 

7 minuter sedan skrev Baxlaget:

Batteriladdaren lägger då ut pulståg av laddströmmar för att sakta lösa upp de grova kristallerna.

Så kan det absolut vara, finns ingen info om hur rekondläget på min laddare funkar.

 

Mer info om ev. resultat kommer i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Mackey:

finns ingen info om hur rekondläget på min laddare funkar.

Vad är modellbeteckningen på din laddare?

 

Koppla in ett oscilloskop så ser du om den pulsar strömmen.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ett tips på hur man får igång laddningen om laddaren går över direkt till underhållsladdning.

 

Koppla ett mindre sjukt batteri parallellt med det heldöda, då stannar laddaren på bulkladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Mackey:

Hittade ett tips på hur man får igång laddningen om laddaren går över direkt till underhållsladdning.

 

Koppla ett mindre sjukt batteri parallellt med det heldöda, då stannar laddaren på bulkladdning.

Eller sätt helt enkelt en bilglödlampa parallellt med det sjuka batteriet för att lura laddaren. T ex en blinker/bromsljuslampa på 21W kommer dra uppåt 2A, en H4 c:a 5A.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar inte bort sulfateringen. Googla blybatteri sulfatering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Baxlaget:

Vad är modellbeteckningen på din laddare?

 

Koppla in ett oscilloskop så ser du om den pulsar strömmen.

Jag har tänkt samma tanke och nu är det synd att jag aldrig har ägt ett oscilloskop.

 

Artikelnummer 36-4022, misstänkt likt Clas Ohlsons nummer.

Modellnummer HT7715-EUCLA SEL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Product description

Three-stage automatic high frequency charger which significantly shortens the charging time.

Can be set to quick-charge or recondition-charge mode.

Suitable for AGM and Gel batteries.

Digital diagnostics which monitor the battery’s status and charge.

Automatic cold- charge mode.

Clear, illuminated digital display.

For large 12 V batteries (car batteries) 50–350 Ah.

 

Produktbeskrivning

Kraftig trestegs automatisk laddare som förkortar batteriladdningstiden avsevärt.

Möjlighet att välja mellan höghastighetsladdning eller rekonditioneringsladdning.

Klarar även gel- och AGM-batterier.

Digital diagnostik kontrollerar batteriets status och spänning.

Automatiskt köldläge.

Tydlig upplyst digital display.

För större 12 V-batterier (typ bilbatteri) 50–350 Ah.

 

På engelska står det ju faktiskt "high frequency charger" vilket kanske har något med avsulfatering och rekon att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte att snabbladda ett blybatteri. Den interna resistansen sätter stopp för det. Allt annat är skitsnack.

Lead acid cannot be fast charged and the term “fast-charge” is a misnomer. Most lead acid chargers charge the battery in 14–16 hours; anything slower is a compromise. Lead acid can be charged to 70 percent in about 8 hours; the all-important saturation charge takes up the remaining time. A partial charge is fine provided the lead acid occasionally receives a fully saturated charge to prevent sulfation.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är få regulatorer som begränsar strömmen - den blir helt enkelt vad generatorn orkar ge, vid aktuellt varv. Fast i praktiken blir slutresultatet detsamma ;-). Annars håller jag helt med om figuren..

 

Och inte minst - strömmen, bortsett från det absolut första initialskedet (kanske 10-20 min),  bestäms/begränsas av batteriet, dvs hur mycket det vill sluka i sig. Finns ingen laddare som på ett hälsosamt sätt kan tvinga i blybatteriet mer än det vill svälja vid högsta säkra laddspänning, och på så sätt skynda på att få i ett visst antal Ah. Alldeles oavsett vad laddtillverkaren försöker påstå.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man ser det. Har man en laddare som kan ladda tex 8A kommer det gå betydligt fortare att ladda ett helt tomt batteri än en laddare som ger max 0,8A. 

Alltså är 8A laddaren en snabbladdare i jämförelse. 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget allvarligt har inträffat ännu, rekonden tuggar på och batteriet är inte varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Nu kör jag en rekonditionering till i morgon bitti så får vi se vad som händer.

Nu är batteriet uppe i 11,8 volt och spänningen sjunker inte när jag slår av rekonden.

 

Jag sätter igång en vanlig laddning utan problem och strömmen håller sig på drygt 5 A.

 

Jag ansluter även en batterirekonditionerare från Conrad som sägs ta bort sulfat med högfrekventa pulser. Se mera om batterirekonditionerare i denna tråd.

 

Fortsättning följer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte med AGM batteri att göra. Men vad visar egentligen kontroll indikatorn på ett underhållsfritt batteri?

 

Det ser ju ut som något som flyter i vätskan?

 

Min ctek-laddare larmar med utropstecken efter några timmar. Men startar glatt om laddning varje gång. Ger den något försök till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Indikatorn visar egentligen densitet för vätskan ibatteriet. 

 

Typ flyter - flyter inte. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybro:

Indikatorn visar egentligen densitet för vätskan ibatteriet. 

 

Typ flyter - flyter inte. 

 

Okej så när den inte syns "lyser svart" så har den sjunkit? Kan man fylla på med något för att få den att visa rätt färg igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, elektroner.

Skämt å sido, om det finns syra i batteriet så att kulan inte försvunnit pga att det gasat och vätskenivån sjunkit, så är det bara laddning av batteriet som gäller. Ser du inte syranivån så får du först fylla på med batterivatten tills det täcker batteriplattorna. Vissa underhållsfria batterier kan  dock vara svåra att öppna för påfyllning. De är ju underhållsfria...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Ja, elektroner.

Skämt å sido, om det finns syra i batteriet så att kulan inte försvunnit pga att det gasat och vätskenivån sjunkit, så är det bara laddning av batteriet som gäller. Ser du inte syranivån så får du först fylla på med batterivatten tills det täcker batteriplattorna. Vissa underhållsfria batterier kan  dock vara svåra att öppna för påfyllning. De är ju underhållsfria...

 

Det sitter sex skruvar under en platta på toppen så det är inte omöjligt.

 

Har inget vatten hemma så jag kan testa dock..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...