Dava 288 Postad 29 Februari , 2020 Hade tänkt placera ekolodsgivaren i ett fastplastat avloppsrör strax framför kölen men så läste jag att den klarar max 19 mm glasfiber och inte bör placeras över förstärkningar. Frågan är om jag ändå ska sätta den i tänkt fack men något off center eller om det finns en annan plats som varit mer lämplig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Februari , 2020 Hej Dava, Frågor angående placering av ekolodsgivare har `stötts o blötts´ många gånger i forumet. Men utvecklingen av förbättrade givare/datorkapacitet går ju raskt framåt så gamla sanningar kanske inte gäller fullt ut längre? Som exempel på gamla sanningar funderar jag på detta... 1a. Det är mycket viktigt att skrovplacera givaren där INTE luft kan pressas ner under vattnet, där INTE heller propellern kan orsaka så kallad kavitation (gas i så fall vatten-ånga, inte luft.) 1b. Tjock skrovplast mellan inombordsgivare och sjövattnet dämpar ultraljuds-signalen vilket bör undvikas. (Man vill kanske säkert kunna detektera djup på hundratalet meters djup utan onödig signaldämpning.) 1c. Men båtägare som använder sitt ekolod mest för att undvika grundstötning kan nog acceptera sämre pålitlighet på större djup? (Motsatsen är nog fiskeintresserade forummedlemmar som måhända vill ha detaljinfo av svaga ekon från fiskstim på större djup?) 2a. I äldre tiders monterings-anvisningar för ÄKTA INOMBORDSGIVARE så limmades dessa direkt emot skrovet med epoxy, särskilda monterings-instruktioner angav då exakt hur man skulle undvika LUFTBUBBLOR i epoxyn. Typ snurra givaren litet för att pressa ut ev luftbubblor i limmets skrovkontaktyta (Luftbubblor är en gas, annan ljudhastighet, vilket förmodligen stör/störde ekolodets funktion, detta bortanför dåtidens ekolodsfabrikanters garantiåtagande.) 2b. I forumet uppkom sedan en sorts instruktion där UTOMBORDSGIVARE kunde placeras inombords, typ placera i ett rör fyllt av olja? Tja, det var historiken för ekolod som jag uppfattat den? Men numera är nog moderna ekolod/givare klokare än så, har förmodligen datorkraft nog för att kompensera/lära sig `usel montering´? (Tänk på att eventuella luftbubblor i epoxylim aldrig ändrar sig efter att montaget gjorts och torkat inombords, de blir måhända `konstanter´ som modern datorkraft kan hantera? Detta till skillnad mot utombords-givare där gasbubblor ständigt kan växla slumpvis alltefter båtfart etc.) Nå, vore nog bra ifall du preciserar - mer exakt - vilket sorts ekolod din fråga gäller? Finns ju myriader av olika på marknaden, gärna också preciserar vad du förväntar dig av ditt ekolod. (Har du månne satsat på dyrt ett framåtblickande som kan upptäcka grundstötnings-faror tidigt i båtens framfart, knappast så för sådana kan omöjligen ha inombordsgivare??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 29 Februari , 2020 När behöver man som segelbåtsägare kunna mäta djupet på hundratals meter? Extra djup köl? Jag satte fast givaren (som egentligen är till för att doppas i vattnet från ett akterspegelsfäste) med akrylfog strax intill mitten av båten i fören. Väldigt stark signal genom, men hur starkt nån annan får beror förstås på hur skrovet är konstruerat på båten. Testa med givaren i en vattenfylld plastpåse. Får du bra signal på en viss punkt med den metoden, bör det gå fint även med givaren limmad direkt mot insidan av skrovet. Att sätta den så den är lite vinklad i sidled är inget egentligt problem, eftersom givaren mäter i en kon, och så länge nån del av konen når botten under båten, så får man rätt djupvärde. Om konen t ex är 30 grader åt varje håll, så är en monteringsvinkel på 20 grader långt inom marginalen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 29 Februari , 2020 (redigerade) Det är den billigaste möjliga Garmin-givaren som medföljde en Striker 4. Den ska placeras enligt instruktion i ett propanolfyllt rör som plastas mot skrovet. Jag tänkte använda det dels för att hitta fisk på max 20 m djup samt för att i mycket låg fart undvika grundstötning. Så en montering framför kölen känns ju ganska given. Just i mitten av botten brukar ju laminatet vara lite tjockare, men ett par dm åt sidan lär det vara ganska tunt. Jag kan placera den direkt framför kölen (2.) eller en bit fram (1.). Frågan är då om bubblor från vattnet som flyger förbi stör givaren i det främre läget? Det är lättare på flera sätt att sätta den i det främre utrymmet, av praktiska skäl. Redigerad 29 Februari , 2020 av Dava Bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 29 Februari , 2020 7 minuter sedan skrev raol: När behöver man som segelbåtsägare kunna mäta djupet på hundratals meter? Extra djup köl? Jag satte fast givaren (som egentligen är till för att doppas i vattnet från ett akterspegelsfäste) med akrylfog strax intill mitten av båten i fören. Väldigt stark signal genom, men hur starkt nån annan får beror förstås på hur skrovet är konstruerat på båten. Testa med givaren i en vattenfylld plastpåse. Får du bra signal på en viss punkt med den metoden, bör det gå fint även med givaren limmad direkt mot insidan av skrovet. Att sätta den så den är lite vinklad i sidled är inget egentligt problem, eftersom givaren mäter i en kon, och så länge nån del av konen når botten under båten, så får man rätt djupvärde. Om konen t ex är 30 grader åt varje håll, så är en monteringsvinkel på 20 grader långt inom marginalen. Nä, djupet är bara viktigt där det mindre än 1,3 meter som kölen sticker 🙂 Tror konen är 22 grader, betyder det att den visar minsta uppmätta djup inom konen? Menar du att den bara vilar på en kudde av akrylfog utan rör? Båten är fortfarande på land så jag kan inte testa.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 29 Februari , 2020 53 minuter sedan skrev Dava: Nä, djupet är bara viktigt där det mindre än 1,3 meter som kölen sticker 🙂 Tror konen är 22 grader, betyder det att den visar minsta uppmätta djup inom konen? Menar du att den bara vilar på en kudde av akrylfog utan rör? Båten är fortfarande på land så jag kan inte testa.. Frågan är om konen är 22 grader bred, eller 22 grader från mitten, dvs 44 grader. 22 grader låter smalt. Tror det är 60 grader på den vi har. "Kudde" av akrylfog skulle jag inte kalla det. Den sitter stenhårt, men går förmodligen ändå att få bort lättare än om jag använt epoxy. Meningen är ju att fogmassan ska både fylla ut alla mellanrum så det inte är luftbubblor mellan givaren och vattnet/skrovet, och hålla givaren på plats. Men visst, inget rör. Så länge givaren har obruten "ljudkontakt" med vattnet under båten behövs ingen vätska för givaren att vila i. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 29 Februari , 2020 Såg bilden på båten nu. Den har ju en väldigt skarpt V-formad profil, så det där ser inte ut att gå att lösa med min metod. Vår båt har en nästan platt botten där givaren sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Februari , 2020 7 timmar sedan skrev Dava: Hade tänkt placera ekolodsgivaren i ett fastplastat avloppsrör strax framför kölen men så läste jag att den klarar max 19 mm glasfiber och inte bör placeras över förstärkningar. Vi borrade ett 3 mm hål en bit framför kölen. Plasten var över 40 mm tjock så vi fräste ur en bit tills det var knappt 10 mm kvar. 3mm hålet konades lite på utsidan och fylldes med epoxi så att även botten i hålet var plant. Tryckte dit givaren och fyllde med vatten. Det fungerade perfekt. Senare ersattes vattnet med absolut bubblefri epoxi. Sen fungerade det dåligt. Vad som hände vet jag inte men givaren satt fast, inget att göra. Idag skulle jag använda Propylenglykol (outspädd) det är vad Airmar rekommenderar.Inget annat och framförallt inget limmande. Med fel montering så klarar inte givaren så stora djup. Det kan man leva med men detaljupplösningn blir också sämre vilket är synd eftersom ett modernt ekolod ser ganska mycket mer än vad gamla lod gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 29 Februari , 2020 Jag har redan köpt rör och grejer för att plasta så det blir absolut lösningen. Har en dunk propylglykol i garaget så det låter ju bra! Frågan är om jag kan sätta det längst fram med 22 graders vinkel? Ska jag kapa röret med skrovet och montera det lodrätt? Ska ut och experimentera lite i trädgården strax..😋 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Februari , 2020 Just nu skrev Dava: Ska jag kapa röret med skrovet och montera det lodrätt? Ja 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser