daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 hej Efter att motorn rök vitt så beslutade jag mig för att byta topppackning samt rengöra kylkanaler, nu till saken, motorn är stendöd har pumpat fram diesel luftat vid spridarna, men inget funkar, har dock inte ställt in ventilerna efter att jag skruvat av dem om det kan det ha med saken att göra eller om jag på något sätt gjort galet så det är för dålig komp nu, finns det något sätt att mäta kompen utan att använda komptest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Mars , 2020 (redigerade) Hej Daniel, Har kollat din historik* i forumet angående ditt motorärende. Kan ha missuppfattat ärendets historik, men... 1. Du upptäckte oroande "vitt skum" under påfyllningslocket enligt denna äldre forumtråd. 1a. Råden som där gavs gjorde att du lyfte cylindertoppen. 1b. Detta trots att motorn fungerade bra, enda orsak till topplockslyft var vitt skum under påfyllningslocket samt din tveksamma beskrivning `ryker vitt´? 2. Nu startar inte motorn, kompressionen som ju alltid är viktig - särskild för dieslar - tycks ha försvunnit? 2a. Att handveva en diesel skall vara utomordentligt trögt/jobbigt!? För annars kan den omöjligen starta så förmodligen har du gjort nåt rätt fundamentalt misstag? 3. TRÅDSKAPAREN I FORUM ÄR ALLTID KUNG enligt mitt sätt att se. (Är liksom per definition upp till svarsskribenter att uttrycka sig tydligare ifall kungen inte förstår, kan jag smått idealistiskt tycka? ;)) Fotnot*) Sådan historikundersökning kan/bör f.ö. vem som helst alltid göra - funkar oinloggad - genom att klicka på vilken som helst medlems avartarbild i forumet. Då kommer tidigare inlägg upp, och man kan möjligen börja sammanställa saker som annars inte är uppenbart, i just nu enskilda men aktuella forumfrågor. [Sakta börja försöka förstå enskilda skribenters olika erfarenheter. (Här typ, hur motorkunnig är TS egentligen. Vad kan denne tänkas förstå av olika svarsskribenters välmenta men lösryckta svar etc??] Redigerad 2 Mars , 2020 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sventable 21 Postad 2 Mars , 2020 Har du provat ifall den tänder på startgas? Vet att det inte är bra att starta diesel på startgas men lite för att se om den tänder är ingen fara. får du fram diesel till spridarna? Inte så enkelt att stoppen ligger på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 2 Mars , 2020 Du får läsa TS senaste inlägg igen. Printa ut då du har det tillgängligt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 Att jag lyfte topparna berodde dels på att den rök lite vitt men också för att tempmätaren stutsade lite som den ville, när jag väl lyft topparna så jag att nästan alla kylkanaler var igensatta så den måste ha kylt väldigt dåligt. När jag snurrar svängljulen så känns det som jag kan minnas som tidigare innan jag plockade isär den, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 2 Mars , 2020 12 minuter sedan skrev daniel1143: Att jag lyfte topparna berodde dels på att den rök lite vitt men också för att tempmätaren stutsade lite som den ville, när jag väl lyft topparna så jag att nästan alla kylkanaler var igensatta så den måste ha kylt väldigt dåligt. När jag snurrar svängljulen så känns det som jag kan minnas som tidigare innan jag plockade isär den, Du skall i princip inte kunna snurra svänghjulet ett varv med handkraft, inte utan hävarm såsom en vev. Och som nämnts är det extremt tungt även då. Har du dekomprimeringsspakar på ventilkåporna, det är inte så dumt att de står i fel läge ? Hur såg kylkanalerna ut rostmässigt ? Om det var så illa att de var i princip igensatta (av vad ?) är frågan om de korroderat in i kompressionsutrymmet eller andra ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 det sitter inga dekomprimeringsspakar på den, så om man nu kan snurra motorn för hand så har det antagligen blivit för dåligt komp i den, då antar jag att det bara är att lyfta allt igen även cylindrarna och kolla hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 Har någon koll på vilken kompmätare som passar, jag har sett att det finns lite olika set att köpa ute på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 2 Mars , 2020 9 timmar sedan skrev daniel1143: hej Efter att motorn rök vitt så beslutade jag mig för att byta topppackning samt rengöra kylkanaler, nu till saken, motorn är stendöd har pumpat fram diesel luftat vid spridarna, men inget funkar, har dock inte ställt in ventilerna efter att jag skruvat av dem om det kan det ha med saken att göra eller om jag på något sätt gjort galet så det är för dålig komp nu, finns det något sätt att mäta kompen utan att använda komptest. Du måste justera ventilerna. Hur gör du när du luftar vid spridarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 Okej kan man göra det fast den är kall, de står ju att den måste vara varm, så då räcker det kanske inte med att man skruvar tillbaks dem bara, och lufta gjorde jag med den lilla pumpen och öppnade luftskruven på toppen på grunkan ovanför. Samt lossade rören på spridarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 2 Mars , 2020 (redigerade) 1 timme sedan skrev daniel1143: Okej kan man göra det fast den är kall, de står ju att den måste vara varm, så då räcker det kanske inte med att man skruvar tillbaks dem bara, och lufta gjorde jag med den lilla pumpen och öppnade luftskruven på toppen på grunkan ovanför. Samt lossade rören på spridarna När du ska lufta spridarrören måste du köra runt motorn med startmotorn tills det börjar skvätta vid spridarna. Redigerad 2 Mars , 2020 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 Okej ska testa de, men hur ställer man ventilera om den är kall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 2 Mars , 2020 1 timme sedan skrev daniel1143: Okej kan man göra det fast den är kall, de står ju att den måste vara varm, så då räcker det kanske inte med att man skruvar tillbaks dem bara, - - - Angående att justera ventilerna: Du har väl inget alternativ annat än att justera ventilerna med kall motor om du vill kunna provstarta före sjösättningen. När du sedan har sjösatt och kan köra motorn med normal kylning från sjön så ska du kontrollera med varm motor så att ventilspelet är enligt specifikationerna. Att bara skruva tillbaka ventilspelet utan att kontrollera med bladmått så riskerar du att ventilerna inte stänger, då får du ingen kompression och kommer aldrig att få igång motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 2 Mars , 2020 Justera så du är säker att dom stänger. Om den startar då kan du justera när den är varm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 2 Mars , 2020 (redigerade) 6 minuter sedan skrev daniel1143: Okej ska testa de, men hur ställer man ventilera om den är kall På samma sätt som med en varm motor, med hjälp av bladmått. Det viktiga är att ventilerna inte står konstant öppna. Den lilla stund du kommer att provköra motorn spelar ingen roll om det blir något för stort ventilspel (men ställ enligt spec för varm motor även om motorn är kall). Här strömmar det in goda råd medan jag skriver. Men alla är samstämmiga... Redigerad 2 Mars , 2020 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 2 Mars , 2020 Absolut jag är jättetacksam för alla svar jag får 😀 så som jag förstår ska man snurra svänghjulet tills det att vipparna börjar öppna ventilerna sen snurra den ytterligare ett varv sen ställa in med bladmått stämmer detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 4 Mars , 2020 Hejsan Nu har jag ställt ventilerna utan framgång, när jag snurrar svänghjulet sakta så försvinner kompet allt efter som man snurrar svänghjulet och sen så låter det nästan som ett sörplande ljud, hoppas ni förstår jättesvårt att förklara. När jag hade av toppen så slipade jag ventilerna med indianpinne kan det ha hänt något där eller med ventilsätena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 4 Mars , 2020 1 timme sedan skrev daniel1143: - - - när jag snurrar svänghjulet sakta så försvinner kompet allt efter som man snurrar svänghjulet och sen så låter det nästan som ett sörplande ljud, hoppas ni förstår jättesvårt att förklara. När jag hade av toppen så slipade jag ventilerna med indianpinne kan det ha hänt något där eller med ventilsätena Att det sörplar tolkar jag som att kolvringarna är täta (i alla fall tillräckligt täta för att inte börja mecka med dem). Ventiler o kolvringar är inte 100% täta, det läcker alltid lite. Om du aldrig dragit runt en motor tidigare så kan det vara svårt att avgöra vad som är normalt/inom rimligt läckage. Har du provat att starta efter justeringen? Eventuelt med startgas. Om motorn startar på startgasen och det t.o.m. går att hålla liv i den med startgas (rimligt mycket för att inte skada) så kan det vara bränslesystemet. Går den självmant efter att ha startat så är det startsvårigheter som kan bero på otät motor eller dålig bränsletillförsel. En frisk motor ska självklart starta utan startgas men det kan vara ett sätt att hantera felsökningen. Problemet kan fortfarande vara otäta ventiler. Det kan bero på att ventilsätena inte håller tätt eller att din justering av ventilspelet inte blev helt OK. En okunnigs fråga - vad är en indianpinne - och vad gjorde du med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 4 Mars , 2020 En indianpinne är en ventilslipinne 😀 Ja kanske ska ge mig på att ställa ventilerna en gång till och kanske testa med lite startgas för att se om det finns något liv i den, hur kan man kolla om det läcker kring ventilerna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 5 Mars , 2020 3 timmar sedan skrev daniel1143: En indianpinne är en ventilslipinne 😀 Ja kanske ska ge mig på att ställa ventilerna en gång till och kanske testa med lite startgas för att se om det finns något liv i den, hur kan man kolla om det läcker kring ventilerna ? Lossa på ventiljusteringen så du är säker på att ventilerna ligger an o provdra motorn. Om det fortfarande pyser mycket så är ventilerna sannolikt otäta så de behöver slipas in bättre. Eller i värsta fall så har du en spricka (rostskada?) mellan cylindern och någon kylkanal, men det borde du ha sett när du hade av toppen om du tittat efter sådana skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 5 Mars , 2020 Jag tror att det har blivit fel när du ha slipat med indianpinnen, Då spelar det ingen roll vad du gör utan måste få ventiler och top justerade i maskin. Ta av toppen igen och fyll i med lite diesel innan ventilerna så ser du om dom släper förbi vätskan. Rinner den igenom så kan motorn inte hålla kompressionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 5 Mars , 2020 Då ska jag testa två saker dels släppa ventiljusteringen och dra runt och känna om det blir skillnad i kompet blir det det så kan det vara felinställda ventiler eller blir det ingen skillnad så får jag skruva av topparna igen och kolla med vätska i ventilerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 5 Mars , 2020 39 minuter sedan skrev daniel1143: ... blir det ingen skillnad så får jag skruva av topparna igen och kolla med vätska i ventilerna Tänk på att du måste sätta dit en ny topplockspackning när du demonterat och återmonterar. Den får/kan inte återanvändas om du vill vara på den säkra sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 5 Mars , 2020 Ja de får bli nya packningar med, de kanske är billigare att köpa ett par bättre begagnade och sätta dit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Mars , 2020 Menar du begagnade packningar????? Om ja 👎 så tänk om. Det som räddar dig i det fallet är att det troligtvis inte finns begagnade packningar att köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 5 Mars , 2020 Jag var kanske lite oklar, nä jag menade bättre begagnade toppar 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 602 Postad 5 Mars , 2020 34 minuter sedan skrev daniel1143: Jag var kanske lite oklar, nä jag menade bättre begagnade toppar Nja, dels är de inte lätta att få tag på, dels brukar de man får tag på som är i vettigt skick vara ohemult dyra. Men eftersom du är inne på att kassera hela topparna - är det något om dem som du inte skrivit i tråden som vi bör veta om ? (Nästan) allt går ju att reparera.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 5 Mars , 2020 Är det svårt att renovera dem själv eller är det jobb för en proffs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 5 Mars , 2020 7 timmar sedan skrev daniel1143: Då ska jag testa två saker dels släppa ventiljusteringen och dra runt och känna om det blir skillnad i kompet blir det det så kan det vara felinställda ventiler eller blir det ingen skillnad så får jag skruva av topparna igen och kolla med vätska i ventilerna Om du tar bort avgaskröken och Insugsljuddämparna/Luftfiltren, och vrider runt vevaxeln, hör du om ventilerna läcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daniel1143 2 Postad 5 Mars , 2020 Okej ska testa detta i .morgon. fråga bara. Om avgaslimpan är kass kan den förlora komp då Eller märker man det bara genom att det kommer in vatten i motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser